یادداشت 60 : برون سپاری یا انجام کار تخصصی به صورت فریلنسینگ، رموز موفقیت 808

یادداشت 60 : برون سپاری یا انجام کار تخصصی به صورت فریلنسینگ، رموز موفقیت 808

برون سپاری  کار ها و در مقابل آن انجام کار ها به صورت فریلنسینگ از پایه های اصلی فعالیت کاری تیم 808 است و شخصا موفقیت های شخصی خودم در وب را مدیون همین انجام کار برون سپاری شده پروژه هایی میدونم که شخصا طی سال های 86 تا 89 در وبسایتم انجام میدادم ، و از رو همین حساب  هم از ابتدای سال 93 از این قسمت سایت (سازه808)  چنین امکانی برای کاربران این سایت هم ایجاد نمودم تا اگر کارفرما هستند بتوانند به راحتی پروژه های خود را تعریف کنند و اگر پیمانکار هستند بتواند خودشان را در معرض دید کارفرما ها برای انتخاب شدن جهت انجام پروژه برسانند.

رو همین حساب وبسایت پونیشا به عنوان مرجع کاریابی فریلنسینگ با بنده هفته پیش مصاحبه ای ضبط نمودند که علاوه بر مطالعه آن از این قسمت سایت پونیشا میتوانید در ادامه آنرا مطالعه بفرمایید:

 

تا چند سال پیش، خرید اینترنتی رایج نبود. مردم می‌ ترسیدند که از اینترنت خرید کنند. «اگر به دستم نرسد چی؟»، «بعد از پرداخت رسید کاغذی نمی‌دهد پس فایده‌ای ندارد.»، «اگر پولم را بدزدند چی؟» و خلاصه فرد کلی از این سوال‌ها از خودش می‌پرسید و از خرید اینترنتی منصرف می‌شد. حتی به همین روش دیگران را نیز از انجام این کار باز می‌داشت. اما حالا اوضاع فرق کرده؛ بسیاری از افراد خرید اینترنتی را حتی به خرید حضوری ترجیح می‌دهند.

برون‌ سپاری هم ماجرای مشابهی دارد. پونیشا از زمان تولدش پروژه ‌های زیادی به خود دیده است. بعضی از پروژه‌ ها خاص هستند و افراد کمتر رغبت دارند تا آن ها را برون سپاری کنند. مثلاً پروژه گویندگی روی فیلم. طبیعتاً روال کار در چنین پروژه ای متفاوت است؛ کارفرما تمایل دارد روی پروژه به صورت حضوری نظارت داشته باشد، صدای گوینده را بشنود و … . اما حالا به مرحله ای رسیده ایم که حتی چنین پروژه پیچیده ای را نیز می توانید برون سپاری کنید و بدون نظارت حضوری، از کیفیت آن اطمینان حاصل کنید. علاوه بر این، صدها کار دیگر وجود دارد که به برون سپاری آن ها حتی فکر هم نمی‌کردید و اکنون انجام پذیر شده اند. 

در این مطلب، داستان پروژه موفق دوبله فارسی روی فیلم آموزشی انگلیسی را خواهید خواند.:

 

مجتبی اصغری، متولد سال ۶۴ است و کارشناسی ارشد مهندسی عمران در گرایش سازه دارد. او ۸ سال است که به صورت آنلاین کار می کند و این کار را از یک وبلاگ شروع کرد. سپس با پونیشا آشنا شد و پروژه های خود را در آن برون سپاری کرد. مجتبی اصغری به گفته خودش از معدود مهندسان عمرانی است که در زمینه IT هم فعالیت می کند. او فعالیت های دیگرش مثل تدریس، تألیف و کارهای محاسباتی و عمرانی را هم با استفاده از IT انجام می دهد و در تلاش است تا عمران و تکنولوژی را با هم تلفیق کند. مجتبی اصغری می گوید در یک سال اخیر در زمینه چند رسانه ای و IT خیلی از پونیشا کمک گرفته است. او توانسته هم در هزینه ها صرفه جویی کند و هم با افراد متخصص به صورت مستقیم ارتباط برقرار کند و از این روند رضایت دارد.

نحوه آشنایی او با پونیشا کمی با دیگر افراد متفاوت است. آقای اصغری در سال ۹۱ رادیو میهن را به همراه سامان جعفری راه انداخت. سامان جعفری مصاحبه ای با نیما نورمحمدی، مدیر و موسس پونیشا انجام داد. مجتبی اصغری هم که از این مصاحبه خوشش آمده بود، جلسه ای حضوری با آقای نورمحمدی گذاشت تا درباره همکاری با پونیشا در زمینه عمران صحبت کند. البته او می گوید بخش عمران نتوانست چندان رشد کند اما در مقابل بخش IT و برنامه نویسی در پونیشا که افراد زیادی از جمله خودش به آن نیاز دارند، فوق العاده عمل کرده است.

مجتبی اصغری کارفرمای پروژه «دوبله صوتی فارسی روی فیلم آموزشی لاتین» است. او یکی از چند کلیپ آموزشی پروژه اش را به همراه متن فارسی که باید روی آن گفته شود، در آگهی پروژه اش قرار داد تا پیمانکارها اطلاعات کافی در مورد کار کسب کنند. چگونگی انجام پروژه را در ادامه بخوانید.

 

آقای اصغری، گفتید که از ۳ سال پیش دارید با پونیشا کار می کنید. قبل از آن هم سابقه آزادکاری (فریلنسینگ) داشته اید؟

زندگی کاری من با همین قضیه شروع شد و پیشرفت خودم را مدیون همین کارهای آزاد هستم. البته قبلا به این شکل که در پونیشا است، نبود. من در سال های ۸۶ تا 89، کارهای برون سپاری شرکت های مختلف عمرانی را از طریق اینترنت دریافت می کردم و کارهای آن ها را انجام می دادم. برون سپاری از نظر مالی خیلی به صرفه است. مثلاً ما دیگر نیازی به دفتر فنی نداشتیم. همین کاهش هزینه ها و ارتباط مستقیم با کارفرما باعث می شود کار ۳-۴ برابر سودآوری بیشتری داشته باشد.

با این تفاسیر، آیا آزادکاری را به کار ثابت و استخدامی ترجیح می دهید؟

البته نه. من تا زمانی که دفتر ثابت نداشتم، آزادکاری اولین و آخرین کاری بود که می توانستم انجام دهم. اما الان کار ثابت دارم و در کنارش بعضی کارها را برون سپاری می کنم. قبلاً سرمان خلوت بود اما حالا کارهایمان زیاد شده و بعضی کارها را که نیاز به کارمند تمام وقت ندارند، در پونیشا برون سپاری می کنم. مثلاً در همین پروژه، من می توانستم استودیو تهیه کنم اما حالا به صورت اجاره ای و پاره وقت، آن را انجام می دهم. اینطور هم برای من سودآورتر است و هم برای پیمانکار.

گویندگی کار خاصی محسوب می شود. مثلاً کارفرما نیاز دارد صدای گوینده را بشنود، در مواردی آزمون بگیرد و بالای سر پروژه باشد. چطور کار را مدیریت کردید؟

در همین مورد گویندگی من ۳ پروژه را برون سپاری کردم. بار اول، از پیمانکارها خواستم نمونه کار یا صدای خودشان را ضبط کنند و به عنوان نمونه بفرستند. از بین آن‌ها با یک نفر توافق کردیم کار را هم خیلی خوب انجام داد. اما بعداً سرش شلوغ شد و مجبور شدم دوباره آگهی بدهم. بار دوم، نمونه ای که پیمانکار برایم فرستاد با خروجی نهایی کار خیلی فرق داشت و آن پروژه منجر به ضرر من شد. مجبور شدم دوباره همان کار را برون سپاری کنم. اینبار از افراد خواستم نمونه‌ های مختلفی برایم بفرستند تا جنبه های مختلف را بررسی کنم چون متوجه شدم دوبله مثلاً کارتون با یک کار آموزشی متفاوت است. اینطور شد که در مورد سوم با دقت بیشتری پیمانکار را انتخاب کردم و اتفاقا توانستم فرد خیلی ماهری را هم انتخاب کنم. کار خوب ایشان این بود که تمام نمونه کارهایشان را در آپارات آپلود کرده بودند و کار آموزشی هم جزو نمونه کارهایشان بود. به همین دلیل کار را به آقای ولی نژادی سپردم.

نتیجه خوبی هم گرفتید؟

بله، نتیجه خیلی خوبی گرفتم.

در سایت، مدت زمان ویدیوی پروژه ۱۲ دقیقه است اما آقای ولی نژادی گفتند که پروژه قرار است ۸۶ دقیقه شود. ماجرا چیست؟

در سایت، پروژه ۱۲ دقیقه است اما پروژه نهایی حدود ۸۶ دقیقه خواهد بود. ما برای نمونه یکی از بخش های کار را گذاشتیم تا اگر مانند پروژه دوم، خروجی کار مناسب نبود، کل کار خراب نشود و فقط همان یک بخش باشد.

عملکرد پونیشا را در این پروژه چطور ارزیابی می کنید؟

خیلی خوب بود. فقط یک مورد را صادقانه عرض می کنم، نباید جلوی آزادی عمل افراد را گرفت و کارفرما و پیمانکار را محدود کرد چون هر چه قدر هم محدود باشند، باز هم ارتباط در خارج از فضای پونیشا برقرار خواهد شد. من به صورت حضوری هم آقای ولی نژادی را دیدم و موقع تسویه حساب گفتم که پونیشا را دور نمی زنم. اینطور خیال هر دو طرف از پرداخت امن راحت می شود و هم این که این وسط، پونیشا باید حق خودش را دریافت کند. بنابراین به عنوان یک پیشنهاد، به نظرم نباید ارتباط کارفرما و پیمانکار محدود شود تا ارتباط دو طرف در همان فضای پونیشا برقرار شود و اتفاق های دیگری در خارج از فضای پونیشا نیفتد. قیمت ها در پونیشا مناسب هستند و ۵ درصدی که پونیشا بابت حق کمیسیون می گیرد، مبلغ ناچیزی است. بعید می دانم کسی به خاطر ۵ درصد، از خدمات ارزنده پونیشا صرف نظر کند.

به نظر شما برون سپاری آنلاین در آینده به کجا می رود؟

با توجه به اطلاعاتی که طی این سال ها به دست آورده ام، از کسب و کارهای بین المللی اطلاع دارم و می دانم به چه موفقیت هایی رسیده اند. اما چیزی که در پونیشا دیدم، کاربر پسند بودن آن است. پونیشا در بحث پرداخت امن و مطالبی که در وبلاگ منتشر می کند، خیلی خوب عمل کرده است. من پیگیر وبلاگ هستم و متوجه شدم پونیشا جدای از سایت اصلی، سعی دارد به آموزش و فرهنگ سازی بپردازد. فرهنگ سازی کار ساده ای نیست و احساس می کنم پونیشا توانسته به موفقیت بزرگی دست پیدا کند.

آقای اصغری چه توصیه ای برای کارفرماها و پیمانکارها دارید؟

فکر می کنم عاقلانه ترین روش این باشد که افراد برای برون سپاری از پونیشا استفاده کنند. کسانی که از این سیستم اطلاع ندارند دارند ضرر می کنند؛ بنابراین کارفرماها این قضیه را جدی تر بگیرند. پیمانکارها هم تا جایی که می توانند رزومه شان را قوی و منظم کنند تا دسترسی به آن آسان باشد. اینطور خودشان سود می برند.

منبع:  +

درباره نویسنده
عکس‌های mojtaba808

مجتبی اصغری سرخی

مجتبی اصغری هستم ، پژوهشگر،محقق و نویسنده حوزه صنعت ساختمان ، دیوانه ای که فکر میکند میتواند دنیا را تغییر دهد ، علاقه عجیبی به وب و IT دارم. از درون دانشگاه متوجه به علاقه همزمان تکنولوژی و مهندسی عمران در خودم شدم و سعی کردم در حرفه آینده خودم این دو علاقه مندی رو با دو توانایی دیگرم در آموزش و کارآفرینی ادغام کنم و ماحصل اون شد 808 (از مهر ماه 86) و امروز امیدوارم تونسته باشم در صنعت ساختمان کشورمون با کمک همکارانم در شبکه اجتماعی 808 تغییری ایجاد کرده باشم.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
3پاسخ
کارآموزی کجا بریم بهتره ؟؟
سلام به مهندسین متخصص .من دانشجوی رشته عمران کارشناسی هستم و حدود ۷۰ واحد پاس کردم.اتو کد و اکسل بلدم ونرم افزار sapرو خیلی کم تازه دارم یاد میگیرم به نظر شما برای کار آموزی کجا برم بهتره به کدوم ارگان دولتی برم بهتره یا برم دفتر های مهندسی کدوم بهتره ممنون میشم از راهنماییتون و تشکر بابت سایت خودتون.
عکس کاربر
2پاسخ
پیشنهاد و کمک برای داشتن آینده شغلی خوب در مهندسی ساختمان به یک دانشجو
با سلام خدمت دوستان من ترم اول کارشناسی عمران هستم و گرایشم به مهندسی ساختمان هست. میخام از همین الان شروع کنم تا آینده شغلی خوبی داشته باشم از شما دوستان درخواست دارم تا من رو در روش هایی درس خوندن موثر ، برنامه های لازم و کاربردی ، مهارت های لازم و کاربردی ، سایت ها و ارگان های مربوطه ، مقالات و اطلاعات پایه و مورد نیاز و هر چیزی که بنظرتون برای من مفید و به درد بخور هست رو ممنون میشم مشوره بدید. خیلی ممنون.
عکس کاربر
2پاسخ
درخواست راهنمایی جهت یادگیری آموزش مناسب برای کاریابی در مهندس عمران
سلام دوستان وقتتون بخیر من فارغ التحصیل امسال عمران هستم و با توجه به این که فعلا کاری ندارم؛ در این مورد یه سوال دارم به ایتبس و سیف آشناهستم خیلی بیشتر از حد پروژه دانشجویی.. مثلا هم پایه سازی برش ها و تحلیل دینامیکی بلدم یعنی ب طراحی سازه علاقه دارم اما با توجه به اینکه فعلا نمیشه کارکرد و مطمئنا کار طراحی سازه رو به من نمیدن باید تا ازمون محاسبات صبر کنم در این مدت، دوستان پیشنهاد میکنید متره و براورد یادبگیرم و وقتی به حد قابل قبول رسیدم، بتونم کار کنم . یا پیشنهاد نمیدین؟ باتوجه ب این ک کار متره و کار طراحی از هم جداهست
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .