یادداشت هشتم: چگونه رزومه ای جامع علمی اجرایی بنویسیم؟

از زمانی که اعلام آمادگی جذب همکار در سایت Civil808 مطرح شد تعدادی درخواست همکاری به همراه رزومه های شخصی اجرایی برای ایمیل سایت ارسال شد که بعضی از این رزومه ها گرچه حاوی اطلاعات بسیار مفیدی بود اما فاقد مشخصاتی بود که برای ما مورد نیاز بود.

در این یادداشت قصد دارم شما را با تجریبات خودم از نکات مهمی که در نوشتن رزومه های اجرایی میتواند مفید باشد آشنا کنم. در اینجا قصد مقایسه رزومه های مختلف را ندارم چراکه همانطور که می دانید رزومه های کاری ، علمی دانشگاهی ، شخصی  و ... مقوله های مختلفی هستند که هر یک میبایست ویژگی های به خصوصی داشته باشند. اما همه رزومه ها میبایست به طور کلی از ویژگی های مشترکی برخوردار باشند که حاوی تمامی مشخصات فرد رزومه دهنده باشد و چه بسا هر چقدر رزومه خود را کامل تر و جذاب تر آماده کنید تمایل شرکت مربوطه به همکاری با شما بیشتر خواهد شد. برخی از این نکات ویژه عبارتند از:

  •         سعی کنید رزومه اتان خلاقانه و ترکیبی از تصویر و متن باشد!

بعضا گفته می شود رزومه ها میبایست از فرمت ثابتی برخوردار باشند، حتی نرم افزار های لاتین زیادی برای تهیه رزومه نوشته شده و از طریق اینترنت قابل دانلود است تا رزومه ها را در غالب یکسان درون یک فرمت ثابت بتوان منتشر کرد اما واقعیت جور دیگریست! بعضا شرکت ها از روی رزومه شما می توانند میزان خلاقیت شما را نیز بسنجند پس تاحدی به دنبال ساختار شکنی در نوشتن رزومه باشید و تا حد امکان سعی نکنید رزومه ای کاملا مشابه با نمونه های قبلی از لحاظ فرمت ایجاد کنید مگر در ارتباط با رزومه های مرتبط با صرفا تحصیلات دانشگاهی که در آن نیازی به به کار بردن این نوع خلاقیت ها نیست!

  •         رزومه را با ایمیل دانشگاهی یا شرکتی خود ارسال کنید

اگر ایمیل دانشگاهی دارید یا اگر در شرکتی در حال حاضر مشغول به فعالیت هستید سعی کنید رزومه خودتان را با ایمیل رسمی خود ارسال کنید و امضای درون ایمیل خود را هم فراموش نکنید که حاوی مشخصات خلاصه شما باشد.

  •         رزومه اتان تا حد امکان خلاصه باشد

درست است که هر فرد در طور مدت فعالیت کاری قطعا خدمات تاثیرگذار و برجسته زیادی به انجام رسونده اما همیشه هر چند وقت یکبار یکسری از خدمات پر رنگ تر از خدمات گذشته به چشم خواهند آمد و برای خواننده رزومه شما هم مهم است که مهمترین و جدیدترین این خدمات را به صورت کوتاه در رزومه شما مشاهده کند.

  •         سعی کنید چند فرمت رزومه با تمرکز بر ویژگی های مختلفتان تهیه کنید

دقت کنید رزومه ای که برای مراکز مختلف ارسال میکنید الزاما نیازی نیست که حتما شبیه هم باشند، می توانید یک فرمت کلی تهیه کنید اما ویژگی های برتری که میدانید مثلا برای دانشگاه مقصد مورد توجه خواهد بود را در یک رزومه مجزا یا ویژگی های برتر دیگری که برای شرکت های اجرایی مورد توجه خواهد بود را در رزومه ای دیگر به صورت برجسته تر نمایش دهید.

  •         از پرداختن به موضوعات کم اهمیت بپرهیزید!

از پرداختن به موضوعات کم اهمیت بپردازید، مثلا اینکه آیا شما 5 ترم در کلاسی شرکت کرده اید مهم تر است یا اینکه شما مدرک گذراندن این کلاس را دریافت کرده اید؟

اگر مدرک گرا نیستید بدانید دیگران مانند شما فکر نمیکنند پس هرچقدر با مستندات بیشتر رزومه خود را تکمیل کنید قطعا به سودتان خواهد بود. ببینید برای چه موسسه ای با چه فعالیت کاری رزومه ارسال میکنید و طبق نیاز موسسه مربوطه رزومه را با تمرکز بر ویژگی های مطلوب شرکت مربوطه ارسال کنید.

شاید شرکتی که در زمینه آی تی فعالیت میکند به مدرک شما اهمیت ندهد و فقط تنها عاملی که برای استخدام شما در نظر او تعیین کننده است این باشد که در شما روحیه خلاقانه و ساختار شکنی پیدا کند، اینکه جسارت بیان ایده های متفاوت و به نوعی اعتقاد به بهتر کردن زندگی روی زمین را در شما ببیند (اشاره به سوالات مصاحبه استخدامی شرکت گوگل!)

  •         آدرس صفحات خود در شبکه های اجتماعی را درون رزومه درج کنید

سعی کنید آدرس صفحات شخصی خود در شبکه های اجتماعی یا احیانا صفحات کاری خود در این شبکه ها به خصوص آدرس پروفایل خود در سایت لینکدین را هم در رزومه خود بیاورید چراکه برای یک عده مشخصات شما در شبکه های اجتماعی تخصصی  و کانکشن های شما و خلاصه رزومه ای که از خودتان در این شبکه ها برای عموم منتشر کرده اید مهم است. گرچه بایست ببینید که برای چه دسته افراد و شرکت هایی این رزومه را ارسال میکنید اما این باعث میشود رزومه اتان از هر لحاظ کامل تر باشد.

دقت کنید افراد و شرکت ها از روی رزومه شما میخواهند با ابعاد شخصیتی و علمی اجرایی شما آشنا بشنوند بنابراین حتی طرز نگارش شما و نحوه استفاده شما از لغات کلیدی به کار رفته در جملات رزومه اتان هم برایشان حائز اهمیت است بنابراین سعی کنید بزرگ بیاندیشید اما ساده بنویسید!

---------------

این یادداشت می تواند در هفته های آینده تکمیل تر شود پس احتمالا این یادداشت قسمت دومی هم خواهد داشت.

مجتبی اصغری، جمعه 9 تیر 1391

درباره نویسنده
عکس‌های mojtaba808

مجتبی اصغری سرخی

مجتبی اصغری هستم ، پژوهشگر،محقق و نویسنده حوزه صنعت ساختمان ، دیوانه ای که فکر میکند میتواند دنیا را تغییر دهد ، علاقه عجیبی به وب و IT دارم. از درون دانشگاه متوجه به علاقه همزمان تکنولوژی و مهندسی عمران در خودم شدم و سعی کردم در حرفه آینده خودم این دو علاقه مندی رو با دو توانایی دیگرم در آموزش و کارآفرینی ادغام کنم و ماحصل اون شد 808 (از مهر ماه 86) و امروز امیدوارم تونسته باشم در صنعت ساختمان کشورمون با کمک همکارانم در شبکه اجتماعی 808 تغییری ایجاد کرده باشم.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .