مقاله تحلیلی: آیا ربات‌‌ ها جایگزین نیروی انسانی در ساخت‌ و ساز می‌ شوند؟

مقاله تحلیلی: آیا ربات‌‌ ها جایگزین نیروی انسانی در ساخت‌ و ساز می‌ شوند؟

 در صنعت ساخت‌وساز وقتی بحث نوآوری بهره‌وری و کارایی به میان می‌آید همچنان این موضوع مطرح است که چرا این صنعت از سایر بخش‌ها جهان متمدن عقب مانده است. بااینکه مطالعات حجم بالای دستاوردهایی را که بخش تولید به دست آورده نشان می‌دهند اما ساخت‌وساز همچنان در سطوح پایین راکد مانده است.

مواردی چون اتوماسیون، فناوری، محیط‌های کنترل‌شده و حتی تولید روزانه برخی کالا‌ها ادعای بخش تولید را مبنی بر تسلطش تقویت کرده ‌ است. علاوه بر این، بخش تولید یکی از بزرگ‌ترین متغیر‌ها یعنی انسان را حذف کرده‌ است.

اما پروژه‌های ساخت‌وساز هنوز به‌طور گسترده‌ای تحت تسلط نیروی انسانی قرار دارند. در نتیجه، ساخت‌وساز به تکامل و تلاش برای بازسازی بسیاری از موفقیت‌هایی که به یاری بخش تولید رفته‌اند، ادامه داده‌ است. پیش‌ساخته سازی، مدولاریزاسیون، اتوماسیون، تجهیزات خودکار و روباتیک همگی اجزا جدایی‌ناپذیر عصر حاضر هستند.

بنابراین، این چه معنایی می‌تواند برای شرکت‌های ساخت‌وساز آینده داشته باشد؟ آیا چالش‌ها و مسائل با استفاده از ماشین‌ها حل می‌شوند؟ آیا شرکت‌های ساخت‌وساز که بیشتر به تولیدکننده شبیه هستند، همه یک روند صعودی پیدا می‌کنند و روند نزولی نخواهند داشت؟

مدولاریزاسیون

مزیت مدولاریزاسیون بهبود کارایی و افزایش ایمنی است. محیط کنترل‌شده، امکان نظارت بی‌نظیری را که در یک کارگاه ساختمانی هرگز قابل انجام نیست فراهم می‌کند.

به‌عنوان نمونه، ساخت یک ساختمان چندطبقه تجاری اداری در فصل تابستان انبوهی از مخاطرات را ایجاد می‌کند که بخش تولید هیچ‌گاه مجبور به در نظر گرفتن آن‌ها نبوده‌ است. گرمای شدید، مخاطرات آب و هوایی و ایمنی همگی عوامل بیرونی هستند که پیش از فرایندهای داخلی مورد بحث قرار می‌گیرند.

درحالی‌که مدولاریزاسیون یک یا تمامی المان‌های یک ساختمان اداری، نوع ممتازی از ساخت‌وساز به نظر می‌رسد اما موارد حائز اهمیتی وجود دارند که شرکت‌ها باید هنگام آغاز این مفهوم استراتژیک جدید در نظر بگیرند.

محدودیت‌های مکانی

بیشتر پیمانکاران معتقدند که کارگاه‌های ساختمانی در حال کوچک و کوچک‌تر شدن هستند. ساخت‌وساز در یک محیط شهری مثل این است که چند بازی با ریسک بالا همچون پیک آپ استیکس (pick-up sticks)، هات پوتیتو (hot potato) و کاپ استکینگ (cup-stacking) را هم‌زمان انجام دهید. در این شرایط مجبور خواهید شد عملیات را به انبار منتقل کنید. شاید ساده به نظر برسد، اما چنین سازه یا سیستمی را کجا خواهید ساخت؟

به کارآزموده‌ترین تولیدکنندگان نگاهی بیندازید قطعا به این درک خواهید رسید که بنگاه‌های ساختمانی نه تنها باید روند ساخت ساده ای داشته باشند که همچنین باید قطعات ساخته‌شده و اقلام را انبار کنند، کنترل کیفیت را اجرا نمایند و مدل اولیه اجزا را بسازند. یک پیمانکار اصلی یا یک پیمانکار فرعی که تمام کار خود را به صورت کارگزاری یا واسطه‌ای انجام می‌دهد یا از روش‌های تهیه «به هنگام» اقلام استفاده می‌کند، نیازی به مقابله با محدودیت‌های برنامه‌ریزی مکانی ندارد. کارگاه‌های ساختمانی ممکن است کوچک باشند، اما انبار هم کوچک است و بنابراین به صورت محدود مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هزینه متغیر در مقابل هزینه ثابت

اغلب پیمانکاران به‌طور نسبی مخارج کلی نسبتاْ پایینی دارند. در زمان رکود یا بحران اقتصادی، هزینه‌ای که مخارج کلی را پوشش می‌دهد در مقایسه با یک کسب‌وکار با هزینه ثابت مانند یک تولید‌کننده بسیار کم‌تر است. تمامی فضا‌های اضافی، تجهیزات ثابت، اقلام موجودی و غیره هزینه‌بر است. باوجود این که سود‌ ناشی از بهره‌وری وجود دارد اما چنین سود‌ی حاصل از عقب انداختن کار است. بدون عقب انداختن، هزینه سربار قابل توجهی به وجود می‌آید که باید پرداخت شود.

حمل‌ونقل

غلبه بر موانع حمل‌ونقل با برنامه‌ریزی‌های پیش از ساخت ممکن و از داشتن یک برنامه دقیق تدارکاتی متوالی ناشی می شود. با این حال، هزینه‌هایی نیز در هنگام حمل‌ونقل، سامان‌دهی و ساخت وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند و به‌طور قابل ملاحظه‌ای با هزینه‌های باربری سنتی متفاوت هستند.

در پایان، یک تحلیل هزینه- فایده بایستی برای ارزیابی اثرات هزینه‌ای مدولاریزاسیون در مقایسه با هزینه‌ها ساخت سنتی صورت گیرد.

آموزش و پیشرفت نیروی کار

شما نیاز دارید که روی نیروی انسانی سرمایه‌گذاری کنید (آموزش و توسعه در این محیط متفاوت است). مهارت‌های موردنیاز برای موفقیت ممکن است مشابه به نظر برسند، اما عناصری وجود دارند که باید برای پیشرفت یک فرد در بر گرفته شوند که یک ساختمان‌ساز سنتی ممکن است آن‌ها را در نظر نگیرد.

تمامی فاکتورهایی که پیش از این توضیح داده شد (مدیریت تدارکات، مدولاریزاسیون) عوامل مهمی هستند که همگی باید لحاظ شوند. درحالی‌که اتوماسیون و روباتیک ممکن است ساخت‌وساز را ارتقا دهد، همچنان بشر نیازمند آن است که از این ابزار‌ها به‌طور مؤثر استفاده کند.

ایمنی

یکی از اصول اصلی پیش‌ساخته سازی و مدولاریزاسیون توانایی پیشبرد ایمن‌تر کار است. این موضوع شانسی اتفاق نمی‌افتد (شرکت ها باید برای ایمن بودن برنامه‌ریزی کنند). تولیدکنندگان به همان اندازه با ریسک مواجه هستند که پیمانکاران مواجه هستند، اما نوع آن متفاوت است.

این صنعت همچنان در حال تغییر و تحولات گسترده در روش‌های ساخت‌وساز است تا بتواند با تقاضای رو به رشد کارفرمایان و مشتریان روبه‌رو شود. کمتر کسی می‌تواند استدلال کند که این ترندها نوآورانه و مترقی نیستند. با این حال مهم است که شرکت‌ها کلیه عواملی را که در تعریف محور‌های مهم استراتژیک دخیل هستند درک کنند.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های مهسا رضوانی

مهسا رضوانی

سابقه مترجمی همزمان برای مدیریت پروژه در یک پروژه ساختمانی با سیستم ICF در بابلسر به مدت یک سال - علاقه مند به بحث ها کارگاه ها و مقالات در زمینه مدیریت ساخت و BIM
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
فصای خورشیدی: محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان

سلام وقت بخیر 

من یک تمرین دارم برای مشخص کردن و محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان برای درس عناصر جزئیات حالا اگر خواستید پلان هم رو میفرستم براتون، و مشخص کردن مصالح ساخت اون گلخانه کنار ساختمان که دست خودمونه چه مصالحی بذاریم (مصالح بدون عایق) ،ممنون میشن کمک کنید 

به پیوست ارسال شده است

عکس کاربر
1پاسخ
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
عکس کاربر
1پاسخ
سوال در خصوص نحوه ساخت و ساز گروهی و مشارکتی
سلام و عرض ادب از مهندسین و همکاران عزیز و باتجربه ای که در صنعت ساختمان فعال هستند پرسشی دارم.به نظرتون ساخت آپارتمان بصورت گروهی و با مشارکت 5،6 نفر و زمینی که از فرد دیگری باشد چقدر درگیری و اختلاف محتمل است آیا ارزش این ریسک رو داره ؟ که شاید روزنه ای باشه برای ورود تعدادی مهندس جوان به بازار سازندگان ساختمان.لطفا دوستانی که تجربه دارند در مورد مقدمات کار و اخذ مجوزها یا اینکه اصلا امکان چنین کاری وجود دارد لطفا راهنمایی کنند ممنون و سپاسگزارم.
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .