مقاله تحلیلی: الزامات طراحی فونداسیون

مقاله تحلیلی: الزامات طراحی فونداسیون

برای اینکه یک فونداسیون عملکرد مناسبی داشته باشد، الزامات طراحی بسیاری وجود دارد. به‌عنوان‌مثال، فونداسیون باید برای حداقل نشست تفاضلی به‌اندازه کافی مقاوم باشد و به نحوی ایمن بتواند ترکیب بارهای مختلف مانند بار مرده، بار زنده، بار محیطی و بارهای ویژه مانند زمین‌لرزه‌های شدید را به لایه خاک زیرسطحی انتقال دهد و در برابر آن ها مقاومت کند.

برای جلوگیری از آسیب سازه ای یا اختلال در عملکرد ساختمان، نشست فونداسیون باید در محدوده قابل‌تحمل مشخص‌شده در استانداردهای موجود باشد. علاوه بر این، عمق فونداسیون باید برای مقابله با حرکات مخرب زمین مانند انقباض، تورم و یخ‌زدگی کافی باشد. همچنین، باید در برابر نیروهایی که تمایل به واژگونی و یا لغزش فونداسیون دارند، از ضریب اطمینان کافی برخوردار باشد.

از سوی دیگر، به دلیل تماس مستقیم با خاک، فونداسیون باید بتواند در برابر حملات تهاجمی موجود در خاک زیرسطحی مقاومت کند. درنهایت، فونداسیون به‌عنوان نگه‌دارنده سازه نباید در زمین فرو رود.

 الزامات طراحی فونداسیون

  1. فونداسیون به همراه خاک و سنگ زیرین خود، باید در برابر شکست سازه ای که می‌تواند منجر به ریزش شود، ایمن باشد. به‌عنوان‌مثال، فونداسیون یک آسمان خراش باید در برابر وزن ساختمان در یک عرض نسبتاً باریک بدون خطر واژگونی، مقاومت کند.
  2. در طول عمر ساختمان، فونداسیون نباید به‌گونه‌ای نشست کند که به سازه آسیب برساند یا عملکرد آن را مختل کند.
  3. فونداسیون باید برای به حداقل رساندن نشست تفاضلی خصوصاً زمانی که بارهای اعمال‌شده به‌طور غیریکنواخت توزیع شده اند، به‌اندازه کافی سخت باشد.
  4. ساخت فونداسیون باید از نظر فنی و اقتصادی، بدون اثرات منفی بر محیط اطراف باشد.
  5. یکی از مهم ترین الزامات طراحی، توانایی فونداسیون در انتقال ایمن بارهای مرده، بارهای زنده، بارهای افقی مانند باد یا زمین‌لرزه به خاک زیرسطحی، است.
  6. عمق فونداسیون باید به‌اندازه ای باشد که از واژگون شدن آن جلوگیری و از ساختمان در برابر صدمه ناشی از تورم یا انقباض خاک زیرسطحی محافظت کند.
  7. فونداسیون باید به‌گونه‌ای طراحی شود که در برابر بارهای ویژه مانند زلزله و اضافه‌بار، از ایمنی کافی برخوردار باشد.
  8.  فونداسیون باید در مقابل حمله ی مواد شیمیایی موجود در خاک مقاومت کند. مواد مضر مختلفی مانند سولفات ها که در آب های زیرزمینی و خاک وجود دارند ممکن است بتن فونداسیون را خراب کنند. حمله سولفات معمولاً با استفاده از سیمان مقاوم در برابر سولفات قابل جبران است، اما حتی این گزینه راه‌حل مناسبی برای مشکل نخواهد بود مگر اینکه در تهیه بتن، با لرزش و عمل آوری، مراقبت کافی انجام شود.

 منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های Neshat_okhovat

نشاط اخوت

11 سال سابقه کار در شرکت راهسازی و پلسازی
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
ظرفیت باربری پی ها

سلام میخاستم تفاوت روشهای تعادل حدی،آنالیز حدی وخطوط مشخصه درتعیین ظرفیت باربری پی ها روبدونم کسی بلده؟

عکس کاربر
3پاسخ
نحوه تهیه نرم افزار deepsoil v5.1
با سلام من از دوره آموزشی خانم مهندس فزرانه نباتی استفاده کردم خیلی مفید بود فقط دسترسی به نرم افزار deepsoil v5.1 ندارم. ورژن 7 را دارم ولی ورژن 5.1 مورد نیاز هست. اگر دسترسی به این ورژن دارید ممنون میشم با من به اشتراک بذارید
عکس کاربر
0پاسخ
مشاوره در زمینه ساختن ماکت و سازه مذهبی
سلام.می خوایم برای ایام فاطمیه یه موکب تقریباً بزرگ درست کنیم و در کنارش یه سری از مکان ها و حادثه ها رو با کمترین هزینه و طبیعی بودن به تصویر بکشیم.کسی می تونه مشاوره بده در این زمینه ؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .