مقاله تحلیلی: خودکارسازی رباتیک فرآیندها در صنعت ساخت‌ و ساز

مقاله تحلیلی: خودکارسازی رباتیک فرآیندها در صنعت ساخت‌ و ساز

خودکارسازی رباتیک فرآیندها (RPA) یک تکنولوژی پیشرفته نرم‌افزاری است که فرآیندهای ساخت را اتوماتیک و کارهای خسته‌کننده را ساده‌تر و مدیریت آن‌ها را تسهیل می‌کند. هدف از ارائه این تکنولوژی این نیست که به‌طور کامل جایگزین نیروی انسانی شود بلکه هدف این است که مدیریت کارهای مختلف ساخت‌وساز تسهیل شود.

 خودکار سازی رباتیک فرآیندها در واقع به معنای استفاده از نرم افزارها یا علم برنامه‌نویسی برای خودکارسازی کارهای ساخت‌وساز است که نیاز به منابع انسانی زیادی دارند.

RPA اغلب در ساخت‌وساز برای انجام کارهای تکرارشونده استفاده می‌شود. RPA ابزاری قدرتمند برای خودکارسازی فعالیت‌های پیچیده و کاهش هزینه‌ها و مدت‌زمان پروژه است.

شرکت‌های ساختمانی به علت ویژگی تطبیق‌پذیری اغلب ترجیح می‌دهند از RPA استفاده کنند چراکه می‌توان از آن هم در کارگاه ساخت‌وساز و هم در محیط اداری بهره‌مند شد.

در بخش بعدی به برخی از کاربردهای RPA در صنعت ساخت‌وساز اشاره می‌کنیم.

کاربرد در کارگاه ساخت‌وساز

اگرچه RPA در مدیریت بخش اداری مؤثرتر و ارزشمندتر است اما به این معنی نیست که در کارگاه ساخت ساز اثربخش نیست. RPA بهره‌وری را در کارگاه از طریق موارد زیر افزایش می‌دهد:

  1. از RPA می‌توان برای بررسی دقیق طرح‌ها استفاده کرد. از آن می‌توان برای چیدن اجرها با دقت و طبق الگوی از پیش تعیین‌شده استفاده کرد.
  2. از RPA می‌توان برای برنامه‌ریزی برش مصالح خام استفاده کرد. درنتیجه تولید ضایعات کاهش می‌یابد.
  3. از RPA می‌توان برای ساخت مصالح خام باکیفیت بالا در کارگاه استفاده کرد. این در مواردی که مواد اولیه در محل تهیه می‌شوند تا حدی زیادی مؤثر است.
  4. از RPA می‌توان در فرآیند تخریب به‌منظور جلوگیری از وقوع خطرات مرتبط با ایمنی استفاده کرد.
  5. از RPA می‌توان برای انبار کردن مصالح استفاده کرد. این تکنولوژی می‌تواند در بسته‌بندی ایمن و کارآمد مصالح کمک‌کننده باشد. این کار کمک می‌کند که ویژگی‌های مصالح مختلف بدون تغییر باقی بماند.

کاربرد در محیط اداری

  1. صورتحساب: بسیاری از شرکت‌های ساختمانی با مشکلات جریان نقدینگی ناشی از ناکارآمدی در تهیه صورتحساب‌های دقیق مواجه هستند. تهیه صورتحساب‌ها کار سختی است که نیاز به پشتیبانی گیری از داده‌ها، زمان و تلاش زیادی دارد. هر صورتحساب چندید سند پشتیبان دارد. تهیه این اسناد نیاز به 8 تا 12 ساعت کار توسط نیروی انسانی دارد. در این حالت RPA می‌تواند به گرداوری اسناد با استفاده از چند عملیات هم‌زمان کمک کند. بااین‌حال نیاز است که یک طراحی خاص برای RPA انجام شود که شامل اطاعاتی در خصوص کارهای مورد نیازهای برای صدور یک صورتحساب باشد. پس‌ازآن می‌توان این فرآیند را از چند ساعت به چند دقیقه کاهش داد. ازاین‌رو RPA باعث کاهش زمان فرآیند و نیروی انسانی مورد نیاز می‌شود. مهم‌تر از همه اینکه مشکلات مربوط به جریان نقدینگی در شرکت‌های ساخت‌وساز رفع می‌شوند.
  2. مدیریت اسناد: در شرکت‌های ساختمانی معمولاً اسناد، نقشه‌ها و طرح‌ها در قالب یک پوشه معمولی نگه‌داری می‌شوند. مدیریت اسناد به این شیوه معایب بسیاری دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: قرار دادن اسناد در جای اشتباه و یا از بین رفتن اسناد. همین مشکلات تأثیرات بدی بر کلیه فعالیت‌های ساخت‌وساز به‌جا می‌گذارند. علاوه بر این پیدا کردن پوشه‌ها کاری دشوار و زمان‌بر است. فرآیند RPA می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد. تمام اسناد باکیفیت بالا اسکن می‌شوند و کاربران هر بار مشکل موقعیت‌یابی پوشه‌ها مواجه نمی‌شوند. RPA به‌طور خودکار موقعیت پوشه‌ها را پیدا کرده و اسناد را ذخیره می‌کند. RPA موجب بهبود کیفیت و کاهش هزینه‌ها و زمان می‌شود.
  3. استخدام: شرکت‌های ساختمانی باید افرادی را استخدام کنند که مهارت‌ها و دانش مورد نیاز برای انجام کارهای ساخت‌وساز را داشته باشند. استخدام به شیوه سنتی نیازمند مصاحبه حضوری حتی برای دریافت اطلاعات اولیه است. به همین دلیل فرایند جذب نیرو زمان‌بر است و در آن احتمال بروز خطا وجود دارد. RPA می‌تواند منابع مختلفی مثل لینکدین را برای استخدام افراد بررسی کند. به این منظور باید یک طرح RPA وجود داشته باشد که شامل اطاعات اولیه مانند تحصیلات، تجربه، مهارت‌ها و گواهینامه‌ها است. RPA بر اساس این اطلاعات به جست‌وجوی افراد مناسب می‌پردازد.
  4. کنترل هزینه‌ها: RPA به تعریف یک خط مبنای هزینه‌بر اساس برآوردهای دقیق تهیه‌شده می‌پردازد. برآورد هزینه‌ها به‌صورت دستی با احتمال بروز خطای زیادی روبرو است. RPA به اطلاعات اولیه‌ای مانند تأمین‌کنندگان، مصالح، پیمانکاران و طرح‌ها برای تهیه یک برآورد دقیق اتوماتیک نیاز دارد. RPA تمام محاسبات را به‌صورت دقیق انجام می‌دهد. انجام این محاسبات به‌صورت دستی برای پروژه‌های بزرگ عملاً غیرممکن است. بر اساس این برآوردها می‌توان گزارش‌های هزینه را به‌صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه تهیه کرد که به درک موارد مورد تقاضا در پروژه کمک می‌کنند.

چالش‌های RPA

اگرچه RPA امکانات زیادی در اختیار ما قرار می‌دهد اما هنوز کاربرد آن در ساخت‌وساز فراگیر نشده است. دلیل این است که اغلب افراد در شرکت‌های ساختمانی با این حوزه آشنایی ندارند و بنابراین نمی‌توانند استفاده مؤثری از آن داشته باشند. وقتی علم استفاده از این فناوری وجود نداشته باشد احتمالاً پروژه به لحاظ کیفی، زمان و هزینه دچار مشکل می‌شود.

به‌علاوه هزینه نگه‌داری ابزارهای RPA زیاد است چراکه به‌طور منظم نیاز به ارتقای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دارند.

نتیجه‌گیری

RPA اگرچه یک حوزه کارآمد در ساخت‌وساز است اما همه تأثیرات مثبت آن منوط به پیاده‌سازی آن است. هدف اصلی از RPA افزایش بهره‌وری و ارزش محصول نهایی است. همه این‌ها در حالی است که شرکت‌های ساختمانی می‌توانند با آموزش نیروی انسانی به همه اهداف مهم خود که مرتبط باکیفیت، هزینه و زمان هستند، دست پیدا کنند.

منبع

ترجمه شده توسط تیم مترجمین ۸۰۸

اگر دوست دارید به تیم مترجمین ۸۰۸ بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

 

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
فصای خورشیدی: محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان

سلام وقت بخیر 

من یک تمرین دارم برای مشخص کردن و محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان برای درس عناصر جزئیات حالا اگر خواستید پلان هم رو میفرستم براتون، و مشخص کردن مصالح ساخت اون گلخانه کنار ساختمان که دست خودمونه چه مصالحی بذاریم (مصالح بدون عایق) ،ممنون میشن کمک کنید 

به پیوست ارسال شده است

عکس کاربر
1پاسخ
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
عکس کاربر
1پاسخ
سوال در خصوص نحوه ساخت و ساز گروهی و مشارکتی
سلام و عرض ادب از مهندسین و همکاران عزیز و باتجربه ای که در صنعت ساختمان فعال هستند پرسشی دارم.به نظرتون ساخت آپارتمان بصورت گروهی و با مشارکت 5،6 نفر و زمینی که از فرد دیگری باشد چقدر درگیری و اختلاف محتمل است آیا ارزش این ریسک رو داره ؟ که شاید روزنه ای باشه برای ورود تعدادی مهندس جوان به بازار سازندگان ساختمان.لطفا دوستانی که تجربه دارند در مورد مقدمات کار و اخذ مجوزها یا اینکه اصلا امکان چنین کاری وجود دارد لطفا راهنمایی کنند ممنون و سپاسگزارم.
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .