مقاله تحلیلی: شکل‌ های مختلف خوردگی در پل‌ های فولادی

مقاله تحلیلی: شکل‌ های مختلف خوردگی در پل‌ های فولادی

هر ساله دولت‌ها میلیاردها دلار صرف بازسازی پل‌ها می‌کنند. یکی از دلایل اصلی نیاز به بازسازی و ترمیم پل‌ها، خوردگی آن‌هاست.

برای اینکه فرد بازرس بتواند بررسی مناسبی از پل و وضعیت خوردگی در آن داشته باشد، لازم است که ابتدا با شکل‌های مختلف خوردگی در پل‌های فولادی آشنا باشد.

خوردگی پل‌های فولادی در واقع فرسایش فلز در نتیجه واکنش با محیط است. در این واکنش فولاد در حضور اکسیژن، آب و دیگر عوامل اکسید می‌شود.

سرعت و پیشروی خوردگی در فولاد بستگی به شرایط محیطی، محافظت از سطح، وجود آلاینده‌ها، رسوبات و شرایط باکتریایی و تنش دارد. با توجه به مجموعه این عوامل هر پل ممکن است سرعت خوردگی متفاوتی داشته باشد.

 اشکال مختلف خوردگی در پل‌های فولادی

خوردگی در پل‌های فولادی به شکل‌های مختلفی ظاهر می‌شود. این خوردگی بر اساس نحوه آغاز در فولاد دسته‌بندی می‌شود. برخی از انواع خوردگی در پل‌های فولادی عبارت‌اند از:

  1. خوردگی یکنواخت
  2. خوردگی گالوانیکی
  3. خوردگی شیاری
  4. خوردگی زیر لایه‌ای
  5. خوردگی حفره‌ای
  6. خوردگی فرسایشی
  7. خوردگی تنشی

خوردگی یکنواخت

این خوردگی به شکل نازک شدن کلی فولاد و مشاهده یک لایه زنگ‌زدگی در سطح آن رخ می‌دهد. این نوع خوردگی را می‌توان با چشم غیرمسلح تشخیص داد. این نوع خوردگی معمولاً برای همه فلزات بدون پوشش در معرض هوا رخ می‌دهد.

پل‌های فولادی در مناطق خشک معمولاً دچار خوردگی یکنواخت می‌شوند. این شکل از خوردگی روی سطوح بزرگ مثل     پلیت ها اتفاق می‌افتد. این اعضا به‌سرعت خشک می‌شوند و بنابراین شکل‌های دیگر خوردگی در آن‌ها اتفاق نمی‌افتد.

خوردگی گالوانیکی

خوردگی گالوانیکی زمانی اتفاق می‌افتد که المان‌های پل در یک محیط الکترولیتی قرار می‌گیرند. این شرایط وقتی رخ می‌دهد که تیرهای روشنایی یا لوله‌های عبور دهنده تجهیزات برق با فولاد بدون پوشش یا هوازده در تماس باشند. این خوردگی معمولاً با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است.

این نوع خوردگی وقتی اتفاق می‌افتد که فلزاتی با ترکیبات مختلف در معرض الکترولیت قرار می‌گیرند. تغییر در ترکیبات فولاد باعث ایجاد خوردگی متفاوت می‌شود و در فرایند اکسیداسیون یکی از فلزات را به آند و دیگری را به کاتد تبدیل می‌کند.

در بیشتر موارد برای جلوگیری از خوردگی گالوانیکی از مواد عایق بین فلزات متفاوت استفاده می‌شود.

خوردگی شیاری

خوردگی شیاری ازجمله خوردگی‌های موضعی است که در نقاط محدودی از پل‌های فولادی که در معرض محیط‌های خارجی نیستند اتفاق می‌افتد. این یکی از رایج‌ترین شکل‌های خوردگی در پل‌های فولادی است. خوردگی شیاری را می‌توان با چشم غیرمسلح تشخیص داد.

این نوع خوردگی در شکاف‌ها و دهانه‌های کوچک موجود در پل‌ها که ضخامت و تراز متفاوتی دارند یا آب‌بندی نشده‌اند؛ رخ می‌دهد. جایی که غلظت یون‌های کلرید یا هیدروژن بالا باشد خوردگی شیاری اتفاق می‌افتد.

خوردگی زیر لایه‌ای

خوردگی زیر لایه‌ای نوعی از خوردگی شیاری است که در زیر لایه رنگ اتفاق می‌افتد. این خوردگی منجر به جداشدن رنگ از سطوح فلزی می‌شود. این خوردگی خود را به‌صورت ترک‌خوردگی، ‌برآمده شدن یا ورقه شدن لابه رنگ نشان می‌دهد.

خوردگی حفره‌ای

خوردگی حفره‌ای یک نوع خوردگی موضعی است که باعث ایجاد منافذ عمیق و باریک در سطوح فولادی می‌شود. این شکل از خوردگی در فلزاتی که دارای عیوب در متالورژی و رنگ حفاظتی هستند و یا در معرض رسوبات خارجی قرار دارند اتفاق می‌افتد.

خوردگی فرسایشی

وقتی بخش‌هایی از پل فولادی در معرض جریان سیال‌های با سرعت بالا قرار بگیرند، سطح فلز در اثر این جریان ساییده می‌شود و به عبارتی خوردگی فرسایشی رخ می‌دهد. خوردگی فرسایشی زمانی خطرناک است که موجب فرسایش شمع‌های فولادی پل‌ها شود.

خوردگی تنشی

پل‌هایی در معرض خوردگی تنشی قرار می گرند که در محیط‌های نامطلوبی همچون محیط‌های صنعتی و دریایی هستند. این خوردگی خود را به شکل ترک‌خوردگی نشان می‌دهد. این ترک‌ها به دلیل وقوع تنش کششی در المان‌های پل فولادی در معرض محیط خورنده رخ می‌دهد.

منبع

ترجمه شده توسط تیم مترجمین ۸۰۸

اگر دوست دارید به تیم مترجمین ۸۰۸ بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
140پاسخ
خمش تیر بلند در عرض
سلام . میخواستم فرمول و علت خم نشدن تیر بلند از عرض رو بپرسم. مثال: چرا خطکش نازک معمولی از عرض نازکش سریع با فشار بسیار کمی خم میشه ولی در عرض بیشترش اصلا خم نمیشه
عکس کاربر
45پاسخ
اثبات فرمول مدول الاستیسیته ماده مرکب بتن
سلام وقتتون بخیر میخواستم بدونم این دو فرمول چطور اثبات میشود ممنون میشم راهنماییم کنید
عکس کاربر
0پاسخ
فیل مبحث 10
سلام استاد لطفا فیلم مبحث 10 ویرایش جدید و مبحث 17 ویرایش جدید رو هم بزارید ممنون
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .