یادداشت 75: آشنایی با اشرف حبیب الله مدیر کمپانی نرم افزاری CSI (بخش هایی ازحاشیه سمینار طراحی عملکردی 26 آبان استانبول)

یادداشت 75: آشنایی با اشرف حبیب الله مدیر کمپانی نرم افزاری CSI (بخش هایی ازحاشیه سمینار طراحی عملکردی 26 آبان استانبول)

اشرف حبیب الله مدیر پاکستانی الاصل شرکت CSI  ، در تاریخ 17 نوامبر مصادف با 26 آبان در شهر استانبول ترکیه سمینار طراحی عملکردی سازه ها برگزار نمود که به همین منظور سازه 808 به عنوان یکی از مراکز اصلی آموزش تخصصی طراحی عملکردی سازه ها در کشور از روی ماموریت خود سفر علمی تدارک دید تا اساتید و دانشجویانی که تمایل به شرکت در این سمینار را دارند بتوانند از این سمینار استفاده کنند. گرچه محتوای علمی این سمینار تفاوتی با سمینار های قبلی اشرف حبیب الله که از طریق یوتیوب قابل مشاهده بود نداشت اما حواشی این سمینار خصوصا صحبت های شخصی و رموز موفقیت CSI از زبان اشرف حبیب الله باعث شد تا این سمینار جنبه های به مراتب بزرگتری از یادگیری صرفا علم خاصی از طراحی محاسبات سازه با خود داشته باشد. به همین منظور در این یادداشت ضمن انتشار صوتی تصویری بخش هایی از این سخنرانی ، مواردی که اشاره به تجارب شخصی و درد و دل های اشرف حبیب الله بوده است به فارسی برگردانده شده است تا همگان  بتوانند از جنبه های مختلف شخصیتی این فرد استثنائی خالق ایده های نوین در مهندسی سازه در صنعت نرم افزار آشنا شوند. 

مطالب مرتبط: 

 

همچنین در انتهای این سمینار به تیم سازه 808 کتاب و DVD سخنرانی طراحی عملکردی پروفسور پاول به عنوان یادبود اهدا گردید که البته این فیلم هم اینک در این بخش از سایت به رایگان قابل مشاهده میباشد.

      

برخی از متن این سخنرانی را که توسط تیم 808 برگردان به فارسی شده است را میتوانید از این قسمت مشاهده بفرمایید: (لازم به توضیح است این ترجمه به محض سخنرانی طراحی عملکردی و به صورت زنده توسط تیم 808 در کانال اختصاصی طراحی عملکردی 808 در تلگرام به آدرس @PBD808 انجام گرفت)

یکی از دلایل این است که آنها زمانی که در حضور شما هستند درباره خودشان چه احساسی دارند، و این زمانی محقق می گردد که افراد قدرتمند رفتاری با مردم داشته باشند که انگار تمامی انگشتان دست که برای شما  ارزشمند یکسان است، برایشان ارزش قائل شوید و عکس العمل مردم هم قدردانی نسبت به این رفتار خواهد بود. افرادی رو در کشورم می شناسم که 20 تا حتی 40 سال که چیزی از از نرم افزار ما خبر ندادند، تکنولوژی نرم افزاری که بیش ار 20 ساله که ما تولید کرده ایم. بواسطه اینکه، می دانید افراد قدرتمند، کاری را برای مردم انجام میدهند که ملت نسبت به خودشون احساس خوبی داشته باشند. و این امر  توسط صرفاً حرف زدن محقق نمی گردد، بلکه با نشان دادن و عمل کردن به این مهم. آنها  به اعمال و کنش های ما خواهند نگریست. مثل اینکه با دوست دخترت سر میز شام بشینی و از لباساش و رنگ های اون براش تعریف کنی ( که حس خوبی بهش دست بده) اگر بهش بگویی که چقدر قشنگه، مطمئن باش قلبشو بدست میاری و یه دوری با ماشین با هاش خواهی زد. به در باره صحبت در باره اینچیزها نیاموخته اند در دبیرستان، ما هیچ چیز راجع به سخنرانی عمومی نمی دانیم. میدونید ، زمانی که من سال 1969 درسمو تموم کردم، برنامه جامعی در مورد افتضاح ترین زمانی که باید به مساله بحث مهندسی زلزله در می پرداختیم، به جاش برنامه های هوا و فضا در جریان بود، اومدن روی راکت و کپسول و چگونگی فرستادنش به هوا فرستادن موشک ها و... ) و پس از اینکه فارغ التحصیل شدم در رشته مهندسی عمران از کراچی ، در حرفه خودم متوجه شدم که تمامی نرم افزارهایی که گسترش یافته بودند، در کمپ های صرفا دانشگاهی بودند، و این کار توسط متخصصان در دانشگاه ها انجام می گرفت. آنقدرها برای افرادی که در عمل و اجرا (مهندسین احتمالاً مشاور در دفاتر) بودند، شناخته شده نبود، یا اگر هم که بود، آموزش متمرکز و جامعی در این باره وجود نداشت، اونموقع جوان بودم، 24 سالم بود، اونموقع اصلاً به فکر کسی انگار نمی رسید که مفاهیم مطالب کلاسیک تحلیل دینامیکی و استاتیکی را با کاربرد در رابطه با کامپیوتر باشد را در آن زمان بیاموزد، یا برای تبلیغ آن کاری نماید.

در آن زمان مانند بنده صدها نفر همین مطالب رو خونده بودند و فارغ التحصیل شده بودند، اکثرشون هم می تونستن یه برنامه نویس هایی تو کامپیوتر انجام بدن برای گسترش نرم افزار تحلیل سازه ای و خیلی های دیگر که می تونستن اینکار رو بکنند، در منصب ها و قدرت و امکاناتی بودند که چنین نرم افزاری هایی را تولید نمایند. می دونین، روی این برنامه 20 سال کار کردم، بالا پایین های زیادی داشت (سختی زیاد کشیدم) ، همیشه تلاشم رو می کردم و خودم رو برای همه چیز آماده نگه می داشتم، ولی همیشه با خودم فکر می کردم که چرا مضطرب هستم، می دونید، وجود مردم برای من خیلی مهم بود، مثل الآن که دغدغه خودم را براتون ابراز می کنم،

اومده بودم امریکا تا راک استار بشم، نه یک مهندس سازه، به هر حال، بالا پایین روزگار و بیزنس مارو انداخت توی همون خط مهندسی سازه و همونو ادامه دادم. خیلی از مواقع برنامه رو تست می کردم و جواب های قاطی پاتی بیرون میداد، نا امید میشدم و به خودم میگفتم بزار کنار این مهندسی عمران رو، بعضی از مواقع آدم ها توسط اهداف و اعتقاداتی که برای خودشون تعریف کردن مورد آزمون قرار می گیرن تا ببینن چند مرده حلاجن، خیلی های دیگر هم به چیزی که تو اعتقاد داری درسته اونها هم اعتقاد دارن، ولی به عمل کار برآید، به سخندانی نیست، می دونین، وقتی بخواین کسی رو برای کاری استخدام کنین، برای پول کار می کنن براتون، و اونها برای شما فقط "کاری که بهشون دادین رو انجام میدن"، ولی زمانیکه شما کسی را برای اعتقادی و باوری که در آن دارای نظر مشترک هستید استخدام می نمایید، آنوقت است که آنها برای "هدف" کار میکنند، نه برای اسکناس. اونها با تومام وجود کار می کنن چون هدف دارن و به اون اعتقاد دارن.

موقعی که به هر جایی از دنیا بری که اعتقاد و باورت در اون مورد با طرفت (از هر ملیتی) یکی باشه، چیزی رو ازش درخواست کنی، اونو بهت میده یا در اختیارت می گذاره، میدونین چرا، چون با هم هم باور و همسو هستید. این مساله براش ارزشمنده، بنابراین گروکشی نمی کنه، باهات همکاری می کنه، چرا مردم 24 ساعت قبل، جلو فروشگاه apple وای می ایستند تا iphone جدید رو بخرن؟ خوب می تونن فرداش برن بخرنش و مطمئناً که همونجا رو پیشخون مغازه ازش موجود خواهد بود به خاطر اینکه اونها به باور و اعتقادی، اعتقاد دارند که باید نفر اولی باشند که باید اون iphone رو بخرند، من این مساله رو کاملاً درک می کنم، ولی این مساله اعتقاد و باور من نیست.

همکاران، رشته و تخصص ما ، بالاترین ارزش و جایگاه رو داره، به خاطر اینکه آخه مگر از جون مردم چی مهمتره؟ هر کسی به هر چیزی که باور و اعتقاد داره، زنده بمونه، تا بتونه به اون باورش دست پیدا کنه یا حداقل براش تلاش کنه. هممون مهندسی عمران خواندیم و چیزهایی که لازم دارم رو در دست داریم، هر چیزی رو که بقیه هم دارن می تونین هنرمندانه یا منطقی (معمولی) ارائه بدین، و این به هیجان آوردن بقیه با نمایش هنرمندانه و از روی دل شماست که منجر به جذب میشه. مثل یک لباس پر زرق و برق یا یک تابلوی نقاشی که آدم رو شیفته خودش می کنه. اهمیت دادن به چیز بالاتر از صرفاً بی تفاوت شنیدن آن است. یا مانند گریم برای یک بازیگر سینمایی (نحوه گریم و آرایش) شما (منظور ایشان یا آن بازیگر) را متفاوت می نماید.

ما باید با صحبت کردن متفاوتمون، مردم رو علاقه مند به شنیدن اون مطالب بکنیم، با متفاوت بودن، اونطوری بیانشون بکنیم که اونها دوست دارن بشنوند. اونوقت هستش که به چیزی که مقصودمون بوده خواهیم رسید. مثل همون Iphone. ولی اینو همه میدونیم که رشته و تخصص ما به علت ساخت سرپناه برای مدم خیلی اهمیت از این چیزها بالاتر بوده و ما باید همگی اینو درک کنیم.

اینجانب فکر میکنم که هر کسی یک سوپر استار است، ولی این سوپر استار شدن که صحبت کردن دربارش آسونه که هر کسی میگه من میتونم باشم، باور و تلاش کردن احتیاج داره، تا تبدیل به یک سوپراستار بشه. شما هم همون شانسی که برای همه محیا می باشد را دارید، و اینکه چقدر تلاش کنید و تا به باوری که مهم است برایتان برسید. من هم از همون تکنولوژی در دسترس بقیه تو همون 1969 استفاده کردم، تمامی معادلات و قواعد بازی برای بنده و بقیه یکسان بود، و الآن ابزاری به وجود می آورید که در آینده کارساز و مفید خواهد بود. چیزی را که می خواهیم و بدان باور داریم را با ثبات قدم و از روی دل دنبال کنیم ، آنوقت است که موفقیت حاصل می گردد. مهندسی سازه محل اسقرار اصلی شماست. شما می توانید در این قلمرو هر کاری که می خواهید بکنید بخاطر اینکه خداوند به ما قدرت "خلق چیزهای نو" را اعطا کرده است. لازن نیست معطل و متوقف بشینید پشت میز، از توانایی هایتان که در ذات شما مستتر هست استفاده نمایید. من هم همین کارو تو این 40 سال انجام دادم. تمامی این تکنولوژی ها را ما "انسانها" بوجود آوردیم. در یک کلام، ثابت قدم و متفاوت باشیم!

هر ساله ما در CSI جشن و فستیوالی را برگذار می کنیم، که پیشتر در کریسمس بود، ولی بدلیل مشغله دوستان در دوران کریسمس، در همین جشن پیشین 3700 نفر در جشن ما حضور داشتند. هم برای ما و هم برای بقیه تجربه جالبی بود. انگار فستیوال هالیوود بود، به یاد ماندنی و جذاب. (باور نمی کنین می تونین برین خودتون ببینین!) اگر حدود ماه ژانویه تشریف بیاورید، ما به شما دعوتنامه تقدیم خواهیم نمود، و میزبان شما در جشن خواهیم بود. همومون می دونیم که زندگی کوتاه است و هر کدوم ما یکبار بیشتر زندگی نمی کنیم، و حقیقتاً اگر همین شانس رو جدی نگیرید، چیز بزرگی را از دست خواهید داد. البته همون یک شانس هم کفایت می کنه ....، بنابراین اینجانب اینطور فکر می کنم که خوب باشه تجربه جشن و فستیوال ما رو از دست ندید. بنده خودم تو این سالهایی که در این میزبانی خوشی می کردم و می رقصیدم، اوایل بقیه فکر می کردن که این چطور شرکت مهندس سازه ای است؟!! اونموقع استاتیک محو شده و به دینامیک تبدیل می گردید. تمام دوستانمون رو آنجا ملاقات میکنیم، مهنسان سازه همدیگر رو آنجا در محفلی شاد ملاقات می کنیم. بعضی ها فکر می کنن، با این جشن و ضیافت که همه پول شرکت CSI خرج شد رفت، دیگه پولی از SAP2000 تو ویندوز براشون نموند، ولی به یاد داشته باشیم، همین جشنی که در آن هستیم، ساختمونش توسط SAP2000 تحت زلزله بررسی شده و در صورت وقوع زلزله، همه سالم بیرون فرار می کنیم. و اونوقت قدر همینو می دونن. لازمه اینکار انجام بشه. میخواین فقط براتون انیمیشن جداسازی لرزه ای نشون بدیم؟ فرق این با اون اینه که افراد تو اون موقع تو سازه ای که جداسازی لرزه ای شده میرن و میان و جداسازی لرزه ای را "احساس" می کنن. بعدشم که ساختمان سر جایش برگشت، میریم سر میز شام. اونوقت می خواهم ببینم کی می خواهد بگوید من مفهوم جداسازی لرزه ای را نفهمیدم؟؟

 

مرسي از همراهاي ايراني ما كه در اين سفر در ترجمه به فارسي صوت سمينار و تهيه برخي از فيلم و عكس هاي منتشر شده مرتبط با اين سمينار گروه 808 را همراهي كردند: آقايان ابوالفضل مهران پور- فرشيد مهرابي- عليرضا صالحين و حجت حجت پور 

قبلا در این بخش از سایت گزارش تصویری  نسبتا کاملی از این بازدید منتشر شده بود.  حال در ویدئویی که به پیوست قابل مشاهده است خلاصه ای از فیلم این سمینار را مشاهده خواهید نمود. همچنین توجه شما را به دیدن این ویدئو که چکیده ایست ویدئویی تصویری از سفر علمی تیم 808 به استانبول ترکیه از این صفحه از سایت  جلب میکنم.

دانلود فیلم کامل از دراپ باکس

مشاهده بخشی از همین ویدئو:

درباره نویسنده
عکس‌های mojtaba808

مجتبی اصغری سرخی

مجتبی اصغری هستم ، پژوهشگر،محقق و نویسنده حوزه صنعت ساختمان ، دیوانه ای که فکر میکند میتواند دنیا را تغییر دهد ، علاقه عجیبی به وب و IT دارم. از درون دانشگاه متوجه به علاقه همزمان تکنولوژی و مهندسی عمران در خودم شدم و سعی کردم در حرفه آینده خودم این دو علاقه مندی رو با دو توانایی دیگرم در آموزش و کارآفرینی ادغام کنم و ماحصل اون شد 808 (از مهر ماه 86) و امروز امیدوارم تونسته باشم در صنعت ساختمان کشورمون با کمک همکارانم در شبکه اجتماعی 808 تغییری ایجاد کرده باشم.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
140پاسخ
خمش تیر بلند در عرض
سلام . میخواستم فرمول و علت خم نشدن تیر بلند از عرض رو بپرسم. مثال: چرا خطکش نازک معمولی از عرض نازکش سریع با فشار بسیار کمی خم میشه ولی در عرض بیشترش اصلا خم نمیشه
عکس کاربر
0پاسخ
مشاوره در زمینه ساختن ماکت و سازه مذهبی
سلام.می خوایم برای ایام فاطمیه یه موکب تقریباً بزرگ درست کنیم و در کنارش یه سری از مکان ها و حادثه ها رو با کمترین هزینه و طبیعی بودن به تصویر بکشیم.کسی می تونه مشاوره بده در این زمینه ؟
عکس کاربر
0پاسخ
راهنمایی درخصوص کسب درامد
سلام.من دانشجوی ترم 7 عمران هستم.و شدیدا نیازدارم که درآمدشخصی داشته باشم اتوکد واکسل و ورد و طراحی فاز1 پلان معماری هم تا حدودی آشنا هستم.چه توصیه ای دارید که بتونم کارپیداکنم چه مهارتهایی یادبگیرم که درکمترین زمان بشه حداقل درامدی داشته باشم مثلا درکمتر از 3 ماه اینکه درسم داره تمام میشه وصفرهستم و شدیدا نیاز ب درامددارم منو ترسونده واسترس بدی بهم واردکرده گیجم ونمیدونم چکارکنم ازکجا شروع کنم حتی شده ماهی1تومنم دربیارم خوبه برای شروع
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .