مقاله تحلیلی: انواع ترک در ستون‌ های بتنی

۴ نوع معمول از ترک‌هایی که در ستون‌های بتن مسلح رخ می‌دهد، عبارت‌اند از: ترک‌های مورب، ترک‌های افقی، ترک‌های ناشی از خوردگی و ترک‌های عمودی کوتاه. دلیل وقوع ترک در ستون‌های بتنی را می‌توان طراحی نادرست، نقص در ساخت، بارگذاری بیش‌ازحد، خوردگی آرماتورها، نشست فونداسیون، خزش و انقباض دانست.

وقوع ترک در ستون‌های بتنی مسئله‌ای جدی است که باعث کاهش مقاومت، پایداری و دوام سازه می‌شود و همچنین زیبایی سازه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ازاین‌رو بررسی انواع مختلف ترک در ستون‌های بتنی امری ضروری است.

 

 

 

 

 

۱- ترک‌های مورب

ترک‌های مورب در کل وجه ستون و در هر ارتفاعی تشکیل و گسترش می‌یابند. دلیل اصلی وقوع این ترک‌ها در ستون‌های بتنی کافی نبودن ظرفیت باربری، مقطع عرضی و آرماتورهای فولادی است. ترک‌های مورب سلامت سازه را تحت تایر قرار می‌دهند و ازاین‌رو باید به‌درستی با این مشکل مقابله شود.

انواع ترک در ستون‌های بتنی

۲- ترک‌های افقی

 ترک‌های افقی در ستون‌های بتنی اغلب در محل اتصال تیر و ستون و در وجهی که تحت تنش کششی زیادی قرار دارد، مشاهده می‌شوند. ستون‌هایی که ظرفیت لنگر خمشی کافی ندارند و دارای آرماتورهای کافی نیستند به دلیل اثر نیروی برشی، بارگذاری مستقیم و خمش تک‌محوره دچار ترک‌خوردگی به شکل افقی می‌شوند.

ترک‌های افقی باعث کاهش مقاومت برشی ستون و متعاقباً افزایش چشمگیر خطر شکست می‌شود؛ بنابراین لازم است که به این مشکل در کوتاه‌ترین زمان رسیدگی شود.

انواع ترک در ستون‌های بتنی

۳- ترک‌های عمودی کوتاه

ترک‌های عمودی در ستون‌های بتن مسلح معمولاً ترک‌های کوتاه و موازی هم هستند که عرض یکشانی ندارند. ستون‌هایی که آرماتور کافی ندارند و یا در ساخت آن‌ها از بتن کم کیفیت استفاده شده مستعد ترک‌خوردگی به این شکل هستند. دلیل وقوع این ترک‌ها را می‌توان افزایش حداکثر ظرفیت باربری دانست.

حداکثر ظرفیت بار وقتی افزایش می‌یابد که مقطع عرضی ستون یا مقدار آرماتورها کافی نباشد.

انواع ترک در ستون‌های بتنی

۴- ترک‌های ناشی از خوردگی

این ترک‌ها در ستون‌های بتن مسلح معمولاً در راستای جایی که آرماتورها قرار دارند، رخ می‌دهد. این ترک‌ها معمولاً عرض یکسانی دارند.

خوردگی آرماتورها و کافی نبودن پیوند بتن و آرماتورهای فولادی، دلیل وقوع این ترک‌ها است. درصورتی‌که اقدامات لازم برای تعمیر چنین ترک‌هایی انجام نشود، این ترک‌ها به‌سرعت گسترش می‌یابند.

انواع ترک در ستون‌های بتنی

 منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نقشه کشی با ایتبس میت
سلام دوستان دوره یا موسسه ایو برای تهیه نقشه های بتنی با ایتبس میت کسی شرکت کرده جایی؟ میخوام مو به مو با ایین نامه خودمون نقشه ها کنترل بشه! کسی هست اموزش بده؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل آرماتور محاسبه شده تیر، کمتر از حد معین در مبحث نهم 9-14-5 (92)
در سازه ای 2 طبقه، ستون ها 30 * 30 بوده و تیرها هم 30 * 40 لحاظ شده است. مقدار آرماتور طولی تیر با در نظر گرفتن رابطه 9-14-5-2-1 و Asmin=pmin*b*d خیلی کمتر است. pmin=0.0035 Asmin=0.0035*30*(40-5)=3.675 عددی که در مقادیر مقاطع پایین تیرها بوسیله نرم افزار محاسبه شده از عدد حاصله بالا خیلی کمتر است. در این موقعیت چه نظر تخصصی دارید؟ چطور باید اقدام کرده و ادامه داد؟ ممنون از توجه تان. عکس مربوطه: https://s6.uupload.ir/files/2022-09-07_copy_f0t3.jpg
عکس کاربر
0پاسخ
در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .