الزام به حضور مقطعی و گذرای کمیته‌ های نما

1 بهمن 1397 - 00:02
الزام به حضور مقطعی و گذرای کمیته‌ های نما

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: موضوع ساماندهی سیما و منظر شهری که در نتیجه ساماندهی نمای ساختمان‌ها و شهرها اتفاق می‌افتد، یکی از راهبردهای 17گانه طرح جامع شهر تهران به عنوان قانون اساسی شهر تهران است.

الزام به حضور مقطعی و گذرای کمیته‌های نما/ نگذاریم خلاقیت‌های معماران و شهرسازان به اغما برودمحمد سالاری در گفت و گو با «صما» افزود: ما در شورای اسلامی شهر تهران و در کمیسیون شهرسازی و معماری، که این کمیسیون در دوره گذشته شورا تشکیل شد، بحث ساماندهی سیما و منظر شهری و همچنین هویت‌ بخشی به شهر تهران را یکی از اولویت‌های جدی ماموریت‌های شهرسازی و معماری قلمداد کردیم.

وی با اشاره به پیشینه تشکیل کمیسیون شهرسازی و معماری، ادامه داد: در دیداری که با مقام معظم رهبری به همراه شهردار تهران در شورای چهارم داشتیم، از جمله مهم‌ترین صحبت‌های مقام معظم رهبری، تاکید بر ساماندهی نماهای نابهنجار شهر تهران بود.

سالاری افزود: ما بعد از این جلسات و در اصل بعد از تشکیل کمیسیون شهرسازی و معماری، برای اولین بار در سطح کشور و در مدیریت شهری کشور، شهرداری تهران را ملزم کردیم که نسبت به ایجاد کمیته‌های نمای مناطق 22‌گانه در شهر تهران و کمیته‌ نمای بناهای شاخص در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران اقدام کنند.

عضو شورای شهر تهران درخصوص دلایل این اقدام تصریح کرد: چرا که قبل از آن اساسا در فرآیند صدور پروانه تمامی املاک و اراضی شهر تهران، موضوع نما و نقشه‌های نما به هیچ عنوان مورد بررسی قرار نمی‌گرفت و این متولیان ساخت ‌و ساز بودند که مبتنی بر سلایق شخصی خودشان، می‌توانستند هر نوع نمایی را برای ساختمان خود انتخاب و آن را اجرا کنند.

وی ادامه داد: لذا ما در فرآیند سیستمی صدور پروانه، شهرداری را ملزم کردیم و سپس موضوع بررسی نماها مورد توجه قرار گرفت.

به گفته سالاری، از آنجایی که اساسا تصمیم‌گیری در خصوص نمای ساختمان‌ها اساسا بخشنامه‌پذیر نیست و یک حوزه محتوایی و کیفی است و نه یک موضوع کمی، لذا سعی براین شد تا در تعیین اعضای کمیته‌های نما، هم معماران و هم طراحان شهری حضور داشته باشند و هم مسئولانی که اشراف به ضوابط طرح تفصیلی و مقررات شهرسازی و معماری دارند. ضمن اینکه حضور ناظر متخصص کمیسیون شهرسازی و معماری و همچنین اساتید دانشگاهی دارای تخصص مرتبط در کمیته‌های نما پیگیری شد.

این عضو شورای شهر در ادامه تصریح کرد: همچنین الزام کردیم که در فرآیند بررسی نما، باید طراحان نما با پروانه‌های اشتغال به کار خود که از سازمان‌های نظام مهندسی می‌گیرند، در کمیته نما حضور پیدا کنند و نظرات و حرف های آنها شنیده شود.

وی افزود: چون تا قبل از آن و متاسفانه در شرایط کنونی، عموما کسانی که در شهر تهران و یا در شهرهای دیگر طراح نما هستند، مهندس معمار نیستند و در اصل به لحاظ تجربی و با رویکرد کپی‌کاری از نماهای دیگری که احداث شده‌اند و صرفا با رویکرد درآمدزایی بیشتر برای متولیان ساخت‌ و ساز، این نماها را طراحی می‌کردند.

تصمیم‌گیری در کمیته‌ نما هنوز دارای اشکالات جدی است

سالاری تاکید کرد: هرچند فرآیند تصمیم‌گیری در کمیته‌های نما هنوز دارای اشکالات جدی است و خلاقیت‌های معماران و شهرسازان در تصمیم‌گیری‌های کمیته‌های نما تا حدی تحت‌الشعاع قرار گرفته است، اما اساسا ما نباید برای آن حوزه محدودیت قایل شویم و نباید بگذاریم آن خلاقیت‌ها به اغما برود. درنهایت کمیته‌های نما بایستی به صورت مقطعی و گذرا حضور داشته باشند.

وی با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی و در نظر گرفتن بسته های تشویقی در حوزه نما یادآور شد: ما باید با آگاه‌ سازی و فرهنگ‌ سازی و تبیین مبانی نظری معماری نما، که در این حوزه هم اکنون وضعیت بسیار نابسامانی داریم، یکسری الگوهایی را در سطح شهرها ایجاد کنیم و بسته‌های تشویقی را برای آن دسته از متولیان ساخت‌ و ساز و طراحان نما در نظر بگیریم که مبتنی بر اصول معماری ایرانی و معماری ایرانی و اسلامی و مبتنی بر هویت شهرهای ما، طرح هایی را ترسیم و اجرا می‌کنند.

وی تاکید کرد: ما با این رویکرد تشویقی می توانیم از این پارادایم فعلی در طراحی نماها عبور کنیم و به یکسری الگوهای هویت ‌بخش برسیم.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه در حوزه معماری یک موضوعی به عنوان اصل و مبنا مطرح است، تشریح کرد: به این معنا که تجلی باور عمومی شهروندان یک شهر، در نمای یک شهر و در کالبد یک شهر است.

وی خاطر نشان کرد: واقعیت آن است که امروز آنچه در شهر تجلی دارد و هم در نمای ساختمان‌ها و هم در فضای کالبدی شهر تهران ظهور و بروز دارد، تجلی خوبی نیست و با آن هویت ایرانی و هویت ایرانی و اسلامی بسیار بسیار فاصله دارد.

منبع

سوالات مرتبط
عکس کاربر
336پاسخ
درخواست راهنمایی در خصوص رشته کارشناسی شهرسازی و طراحی شهری
سلام من تازه در تاریخ ۱۴۰۲/۱۱ فارغ اتحصیل شدم یعنی دفاع کردم ارشد طراحی شهری و کارشناسی شهرسازی بودم برای ادامه مسیر واقعا گیج شدم و نمیدونم چ راهی رو برم ک درست باشه متولد ۷۵ هستم سربازی هم نرفتم ممنون میشم راهنماییم کنید
عکس کاربر
0پاسخ
پارکینگ مجتمع تجاری
سلام وقت بخیر در مجتمع تجاری طبقه پارکینگ جزو زیربنای مجتمع محسوب میشود ممنون میشوم اگر اطلاعات دقیقی دارین راهنمائی بفرمائید با تشکر از مدیریت سایت
عکس کاربر
1پاسخ
تفاوت دفتر مهندسی و شرکت مهندسی
با سلام تفاوت دفتر مهندسی و شرکت مهندسی در امور اجرایی و حقوقی ،بخصوص در بحث اجرا در چیست؟ و آیا ممکن است دفتر را زیرمجموعه‌ی شرکت به حساب اورد یا خیر
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...