مقاله تحلیلی: انواع آرماتور فولادی و گریدهای آن

مقاله تحلیلی: انواع آرماتور فولادی و گریدهای آن

میلگرد چیست؟

از میلگردهای فولادی یا آرماتورها برای افزایش مقاومت کششی بتن استفاده می‌شود، چراکه بتن در کشش فوق‌العاده ضعیف و در فشار قوی است. دلیل استفاده از فولاد به‌عنوان آرماتور، یکسان بودن کشیدگی آن در دماهای بالا (ضریب انبساط حرارتی) با مقدار متناظر آن در بتن است.

انواع آرماتور فولادی و گریدهای آنانواع میلگردهای فولادی

انواع اصلی میلگردهای فولادی مورد استفاده در سازه به قرار زیر است:

الف. میلگرد فولادی نرم

سطح میلگردهای فولادی نرم، صاف و دایره‌ای شکل است. این میلگردها دارای اندازه‌های مختلفی از ۶ تا ۵۰ میلی‌متر هستند. از این میلگردها در درزهای انبساط، درزهای انقباض در جاده‌ها و باندهای فرودگاه و به‌عنوان خاموت های دور پیچ ستون استفاده می‌شود. برش و خم کردن این نوع میلگردها به‌راحتی و بدون خرابی صورت می‌گیرد.

انواع آرماتور فولادی و گریدهای آندر مورد سازه‌هایی نظیر پل‌ها و دیگر سازه‌های سنگین، به علت عدم پیوند مناسب بین بتن و آرماتور، لغزش و مقاومت کم؛ استفاده از این نوع میلگردها توصیه نمی‌شود.

گریدهای مختلف میلگرد فولادی نرم

۱. میلگردهای فولادی نرم

  • گرید ۱ تحت عنوان Fe۴۱۰-S یا گرید ۶۰
  • گرید ۲ تحت عنوان Fe۴۱۰-O یا گرید ۴۰

۲. میلگردهای فولادی با کشش متوسط تحت عنوان Fe-۵۴۰-w-ht یا گرید ۷۵

انواع آرماتور فولادی و گریدهای آن

میلگرد فولادی آج‌دار 

میلگردهای فولادی آج‌دار در سطح خود دارای شیار، تورفتگی و برآمدگی می‌باشند که این امر موجب کاهش مشکلات عمده استفاده از میلگرد فولادی نرم که ناشی از لغزش گردیده و پیوند نامناسب بتن و میلگرد است، می‌شود. کشش این نوع در مقایسه با سایر میلگردها بالاتر است. این میلگردها با قطرهای مختلف از ۱۶ تا ۵۰ میلی‌متر تولید می‌شوند.

انواع میلگردهای فولادی آجدار

۱. میلگردهای TMT (میلگردهای عمل‌آوری شده به‌واسطه فرآیند ترمومکانیک)

میلگردهای TMT، میلگردهایی با عمل‌آوری در شرایط حرارتی بسیار زیاد بوده که از مقاومت بالایی برخوردار هستند و در بتن مسلح (RCC) مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع میلگرد از مشخصه‌های مهمی نظیر مقاومت، شکل‌پذیری، قابلیت جوشکاری، قابلیت خمش و بالاترین استاندارد کیفی برخوردار است.

مشخصه‌های میلگردهای TMT

  • شکل‌پذیری و قابلیت چکش‌خواری
  • مقاومت تسلیم و چقرمگی بالا
  • مقاومت در برابر زلزله
  • مقاومت در برابر خوردگی
  • مقاومت زیاد در برابر حرارت
  • صرفه اقتصادی و ایمن بودن در استفاده
  • عدم افت مقاومت در اتصالات جوشی
  • استفاده از الکترودهای معمولی در هنگام جوشکاری اتصالات

انواع آرماتور فولادی و گریدهای آن۲. میلگردهای آج‌دار با مقاومت بالا

این دسته از میلگردها، میلگردهای سرد نورد شده دارای شیار، تورفتگی، برآمدگی یا آج بر روی سطح خود هستند. این میلگردها با قطرهای مختلف از ۴ تا ۵۰ میلی‌متر تولید می‌شوند.

انواع آرماتور فولادی و گریدهای آنمشخصه‌های میلگرد HSD

  • مقدار کربن کم- میلگرد HSD دارای مقدار کربن کمتری بوده که منجر به شکل‌پذیری، مقاومت و قابلیت جوشکاری مناسب آن می‌گردد.
  • پیوند قوی با بتن- میلگردهای HSD به سبب این ویژگی در بتن استفاده می‌شوند.
  • قابلیت جوشکاری- ازآنجاکه این میلگردها دارای مقدار کربن کمتری هستند، قابلیت جوشکاری آن‌ها دو برابر میلگردهای معمولی است.
  • مقاومت کششی بالا- میلگردهای HSD، مقاومت کششی زیادی دارند. این میلگردها در سازه‌هایی که تحت خمش قرار دارند، بسیار پرکاربرد هستند.
  • کاربرد گسترده- این میلگردها دارای کاربرد زیادی در انواع ساختمان‌های مسکونی، تجاری و صنعتی و پل‌سازی و غیره می‌باشند.

ج. دیگر انواع میلگردها

بسته به نوع مصالح مورد استفاده در تولید میلگرد، انواع مختلف میلگردها صورت زیر دسته‌بندی می‌شوند.

۱. میلگرد اروپایی: میلگرد اروپایی از منگنز ساخته می‌شود که خم کردن آن‌ها را تسهیل می‌نماید. این میلگردها برای استفاده در نواحی با شرایط آب و هوایی حاد یا در معرض بلایای طبیعی نظیر زلزله، طوفان یا گردباد مناسب نیستند.

۲. میلگرد فولاد کربنی: همان‌طور که از نامش پیداست، این میلگرد از فولاد کربنی ساخته‌شده و عموماً به علت رنگ کربن، به میلگرد سیاه موسوم است. نقیصه اصلی این میلگرد، زنگ زدن آن است که به شکلی نامطلوب بر بتن و سازه اثر خواهد گذاشت. مقدار مقاومت کششی این نوع میلگرد، آن را به یکی از بهترین گزینه‌ها بدل کرده است.

انواع آرماتور فولادی و گریدهای آن۳. میلگرد با رویه اپوکسی: این نوع یک میلگرد سیاه با رویه اپوکسی است. مقاومت کششی این نوع میلگرد مشابه میلگردهای سیاه بوده اما ۷۰ تا ۱۷۰۰ مرتبه در برابر خوردگی مقاوم‌تر است. بااین‌حال، رویه اپوکسی به‌شدت ظریف و شکننده است. هرچه ضربه وارده به روکش بیشتر باشد، مقاومت آن در برابر خوردگی کمتر خواهد شد.

انواع آرماتور فولادی و گریدهای آن۴. میلگرد گالوانیزه: میلگرد گالوانیزه در برابر خوردگی تنها ۴۰ مرتبه مقاوم‌تر از میلگرد سیاه است، اما تفاوت اصلی آن آسیب‌پذیری کمتر آن در برابر خرابی‌های سطحی است. بر این اساس، ارزش آن بالاتر از میلگرد با روکش اپوکسی خواهد بود و همچنین قیمت آن حدود ۴۰% بیشتر از میلگرد با رویه اپوکسی است.

انواع آرماتور فولادی و گریدهای آن

۵. میلگرد پلیمری مسلح شده با الیاف شیشه: این میلگرد متشکل از فیبر کربن است. ازآنجاکه این نوع میلگرد از الیاف ساخته‌شده، قابلیت خمش نخواهد داشت. این میلگرد مقاومت بسیار زیادی در برابر خوردگی دارد و در مقایسه با سایر میلگردها گران‌تر است.

انواع آرماتور فولادی و گریدهای آن۶. میلگرد فولادی ضدزنگ: این میلگرد، گران‌ترین میلگرد مسلح کننده موجود بوده، به‌طوری‌که قیمت آن حدوداً ۸ برابر قیمت میلگرد با رویه اپوکسی است. این میلگرد، بهترین گزینه در اغلب پروژه‌هاست. دلیل استفاده از این میلگرد، علاوه بر مقاومت در برابر خمش، مقاومت در برابر خوردگی آن است که ۱۵۰۰ برابر مقدار متناظر آن در میلگرد سیاه است.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های poorya_n

پوریا نخعی

لیسانس مهندسی عمران از دانشگاه فردوسی مشهد و در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مدیریت منابع آب دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران سابقه ترجمه مقاله و کتاب تخصصی اشنا به نرم افزارهای matlab, lingo,Gams,hec-hms,modsim, etabs, safe
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .