مقاله تحلیلی: چگونه ضخامت دیوارهای بنایی مختلف را در ساختمان‌ها تعیین کنیم؟

چگونه ضخامت دیوارهای بنایی مختلف را در ساختمان‌ها تعیین کنیم؟

ضخامت دیوارهای بنایی در یک ساختمان بر اساس بار و فاکتورهای دیگر طراحی می‌شود. الزامات گوناگونی برای تعیین ضخامت مناسب در دیوارهای بنایی وجود دارد.

الزامات ضخامت دیوارهای بنایی در ساختمان‌ها

الزامات گوناگونی راجع به ضخامت دیوارهای بنایی وجود دارد که باید در مرحله‌ی طراحی مورد توجه قرار گیرند. برای مثال، توصیه ‌شده است که ضخامت دیوار بنایی بین تکیه‌گاه‌های جانبی، ثابت باشد. دیوارهای همبر، ستون‌های نما و اعضای قابی به‌عنوان تکیه‌گاه جانبی برای دیوار بنایی عمل می‌کنند.

 با توجه به تغییر سازه بنایی در راستای عمودی و تغییر ضخامت دیوار بنایی، لازم است فاصله‌ی بین طبقات، قاب‌های سازه‌ای و سقف‌ها مورد توجه قرار گیرند. ضخامت دیوار بنایی بین کف و سقف تغییر می‌کند تا الزامات حرارتی، صوتی و حفاظت در برابر آتش رعایت شود.

وقتی ضخامت دیوار بنایی تغییر می‌کند، معمولاً توصیه می‌شود که دیوار ضخیم‌تر تا تراز تکیه‌گاه پایین‌تر ادامه یابد. طبق الزامات آیین‌نامه‌ای سازه‌های بنایی (ACI 530-11)، هنگامی‌که ضخامت دیوار بنایی ساخته‌شده از مصالح بنایی توخالی تغییر کند، نیاز است که بین دیوار بنایی ضخیم‌تر و دیوار بنایی نازک‌تر یک‌لایه‌یا چندلایه از مصالح بنایی سخت اجرا یا مصالح بنایی توخالی کاملاً ملات ریزی شوند. هدف از ایجاد یک لایه‌ بنایی سخت بین دیوار بنایی ضخیم‌تر و نازک‌تر، انتقال کامل بارها از دیوار فوقانی (دیوار نازک) به دیوار زیرین (دیوار ضخیم) است.

الزامات ضخامت برای دیوار بنایی باربر

ضخامت دیوار بنایی باربر باید حداقل 304.8 میلی‌متر (1 فوت) برای دیواری با حداکثر ارتفاع 10.668 متر (35 فوت) باشد. علاوه بر این، ضخامت دیوار بنایی باید به ازای هر 10.668 متر (4 اینچ) افزایش ارتفاع،‌ به‌اندازه 10.668 میلی‌متر (35 فوت) افزایش یابد. موارد گوناگونی وجود دارد که ممکن است شرایط فوق برای دیوارهای بنایی باربر صدق نکند. این موارد استثنایی شامل دیوار بنایی تقویت شده، دیوار بنایی طبقه‌ بالا، دیوار بنایی ساختمان مسکونی، دیوار بنایی پنت هاوس، دیوار بنایی با بتن ساده یا دیوار آجری ملات ریزی شده، دیوار بنایی توخالی، دیوار بنایی نما و دیوار بنایی غیر باربر می‌شود.

دیوار بنایی تقویت‌شده

اگر دیوار بنایی باربر با سطوح بتن مسلح یا دیوارهای همبر بنایی در فاصله‌ای که بیشتر از 3.65 متر (12 فوت) نیست،‌ تقویت‌شده باشد، ضخامت دیوار به ازای حداکثر ارتفاع یعنی 21.33 متر،‌ برابر با 304.8 میلی‌متر (1 فوت) خواهد بود. ضخامت دیوار بنایی باید 101.6 میلی‌متر (4 اینچ) به ازای هر 21.33 متر (70 فوت) بیشتر در ارتفاع، افزایش یابد.

دیوار بنایی طبقه بالا

ضخامت دیوار باربر طبقه بالای ساختمان با حداکثر ارتفاع 10.668 متر (35 فوت) باید 203.2 میلی‌متر (8 اینچ) باشد. دیوار نباید بارهای جانبی را متحمل شود و ارتفاع آن نباید از 3.65 متر (12 فوت) تجاوز کند؛ در غیر این صورت لحاظ کردن چنین ضخامتی درست نیست.

دیوار بنایی ساختمان مسکونی

ضخامت دیوار بنایی باربر در ساختمان مسکونی با حداکثر سه‌طبقه را می‌توان 203.2 میلی‌متر (8 اینچ) فرض کرد. اگر ساختمان بلندتر از سه‌طبقه باشد، ارتفاع دیوار از 10.668 متر (35 فوت) تجاوز کند و یا دیوار در معرض نیروهای جانبی باشد؛ دیگر نمی‌توان این ضخامت را در نظر گرفت. به‌علاوه، برای ساختمان یک طبقه اگر حداکثر ارتفاع دیوار به 2.74 متر (9 فوت) برسد، می‌توان ضخامت دیوار را تا 152.4 میلی‌متر (6 اینچ)، کاهش یابد.

دیوار بنایی پنت هاوس

ضخامت دیوار باربر بنایی با ارتفاع 3.65 متر (12 فوتی) بالاتر از تراز سقف را می‌توان 203.2 میلی‌متر (8 اینچ) فرض کرد.

دیوار بنایی بتنی ساده یا آجری با ملات

برای این دیوار می‌توان ضخامت را 152 میلی‌متر (6 فوت) در نظر گرفت.

دیوار بنایی توخالی

توصیه ‌شده که ارتفاع دیوار بنایی توخالی به حداکثر 10.668 متر (35 فوت) محدود شود. اگر ضخامت آن برابر با 254 میلی‌متر (10 اینچ) باشد، ارتفاع بالاتر از تکیه‌گاه دیوار توخالی نباید بزرگ‌تر از 7.62 متر (25 فوت) باشد.

دیوارهای بنایی ساخته‌شده از قلوه‌سنگ

ضخامت این دیوار نباید کوچک‌تر از 406 میلی‌متر (16 اینچ) باشد.

ضخامت دیوارهای بنایی غیر باربر

حداقل ضخامت دیوار جان‌پناه را می‌توان 203 میلی‌متر (8 اینچ) فرض کرد. ارتفاع آن نیز نباید بزرگ‌تر از سه برابر ضخامت آن باشد. اگر دیوار جان‌پناه مسلح یا در برابر زلزله مقاوم‌سازی شده باشد، می‌توان ضخامت آن را کمتر در نظر گرفت. با توجه به الزامات ضخامت دیوار بنایی غیر بنایی غیر باربر خارجی، از ACI 530-11 برای دیوار بنایی باربر نیز استفاده می‌شود. به این صورت که ضخامت 152 میلی‌متر (6 اینچ) برای ساختمان تک طبقه و 203 میلی‌متر (8 اینچ) برای ساختمانی با بیش از یک طبقه در نظر گرفته می‌شود.

 منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های Azim_m

عظیم مرادی

دانشجوی کارشناسی ارشد گرایش سازه با معدل 16.90 در دانشگاه علم و صنعت می باشم.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
2پاسخ
در خصوص فایل اکسل محاسبه ی دیوارهای نسبی و خروج از مرکزیت ساختمان بنایی
سلام . با استفاده از فایل اکسل شما ، دیوارهای نسبی ساختمان بنایی را محاسبه کردم . و در آخر نوشته شده است که اثر پیچش لحاظ گردد. اما از این مرحله به بعد رو نمیدونم باید چیکار کنم و چطور اثر پیچش و لحاظ کنم . ممنون میشم راهنمایی کنید.
عکس کاربر
1پاسخ
به دست آوردن نمودار نیرو جابه جایی در آباکوس
دیواری مصالح بنایی رو به صورت میکرو مدل کردم بر طبق فیلمی که از سایت گرفتم. ولی هر کاری می کنم نمودار نیرو جابه جایی همش به صورت خطی درمیاد . در صورتی که می دونم که باید غیر خطی باش. ممنون میشم راهنماییم کنید.
عکس کاربر
0پاسخ
اصول اجرای ديوارچينی با ملات

من میخواهم یک باغچه روکار بسازم برای دیوارچینی و پوشاندن کف از چه ملاتی استفاده کنم بهتر است؟ 

ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .