یادداشت 26:مزایای رادیو عمرانی(ویژه یکسالگی رادیو 808)-نظر شما در ارتباط با رادیو 808 ؟

یادداشت 26:مزایای رادیو عمرانی(ویژه یکسالگی رادیو 808)-نظر شما در ارتباط با رادیو 808 ؟

یکسالییست از انتشار اولین شماره رادیو 808 میگذرد،هنوز یادمان مانده اوایل هنگام انتشار اخبار مربوط به رادیو  مهندسان با شنیدن خبر رادیو تخصصی عمران بلافاصله از ما سوال از موج رادیو در FM یا سایر باند های رادیویی داشتند.

یادمان مانده روز هایی که برای پخش زنده همایش های عمرانی با انجمن ها و دبیرخانه های کنفرانس ها مذاکرات داشتیم و آنها ما را جدی نگرفتند  به جرم آنکه صرفا در اینترنت کار میکنیم!

راستی یادتان مانده هشت شماره ابتدایی رادیو 808 شیوه ای صرفا خبری بدون درج مصاحبه داشت؟

راستی یادتان مانده اولین مصاحبه تخصصی ما را که با پروفسور رمضانیانپور داشتیم؟

ویژه برنامه روز مهندس سال گذشته را چطور؟ آیا خاطرتان هست شیوه اجرای این ویژه برنامه متفاوت ترین شیوه اجرا در بین کلیه رادیو پادکست هایمان را داشت؟

 و در انتها  یادمان هست که رادیو808 با حمایت شما به بیش از 40 شماره رسید و اکنون یکسالگی خود را با حضور خود شما شنوندگان دائمیش جشن میگیرد.به همین مناسبت شماره 45 از رادیو 808 اختصاص دارد به ویژه برنامه یکسالگی وبسایت Civil808 و رادیو 808 که در آن به توضیح بیشتر در ارتباط با چگونگی شکلگیری اولیه ایده های سایت میپردازیم و میتوانید سوالات خود را به ایمیل ما ارسال کنید.

رادیو808 جمعه ها ساعت 18

چرا رادیو اینترنتی مختص مهندسین عمران:

با توجه به مزایایی که روش پادکستینگ و ویدئوکستینگ در سهولت انتقال اطلاعات در سال های اخیر به وجود آورده است و با توجه به اینکه یکی از اهداف سازه 808 تسهیل دسترسی به علم و اخبار عمرانی برای کاربران این وبگاه است بر آن شدیم این امکان را برای این سایت برای اولین بار در بین سایت های عمرانی  و با کیفیتی متفاوت با سایر پادکست های موجود در اینترنت (با ضبط در استودیو مجهز) فعال کنیم.

اگر مایل هستید با تعریف پادکست و ویدئوکست بیشتر آشنا شوید میتوانید به این صفحه از وبسایت Saze808 مراجعه فرمایید.

به طور خلاصه مزایای سیستم رادیو اینترنتی اختصاصی مهندسین عمران را می توان موارد زیر نام برد:

  • اطلاع رسانی سمینار ها و کنفرانس های داخلی و بین المللی
  • آموزش موضوعات تخصصی مهندسی عمران
  • مصاحبه های تخصصی با اساتید و مهندسان اجرایی عمران
  • انتقال تجربه  و دانش اساتید و چهره های برجسته عمرانی کشور
  • بررسی پروژه های مهندسی بزرگ کشور
  • گزارش رادیویی از کنفرانس های رسمی کشور

تاریخچه رادیو اینترنتی مخصوص مهندسی عمران در دنیا:

در سال های گذشته گسترش استفاده از پادکست ها  و ویدئوکست ها در انواع رسانه های دیجیتال سرعت چشمگیری داشته است. از حدود دو سال پیش استفاده از پادکستینگ در سایت های علمی برای ارتباط برقرار کردن بهتر با مخاطبین و تسهیل در دریافت مطالب تخصصی رواج پیدا کرده است به نحوی که می توان چند نمونه از پادکست های علمی معتبر را سایت های radioLab  و AISC نام برد . AISC از حدود دو سال گذشته بخش مصاحبه با اساتید برجسته فولادی آمریکا را در سایت خود اضافه کرده است که صرفا حالت مصاحبه دارد.

اگرچه با قطعیت نمیتوان  گفت رادیو 808 اولین رادیوی عمرانی در جهان است اما یقینا رادیو 808 اولین و تنها رادیوی تخصصی مهندسی عمران در بین سایت های فارسی زبان است. به علاوه برخی از ویژگی های این رادیو از قبیل کپی نبودن موسیقی متن اخبار و کیفیت بالای ضبط صدا در استودیو و نحوه اجرای اخبار به نحویست که با تصدیق کارشناسان رادیویی در حال حاضر شاید بتوان از آن به عنوان حرفه ای ترین رادیو پادکستینگ فارسی زبان در میان کلیه سایت های علمی نام برد.امیدوارم با دریافت نظرات شما از طریق ایمیل یا صفحه اختصاصی ما در فیس بوک بتوانیم در هرچی بی نقص تهیه کردن به هر شماره دقت بیشتری به خرج دهیم.

رادیو 808 تا شماره 15 که مربوط به قبل از سال 1390 میباشد از طریق این بخش از وبسایت Saze808 قابل دسترسی است اما تمامی شماره های از سال 1391 به بعد این رادیو پادکست تخصصی مهندسی عمران به طور کامل از طریق این بخش از وبسایت Civil808 قابل دسترسی است.

 

فعالیت های انجام گرفته در رادیو اینترنتی 808 از دو نوع است:

الف) پخش آنلاین و زنده همایش ها و سمینار های عمرانی

امروزه همایش ها و سمینارهای بسیاری در عرصۀ  مهندسی عمران برگزار می گردد که برای همگان فرصت و امکان شرکت در آن ها وجود ندارد و همواره زمان هایی بوده از اینکه به دلیل بعد فاصله و مشغله کاری امکان حضور در این برنامه ها را نداشتیم و افسوس شرکت در این برنامه های علمی را خورده ایم. از دیگر مواردی که گروه آموزشی 808 در ابتدا در وبسایت سیویل 808 برای اولین بار در بین وبسایت ها و مراکز عمرانی دنیا مدنظر خود قرار داد این بود که برای خدمت رسانی بیشتر به مخاطبانش و تسهیل دریافت اطلاعات تخصصی برای آنها در هر کجای دنیا، شرایطی را فراهم نماید تا این کنفرانس ها وهمایش ها را بتوانند به صورت آنلاین و زنده از طریق صفحه اختصاصی سایت 808  (http://live.Civil808.com ) هم به صورت آنلاین حین برگزاری برنامه و هم به صورت آفلاین بعد از برگزار شدن برنامه با دانلود فایل های ضبط شده صدا و تصاویر و متن اخبار سالن را دریافت کنند. از قابلیت های فنی این صفحه آپدیت خودکار متن خبر و پخش آنلاین و آفلاین صوت صدای سالن  است.  چند مورد از نمونه های  پخش زنده همایش ها در  رادیو 808 از بدو شروع تا کنون عبارت است از:

 

ب) پادکست های هفتگی  رادیو 808 :

از اوایل آذر 90 با توجه به مزایایی که روش پادکستینگ و ویدئوکستینگ در سهولت انتقال اطلاعات در سال های اخیر به وجود آورده است و با توجه به اینکه یکی از اهداف گروه آموزشی 808 تسهیل دسترسی به علم و اخبار عمرانی برای کاربران این وبگاه است بر آن شدیم این امکان را برای این سایت برای اولین بار در بین سایت های عمرانی  و با کیفیتی متفاوت با سایر پادکست های متفرقه در دنیا (با ضبط در استودیو مجهز) فعال کنیم.

یکی از روش های نوین و تدابیر جدیدی که این گروه در ابتدا در پروژه جدید سیویل 808 به کار برد ، تأسیس و به راه اندازی رادیوی آنلاین 808 بود که با ارائۀ جدیدترین اخبار عمرانی ایران و جهان در همان بدو تأسیسش توانست مخاطبان بسیاری را به سوی خودش جذب نماید ، به نحویکه هم اینک پس از ضبط بیش از چهل شماره از این رادیو پادکست که به صورت هفتگی پخش شده است از ابتدا نزدیک به 10 هزار نفر شنونده کلی برنامه های رادیو پادکست های 808 بوده اند.

پس از آن گروه آموزشی 808 بر آن شد که با تجهیز  امکانات سخت افزاری خود استدیو مصاحبه و ضبط صدای حرفه ای به همراه تجهیزات جانبی حرفه ای دیگر زمینه را برای بسط حرفه ای خدمات گذشته خود فراهم آورد. و درچنین فضایی سایر رشته های علمی نیز خود قادر بوده اند تا از این فضای آموزشی استفاده کنند.

هدف از تاسیس رادیو 808 انتقال تجارب گرانبهای اساتید و چهره های برجسته عمرانی در داخل و خارج از کشور است تا در این تجربه نگاری بتوان اطلاعات ارزشمند مرتبط با موضوعات تخصصی عمران را از این طریق در اختیار مهندسان کشورمان قرار دهیم.همچنین رادیو 808 در حال حاضر قایل دریافت از طریق آیتیونز و دریافت و گوش دادن مستقیم از طریق اپلیکیشن اندروید سایت نیز میباشد، در حقیقت این رادیو پادکست ها به مثابۀ پلیست میان مهندسین و دنیای تکنولوژی.

اهم فعالیت های انجام گرفته در رادیو808 از ابتدا تا کنون:

تابحال در رادیو 808 تعداد 42 شماره منتشر شده است که از این بین 8 شماره صرفا حالت خبری میباشد و 34 شماره همراه با مصاحبه تخصصی با یک یا چند استاد عمرانی در هر شماره میباشد.علت انتخاب اساتید مربوطه برای مصاحبه تخصص ایشان در زمینه موضوع مصاحبه شده و یا وقوع رویداد عمرانی مهم و قابل توجه ایست که مصاحبه شونده مربوطه در برگزاری آن نقش مهم داشته است.

سعی در آنست به مرور بتوان آرشیوی نسبتا کامل از مصاحبه با اساتید بزرگ عمرانی در وبسایت منتشر کرد تا بدون محدودیت به زمان و مکان بتواند مورد استفاده دانش پژوهان عمرانی فارسی زبان در دنیا قرار گیرد.

 

پخش خلاصه ای از نظرات اساتید مصاحبه شونده با رادیو 808

در چهل و چند مصاحبه اینترنتی انجام گرفته در رادیو 808 در چند مورد نظر مصاحبه شوندگان را که همگی از اساتید شناخته شده مهندسی عمران در داخل و خارج از کشور میباشند در ارتباط با فعالیت های وبسایت Civil808 به خصوص رادیو 808 پرسیده ایم که در این قسمت چند مورد از آن در دسترس میباشد:

نظر شما در ارتباط با رادیو808 چیست؟

ویژه برنامه شماره 45 از رادیو 808 که در هفته آینده منتشر خواهد شد اختصاص به یکسالگی وبسایت Civil808 دارد، شما میتوانید با ارسال نظرات صوتی و متنی خود جهت انتشار در این ویژه برنامه رادیویی با ما همراه باشید. پیشنهاد میشود نظرات و احیانا سوالات و پیشنهادات خود را اگر مایل هستید ترجیحا از طریق میکروفون به صورت صوتی با صدای خودتان ضبط بفرمایید و جهت انتشار در این ویژه برنامه برایمان از طریق ایمیل ارسال کنید.


مجتبی اصغری سرخی

مدیرعامل گروه آموزشی 808

4 دی 1391

 

مطالب مرتبط:

درباره نویسنده
عکس‌های Civil808-Admin

مدیریت محتوای سایت

امیدواریم توانسته باشیم در سیستم کنونی آموزش مهندسی کشورمان با کمک همکارانمان در گروه آموزشی 808 تغییری ایجاد کنیم.در این راه میتوانید با حمایت و همکاریتان ما را دلگرم سازید.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .