بتن اختلاط سبز- بتن دوست دار محیط زیست -اختصاصی 808

10 تير 1394 - 11:39
بتن اختلاط سبز- بتن دوست دار محیط زیست -اختصاصی 808

محققان دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تکنولوژی مارا در مالزی با موفقیت نسخه دوستدار محیط زیست بتن ساختمان به نام "بتن اختلاط سبز" را توسعه دادند.
هنگامی که این بتن به ساخت سازه ها وارد می شود، توسعه دهندگان و پیمانکاران از انتخاب بین انواع مصالح جهت استفاده سود می برند. به طور کلی، تصمیم در انتخاب مصالح به عوامل مختلف از جمله هزینه و عملکرد برای کاربردهای خاص، بستگی دارد .
در سال های اخیر، استفاده از بتن سبز در بسیاری از کشورها از جمله مالزی رایج شده است. بتن جدید می تواند با استفاده از مواد زائد به عنوان یکی از عناصر آن تولید می شود. بتن سبز همچنین می تواند با استفاده از فرآیندهای مختلف تولید که برای محیط زیست مضر نیست، توسعه یابد. معیاربتن سبز این است که مواد استفاده شده برای ساخت آن باید ترجیحاً از "مصالح سبز" یا پایدار به جای منابع غیر پایدار باشد. استفاده از مواد بازیافت شده و مواد زائد را می توان به عنوان مصالح پایدار در نظر گرفت همچنین آنها می توانند هزینه ها و مواد اولیه و محل های دفن زباله را کاهش دهند.

"بتن اختلاط سبز " که با استفاده از مصالح رایج، و تا حدی با مواد زائد و بازیافتی مناسب برای دستیابی به عملکرد قابل قبول، اقتصادی و پایدار جایگزین شده، طراحی و تولید شده است.
بتن سبز از مواد خام جدید - یعنی خاکستر بادی، دانه های بتن بازیافتی و آلومینیومی که می تواند به الیاف تبدیل شود، ساخته شده است. خاکستر بادی یک فراورده زائد از نیروگاه زغال سنگ است و معمولا در حوضچه ها آماده شده و به محل دپو فرستاده می شود. از طریق پژوهش ها مشخص شد خاکستر بادی پتانسیل جایگزینی سیمان، که ماده ای با اثرات زیست محیطی بزرگ با توجه به آلودگی هوای کارخانجات سیمان می باشد، را دارد. به منظور کاهش مصرف مواد اولیه و برای به حداقل رساندن ضایعات تولید شده از تخریب سازه های بتنی، بتن خرد شده می تواند به عنوان مصالح، مورد استفاده مجدد قرارگیرد. قوطی های آلومینیومی مورد استفاده قرار گرفت چرا که آنها به راحتی می توانند به الیاف خرد شده تبدیل شده و به عنوان تقویت کننده بتن استفاده شوند.
برای تولید این بتن جدید نیاز به تخصص فنی مانند طراحی جدید اختلاط بتن ، مواد اولیه جدید و دانش جدید خواص بتن سبز نیاز است. نه تنها بتن سبز تازه توسعه یافته، سازگار با محیط زیست است ، که اثر اقتصادی آن به عنوان یک نتیجه خصوصیات بهینه مصالح از طرح اختلاط جدید بتن ما است . برای تولید این بتن جدید نیاز به تخصص فنی مانند طراحی اختلاط بتن ، مواد اولیه جدید و دانش جدید خواص بتن سبز نیاز است. در بررسی ما، بتن جدید می تواند تا 30٪ در مقایسه با بتن معمولی به قدرت بیشتر، دست یابد.

ترجمه شده توسط تیم خبری 808

منبع :+

  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...