مقاله تحلیلی: تعیین حداکثر چگالی خشک خاک و مقدار رطوبت مطلوب

مقاله تحلیلی:  تعیین حداکثر چگالی خشک خاک و مقدار رطوبت مطلوب

رابطه‌ی بین حداکثر چگالی خشک خاک و درصد رطوبت بهینه را می‌توان از منحنی تراکم خاک که از آزمایش پروکتور استاندارد به دست می‌آید، محاسبه کرد. این رابطه به تعیین مقدار آب بهینه به ازای حداکثر چگالی خشک خاک در حین متراکم سازی کمک می‌کند.

خاک محلی که قرار است ساختمان در آنجا احداث شود، باید به‌اندازه‌ی کافی پایدار باشد که بارهای ناشی از سازه‌ها را از طریق پی‌ها بدون ایجاد نشست‌های نامطلوب در طول دوره‌ی ساخت و بهره‌برداری، حمل کند.

این عملکرد خاک در طی فرآیند بررسی میدانی آزمایش می‌شود. بر اساس گزارش بررسی میدانی عملیات بهبود و تراکم خاک انجام می‌شود. مقدار تراکم موردنیاز برای خاک در هر محل متفاوت است.

برای تعیین مقدار تراکم موردنیاز خاک و رطوبت بهینه‌ی آن، آزمایش‌های تراکم بر روی خاک‌هایی که از محل برداشته می‌شوند، در آزمایشگاه، انجام می‌شود.

منبع

ترجمه شده توسط تیم مترجمین ۸۰۸

  اگر دوست دارید به تیم مترجمین ۸۰۸ بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل کامل مقاله: determination_of_maximum_dry_density_recovered.pdf

درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
2530پاسخ
نوع خاک
با سلام خدمت دوستان یه سوال داشتم مقاومت خاک مجاز در پروژه ای 1.2 کیلوگرم بر سانتی متر مربع هست طبق آیین نامه ی 2800 می شه خاک تیپ سوم اما از نظر آیین نامه هایی مثل فما این نوع خاک میشه B یا C محل انجام ازمایش هم شهرستان سرپل ذهاب استان کرمانشاه می باشد
عکس کاربر
1پاسخ
تعیین مدول الاسیتسیته خاک برای نرم افزار پلکسیس
سلام شب بخیر من مدول الاستیسیته خاک (E) رو دارم چجوری (E50ref) رو بدست بیارم آیا فرمولی هست؟ فقط E و ضریب پواسون رو دارم تو منوال پلکسیس نیست.
عکس کاربر
4پاسخ
آیا راه اندازی آزمایشگاه مکانیک خاک مقرون به صرفه است ؟
با سلام بنده ارشد عمران ژئوتکنیک دارم میخوام ازمایشگاه خاک بزنم به نظرتون جواب میده ؟ در کل شرایطش چه جوریه و آیا دوره تخصصی آموزشی دارید ؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .