مقاله تحلیلی: بتن دوستدار محیط‌زیست و کاهش انتشار کربن دی‌اکسید

مقاله تحلیلی: بتن دوستدار محیط‌زیست و کاهش انتشار کربن دی‌اکسید

 بر طبق گزارش‌ها هرساله بیش از ۴ میلیارد تن سیمان تولید می‌شود که به خود این فرآیند سهم ۸ درصدی در انتشار دی‌اکسید کربن دارد. در حقیقت به همان اندازه که بتن در ساخت‌وساز مفید است، بر محیط‌زیست تأثیر منفی دارد.

دانشمندان در تلاش هستند که به طریقی بتوانند ویژگی سازگاری با محیط‌زیست را در بتن بهبود دهند. محققان پژوهشکده Empa در سوئیس به روشی برای این کار دست یافته‌اند.

در این روش سعی بر این است که تا جای ممکن مقدار مواد تشکیل‌دهنده بتن را کاهش دهند اما درعین‌حال دوام و پایداری آن را حفظ کنند. روش آن‌ها برای دستیابی به این هدف تکنیک پیش تنیدگی است که در آن المان‌های بتنی تحت بارهای بسیار زیادی قرار می‌گیرند.

در روش پیش تنیدگی سنتی، تاندون‌ها یا تقویت‌کننده‌ها معمولاً از جنس فولاد هستند. برای جلوگیری از خوردگی این تاندون‌ها باید دورتادور آن‌ها یک کاور بتنی با ضخامت مناسب در نظر گرفته شود و این بدان معناست که در این روش مقدار سیمان را نمی‌توان کاهش داد.

یکی از راهکارها جایگزینی آرماتورهای فولادی با پلیمرهای تقویت‌شده با فیبر کربن (CFRP) است که کاربرد آن‌ها به دهه ۱۹۹۰ بازمی‌گردد. در این روش از خوردگی المان‌های بتنی جلوگیری می‌شود.

اگر قصد داشته باشید CFRP ها را پیش‌تنیده کنید تا بتوانید سازه‌های سبک‌تر با المان‌های بتنی لاغرتر بسازید که درعین‌حال ظرفیت باربری بالاتری هم دارند، با محدودیت مواجه خواهید شد. دلیل این است که مهار CFRP ها به‌مراتب پیچیده‌تر و پرهزینه‌تر از مهار آرماتورهای فولادی است.

محققان پژوهشکده Empa روش جدید برای پیش تنیدگی معرفی کردند که در آن CFRP ها به‌طور خودکار باعث پیش تنیدگی خود می‌شوند. در این روش خاص بتن در حین سخت شدن منبسط می‌شوند.

این روش باقابلیت‌های جدیدی که دارد منجر به ساخت سازه‌های سبک می‌شود. در این روش علاوه بر اینکه پایداری سازه‌ها افزایش می‌یابد، استفاده از مصالح هم به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نقشه کشی با ایتبس میت
سلام دوستان دوره یا موسسه ایو برای تهیه نقشه های بتنی با ایتبس میت کسی شرکت کرده جایی؟ میخوام مو به مو با ایین نامه خودمون نقشه ها کنترل بشه! کسی هست اموزش بده؟
عکس کاربر
0پاسخ
نحوه بارگذاری سقف تیرچه در اجرا
برای اجرا و بتن ریزی سقف دوم چند روز بعد از بتن ریزی سقف تیرچه ی اول میشه جکها رو رو سقف اول گذاشت و بتن ریزی انجام داد؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل زمان ممکن برای جاگذاری تیرچه ی بتنی روی پلها؟
حداقل زمان ممکن برای جاگذاری تیرچه ی بتنی روی پلها چند روز بعد از خارج کردن از قالب و عمل اوری هست؟.متوسط دما ۲۵ درجه
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .