مقاله تحلیلی: 12 مورد از جذاب‌ترین سدهای جهان

مقاله تحلیلی: 12 مورد از جذاب‌ترین سدهای جهان

شاهکارهای سازه‌ای بسیاری در سراسر جهان وجود دارد که به سبب دارای بودن طرح‌های مهندسی جذاب، حیرت آور هستند؛ اما یک نوع سازه که همیشه سبب حیرت من می‌شود، سدها هستند. ابعاد و ظرفیت فوق‌العاده زیاد این سدها سبب القای حس کوچک بودن در هر فردی می‌شود که کنار این سازه‌های عظیم قرار می‌گیرد. بر کسی پوشیده نیست که سدها پیچیده‌ترین طراحی سازه را دارند. در اینجا شما را با بعضی از بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین سدهای جهان آشنا خواهیم کرد که به تولید انرژی پایدار می‌پردازند.
سد گوردون، استرالیا
این سد در جنوب غربی شهر تاسمانی در استرالیا قرار دارد. گوردون یک سد قوسی بتنی است. یکی از ویژگی‌های شگفت انگیز این سد این است که در هر دو راستای عمودی و افقی دارای انحنا می‌باشد و از این طریق می‌تواند در برابر فشار هیدرولیکی بسیار زیاد که ناشی از 12359040 مگا لیتر آب دریاچه گوردون (بزرگ‌ترین دریاچه استرالیا) است، مقاومت کند. این حجم زیاد آب به یک نیروگاه زیر زمینی منتقل می‌شود که سه توربین هیدرولیک دارد و می‌تواند 432 مگاوات انرژی تواید کند. حدود 13 درصد از نیاز برق تاسمانی به وسیله این نیروگاه تأمین می‌شود.
منبع
ترجمه شده توسط تیم خبری 808
اگر دوست دارید به تیم خبری 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل کامل مقاله: 12_of_the_worlds_most_fascinating_dams.pdf

درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
2پاسخ
كتاب مناسب برای انجام پروژه های تونل و پل چیست؟
دوستان من میخوام وارد پروژه بشم که هم تونل هم پل به نظرتون چه کتابی تهیه کنم که بهم كمك کنه تا قبل از ورود با کار در پروژه آشنا بشم؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .