مقاله تحلیلی: پنج دلیل ترک شغل در میان مهندسان

مقاله تحلیلی: پنج دلیل ترک شغل در میان مهندسان

صدها مهندس در مناطق مختلف جهان به دلیل تجربه یکی از موارد زیر استعفا می‌دهند.

 این روزها بیش از هر زمان دیگری مهندسان می‌گویند «من دیگه نیستم!» در ماه می سال ۲۰۱۸، سه و نیم میلیون نفر شغلشان را ترک کردند. این بیشترین رقمی است که از زمان جمع‌آوری آمار در سال ۲۰۰۰ تاکنون ثبت شده است؛ اما واقعاً چرا این تعداد زیاد از افراد شغلشان را ترک می‌کنند؟ در اینجا به ۵ مورد از دلایل ترک شغل اشاره می‌کنیم.

۱- خسته‌کننده بودن کار

طبق مقاله‌ای در The Balance بسیاری از کارکنان از شغلشان استعفا می‌دهند زیرا این کار برایشان کسالت‌آور و خسته‌کننده است. این کارکنان احساس می‌کنند که کارشان چالش‌برانگیز نیست، به آن‌ها انگیزه نمی‌دهد. این افراد دوست‌ دارند از کارشان لذت ببرند. به همین سادگی!

این مشکل روزبه‌روز در حال افزایش است. در مطالعه دیگری که روی این موضوع انجام‌شده یک کارمند معمولی بیش از ۱۰ ساعت در هفته احساس خستگی می‌کند. وقتی این ساعت‌ها روی هم جمع می‌شوند، ما کسل می‌شویم و علاقه و توجهمان را از دست می‌دهیم. حتماً می‌دانید وقتی یک مهندس حوصله‌اش سر برود چه اتفاقی می‌افتد! قطعاً چیزهای جالبی رخ می‌دهد.

این مخصوصاً وقتی درست است که بیش از هر زمان دیگری تکنولوژی‌های جدید وارد کار می‌شوند. با تکامل تدریجی تکنولوژی‌ها بیشتر در پی این هستیم که از این تکنولوژی‌ها چه جاهای دیگری می‌توانیم استفاده کنیم. پس به دنبال کاربردهای جدید می‌گردیم و تصمیم می‌گیریم پازل‌های بزرگ‌تری را حل کنیم. این یک چرخه تغییر بی‌پایان است.

۲- نامناسب بودن محیط کار

طبق نظر یک نویسنده و متخصص حوزه کسب‌وکار، مهندسان از اینکه توسط رؤسایشان نادیده گرفته شوند بدشان می‌آید و این موضوع برایشان ملال‌آور است.

کارکنان خوب نیازی ندارند این طرف و آن طرف بگردند تا کسی را پیدا کنند که به آن‌ها حقوق، ارتقای شغلی یا چیزهای خوب دیگری که لایق آن هستند بدهد. آن‌ها حق انتخاب دارند. آن‌ها می‌توانند در چشم به هم زدنی شغل دیگری پیدا کنند.

اگر رئیستان، مدیرعامل، مسئول بخشی که در آن کار می‌کنید یا اداره‌کنندگان شرکتی که برای آن کار می‌کنید را دوست ندارید، جست‌وجو برای یک شغل جدید انتخاب مناسبی برای شما است. در واقع، این بهترین زمان برای شروع جست‌وجو است.

تابه‌حال با کسی برخورد نکرده‌ام که محیط کارش را دوست نداشته باشد و برای مدت طولانی در آنجا کار کند. شما به هر حال به یکی از این دو طریق آن شغل را ترک می‌کنید. یا به‌شدت خسته و بی‌حوصله می‌شوید و آن کار را ترک می‌کنید و یا افرادی که برای آن‌ها کار می‌کنید به هزاران دلیل عذرتان را می‌خواهند.

۳- سخت بودن رفت‌وآمد

هزینه‌ها در شهرهای بزرگ روبه افزایش است و افراد زیادی مجبورند مسافت‌های زیاد را برای رفتن به محل کار طی کنند. قطار، اتوبوس، مترو ... برای بسیاری از افراد رفت‌وآمد بین محل کار و منزل بسیار اذیت کننده است. مخصوصاً اگر در یکی از کلان شهرهای دنیا زندگی کنید. اگر در شهرهای بزرگ و شلوغ زندگی می‌کنید منظور مرا بهتر متوجه می‌شوید.

طبق آمار میانگین زمان رفتن به محل کار در آمریکا حدود بیست‌وپنج دقیقه است. در نتیجه بسیاری از کارمندان به دنبال محل کاری هستند که به خانه آن‌ها نزدیک‌تر باشد.

این موضوع در بهبود عملکرد و بازده کارمندان در محیط کار مؤثر است. مهندسانی که در کارخانه یا شرکتی دور از محل زندگی‌شان کار می‌کنند، شغلشان را برای کار در محلی نزدیک‌تر رها می‌کنند.

این تنها علت نیست اما گیر افتادن در ترافیک، تأخیر اتوبوس‌ها و جا ماندن از مترو یا قطار باعث عصبانیت، اضطراب و استرس می‌شود. مطمئناً این‌ها مواردی نیست که دوست داشته باشید هر روز در مواجهه با کارفرمایتان از آن‌ها صحبت کنید. شما دوست دارید با آرامش سر کارتان حاضر شوید. این طور نیست؟

۴- نداشتن فرصت پیشرفت در موقعیت شغلی

طبق تحقیقی که توسط LinkedIn انجام شد، بسیاری از دلایل ترک شغل ناشی از این است که آن شغل فرصت پیشرفتی برای این افراد ندارد. اصولاً افرادی که شغلشان را عوض می‌کنند، افرادی هستند که شغلشان را نوعی بن‌بست می‌بینند بنا براین به دنبال کاری می‌گردند که در آن شانس پیشرفت داشته باشند.

فارغ از اینکه کاری که انجام می‌دهید را دوست دارید یا نه از شخصی که با او کار می‌کنید خوشتان می‌آید یا نه و یا حتی از حقوق کافی برخوردار باشید یا نباشید، باید شخصاً احساس کنید که در این کار چیزی برای شما هست، در غیر این صورت به دنبال فرصت‌های شغلی دیگر بروید.

همه ما به دنبال موفقیت و پیشرفت در تمامی جنبه‌های زندگی هستیم مخصوصاً در زندگی شغلی و درآمدمان. دلایل زیادی برای صحت این موضوع وجود دارد. هرکدام از ما آرزوها و هدف‌های مخصوص به خودمان را در زندگی داریم اما تجربه تغییر، لذت‌بخش است. دلیل دیگری که به دنبال موفقیت، پیشرفت و تغییر هستیم، فشار اجتماعی از سمت کسانی است که با آن‌ها در ارتباط هستیم. شما باید بتوانید با دوستان و همکارانتان رقابت کنید.

در یک نظرسنجی در رابطه با ویژگی‌های کار خوب بیشتر افراد به گزینه «فرصت یادگیری و پیشرفت» روی دادند. ۸۷ درصد از شرکت‌کنندگان معتقد بودند که پیشرفت فردی از اهمیت زیادی برخوردار است.

۵- عدم تعادل بین کار و زندگی

بسیاری از مهندسان از کارشان انصراف می‌دهند چون شغلشان وقت خیلی زیادی از آن‌ها می‌گیرد و هیچ تعادلی بین کار و زندگی‌شان وجود ندارد. باوجود اینکه مهندسان در بین انسان‌ها موجودات جان سختی هستند اما باز هم انسان‌اند و خسته می‌شوند. اگر فقط کار باشد و خبری از تفریح نباشد، یک جای کار بدجور می‌لنگد.

طبق تحقیقاتی که توسط Ernst & Young انجام‌شده، عدم تعادل بین کار و زندگی یک از مهم‌ترین دلایلی است که افراد شغلشان را ترک می‌کنند. این یک نظرسنجی جهانی بود که در آن کارکنان تمام‌وقت از شرکت‌های مختلف در آمریکا، انگلیس، هندوستان، چین، ژاپن، آلمان، مکزیک و بسیاری کشورهای دیگر شرکت داشتند.

علت انجام این تحقیق شناخت دلایلی بود که بیشترین اهمیت را در ترک شغل توسط کارمندان و ماندگاری آن‌ها در یک شغل داشتند. حدود ده هزار کارمند در این نظرسنجی جهانی شرکت کردند.

طبق داده‌های به‌دست‌آمده از این بررسی، افراد حاضرند هر کاری بکنند تا تعادل بهتری بین کار و زندگی‌شان ایجاد شود. چیزی بیش از هفتاد درصد افراد می‌خواستند هم سبک زندگی قابل‌انعطافی داشته باشند و هم به فرصت‌های پیشرفت و موفقیت در کارشان دسترسی داشته باشند.

این‌ها پنج دلیل اصلی بودند که افراد شغلشان را رها می‌کنند؛ و البته درباره همه افراد صادق است نه‌فقط مهندسان. در حال حاضر، افراد به دلیل اینکه کارشان کسل‌کننده است، احساس می‌کنند به آن‌ها بها داده نمی‌شود، نمی‌توانند پیشرفت کنند، نمی‌توانند بین زندگی و کارشان تعادل برقرار کنند و یا از رفت‌وآمدهایشان حسابی خسته شده‌اند؛ استعفا می‌دهند.

 منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های فاطمه علی بخشی

فاطمه علی بخشی

کارشناسی ارشد مهندسی زلزله طراح سقف های پیش تنیده طراح سازه های جداسازی شده
سوالات مرتبط
عکس کاربر
140پاسخ
خمش تیر بلند در عرض
سلام . میخواستم فرمول و علت خم نشدن تیر بلند از عرض رو بپرسم. مثال: چرا خطکش نازک معمولی از عرض نازکش سریع با فشار بسیار کمی خم میشه ولی در عرض بیشترش اصلا خم نمیشه
عکس کاربر
67پاسخ
برنامع چکر (CHECHER)

با سلام- فونت های برنامع چکر (CHECHER) ناخوانا هستش میتونی فونتهاش رو برامون بفرستید؟

عکس کاربر
19پاسخ
بررسی لرزه ای یک تونل حفر شده با بارگذاری دوجهته
سلام برای یک تونل قصد دارم بارگذاری دوجهته (افقی) با زلزله واقعی انجام بدم برای اصلاح و اعمال شتابنگاشت ها در دو جهت چه مبنا و مرجعی استفاده کنم بهتره؟ باتشکر
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .