رادیو 808: شماره 41- مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر،پدر مهندسی زلزله ایران- قسمت دوم

  • تاریخچه تدوین اولین گزارش علمی زلزله های رخ داده شده در ایران
  • تاریخچه تدوین اولین آیین نامه ساختمانی ایران (2800 و 519)
رادیو 808: شماره 41- مصاحبه با مهندس علی اکبر معین فر،پدر مهندسی زلزله ایران- قسمت دوم

مشاهده سوابق کامل خدماتی جناب مهندس علی اکبر معین فر در وبسایت ویکی پدیا

تو شماره 40 از رادیو 808 قسمت اول مصاحبه با جناب مهندس علی اکبر معین فر را برایتان پخش کردیم و همانطور که انتظارش را هم داشتیم بازخورد خیلی خوبی از سوی شنوندگانمان دریافت داشتیم، تجربیات مطرح شده در این مصاحبه آنقدر ناب و کاربردیست که در هفته گذشته بسیاری از مهندسیان عمران کشورمان با شنیدن قسمت اول این مصاحبه با ارسال نظراتشان بی صبرانه منتظر شنیدن قسمت دوم بوده اند.

تو این شماره از رادیو 808 به بررسی خدمات مهندسی جناب مهندس معین فر در بعد از انقلاب اسلامی خواهیم پرداخت، خدماتی از قبیل تدوین استاندارد 2800 و  قبل از آن استاندارد 519. همچنین شما را در جریان آخرین اخبار ویرایش چهارم استاندارد 2800 خواهیم گذاشت. اما در ابتدا مروری میکنیم به سوابق اجرایی مهم جناب مهندس معین فر تا اگر شنونده ای شماره قبل از رادیو 808 را از دست داده است بتواند با این سوابق آشنا شود.

مهندس معین فر

جناب مهندس معین فر در بعد از انقلاب اسلامی دارای سمت های اجرایی مهمی در کشور بوده اند که از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • تصدی گری وزارت نفت در کابینه دولت مهندس بازرگان به عنوان اولین وزیر نفت کشورمان
  • نماینده مردم تهران در اولین مجلس شورای ملی در بعد از انقلاب
  • مشاور وزیر و رئیس سازمان برنامه و بودجه

آلبوم کامل تصاویر این مصاحبه در صفحه اختصاصی رادیو808 در فیسبوک

مهندس معین فر

مشاهده کل تصاویر گرفته شده از این مصاحبه

دانلود فایل ویدیویی مصاحبه

مهندس معین فر در دهه 1340 به مدت 8 سال به عنوان استاد درس سازه های بتنی و درس مهندسی زلزله در دانشگاه پلی تکنیک تهران فعالیت داشتند و جزو پایه گذاران و اولین تدوین کنندگان آیین نامه های مختلف عمرانی کشورمان از جمله استاندارد 519 ، استاندارد 2800  و آیین نامه بتن ایران شناخته می شوند.

خدمات مهندس معین فر طیف وسیعی از امور مربوط به مهندسی راه و ساختمان یا عمران را شامل می‌شود که عمده آنها سر و سامان دادن به ضوابط فنی این رشته از مهندسی است و در رأس آنها امور مربوط به مسئله زلزله کشور است. بدون شک موضوع مهندسی زلزله و اساساً طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله در کشور با نام مهندس معین فر شروع می‌شود.
طرح تهیه تاریخچه زلزله‌های مخرب ایران که بعداً مبنای تهیه "پهنه‌ بندی زلزله" ایران شد توسط ایشان پیشنهاد شد. نتیجه این مطالعات بعداً در کتابی به نام زلزله‌های تاریخی ایران ثبت گردید. ایجاد شبکه شتابنگاری کشور از خدمات بنیادی جناب مهندس معین فر در کشور در زمان خدمت در دفتر فنی سازمان برنامه و بودجه بود.

مهندس معین فر در سازمان برنامه و بودجه شروع کننده بسیاری از آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های فنی بوده اند‌ و علاوه بر استاندارد 519 که جزو قدیمی‌ترین دستورالعمل فنی در صنعت ساختمان ایران میباشد، "آئین‌نامه بتن ایران" در زمان تصدی ایشان در سازمان برنامه و بودجه شروع شد

تدوین مجموعه مقررات ملی در وزارت مسکن و شهرسازی یکی دیگر از خدمات ماندگار مهندس معین‌فر به شمار می‌رود که اندیشه شکلگیری آن برای اولین بار توسط ایشان پیشنهاد شد.

خدمات جناب مهندس معین‌فر در زمینه مطالعات مربوط به زلزله‌های ایران مورد توجه محافل فنی در سطح جهان نیز قرار گرفت که برای ایشان افتخاراتی علمی نیز به همراه آورد. مهندس معین فر به مدت هشت سال عضو هیئت مدیره‌های "موسسه‌ بین‌المللی زلزله" و "مؤسسه اروپائی مهندسی زلزله" در دهه 70 میلادی بودند و هم اکنون عضو مادام‌العمر جامعه مهندسی زلزله هندوستان از دهه 60 میلادی به بعد می‌باشند و در سال 2002 به دریافت لوح تقدیر از طرف مسئولین اروپایی مهندسی زلزله نائل شدند که در کنفرانس بین المللی زلزله در مهندسی به ایشان اعطاء گردید.

این مصاحبه در دو قسمت  و به دو فرمت صوتی و ویدئویی تهیه شده است. قسمت اول این مصاحبه در شماره 40 رادیو 808 از تاریخ جمعه 10 آذر ماه در وبسایت Civil808 جهت دانلود قرار گرفته است. شما را به شنیدن قسمت دوم این مصاحبه دعوت میکنیم:

دانلود فایل ویدیویی مصاحبه- پارت 1

دانلود فایل صوتی مصاحبه- پارت 1

دانلود فایل ویدیویی مصاحبه- پارت 2

دانلود فایل صوتی مصاحبه- پارت 2

دانلود فایل ویدیویی مصاحبه- پارت 3

دانلود فایل صوتی مصاحبه- پارت 3

قسمت ویدئویی این مصاحبه در دو قسمت و مجموعا سه ساعت به همراه یک ساعت فیلم مستند زندگی جناب مهندس معین فر در تاریخ سه شنبه 21 آذر ماه در سایت منتشر خواهد شد :

دانلود کل فایل ویدئویی ضبط شده از این مصاحبه در اکانت دراپ باکس گروه آموزشی 808

مشاهده و دانلود کلیه تصاویر ضبط شده از این مصاحبه در اکانت دراپ باکس گروه آموزشی 808


مطالب مرتبط:

مشاهده مستند فیلم قسمتی از مصاحبه رادیو 808 با مرحوم مهندس علی اکبر معین فر- مشاهده اولین آیین نامه ها و دست نویس های ایشان در ارتباط با طراحی سازه در برابر زلزله
درباره نویسنده

مجتبی اصغری سرخی

مجتبی اصغری هستم ، پژوهشگر،محقق و نویسنده حوزه صنعت ساختمان ، دیوانه ای که فکر میکند میتواند دنیا را تغییر دهد ، علاقه عجیبی به وب و IT دارم. از درون دانشگاه متوجه به علاقه همزمان تکنولوژی و مهندسی عمران در خودم شدم و سعی کردم در حرفه آینده خودم این دو علاقه مندی رو با دو توانایی دیگرم در آموزش و کارآفرینی ادغام کنم و ماحصل اون شد 808 (از مهر ماه 86) و امروز امیدوارم تونسته باشم در صنعت ساختمان کشورمون با کمک همکارانم در شبکه اجتماعی 808 تغییری ایجاد کرده باشم.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
140پاسخ
خمش تیر بلند در عرض
سلام . میخواستم فرمول و علت خم نشدن تیر بلند از عرض رو بپرسم. مثال: چرا خطکش نازک معمولی از عرض نازکش سریع با فشار بسیار کمی خم میشه ولی در عرض بیشترش اصلا خم نمیشه
عکس کاربر
67پاسخ
برنامع چکر (CHECHER)

با سلام- فونت های برنامع چکر (CHECHER) ناخوانا هستش میتونی فونتهاش رو برامون بفرستید؟

عکس کاربر
19پاسخ
بررسی لرزه ای یک تونل حفر شده با بارگذاری دوجهته
سلام برای یک تونل قصد دارم بارگذاری دوجهته (افقی) با زلزله واقعی انجام بدم برای اصلاح و اعمال شتابنگاشت ها در دو جهت چه مبنا و مرجعی استفاده کنم بهتره؟ باتشکر
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .