مقاله تحلیلی: ۵ نکته برای تهیه یک طرح معماری خوب

مقاله تحلیلی: ۵ نکته برای تهیه یک طرح معماری خوب

عموماً معماری به‌عنوان هنر و علم طراحی سازه‌های ساختمانی و غیر ساختمانی شناخته می‌شود، طراحان معماری نیز مهارت‌هایی مشابه مهارت‌های یک معمار دارند با این تفاوت که ممکن است مدرک مربوطه را نداشته باشند یا از طرف یک نهاد قانونی تائید نشوند، اما در طراحی ساختمان‌ها یا چشم‌اندازهای شهری نقش دارند.

نقشه‌ها یا طرح‌های معماری اسناد یا دیاگرام‌های گرافیکی هستند که به‌صورت دستی اسکیس آن‌ها تهیه یا توسط CAD ترسیم شده‌اند تا برای ساخت یک ساختمان مورد استفاده قرار گیرند.

عوامل بی‌شماری باید برای انتخاب یک طرح معماری خوب مورد توجه قرار گیرند اما در اینجا فقط به 5 مورد از آن‌ها خواهیم پرداخت.

 زیبایی‌شناسی:

زیبایی‌شناسی بررسی ذهن و چگونگی درک مغز ما از زیبایی و زشتی است. این مسئله برای طراحی بسیار مهم است اولین تعامل تقریباً با هر چیزی بر این اساس است که چطور به نظر می‌رسد. «قضاوت یک کتاب از روی جلدش» کاری است که همه ما انجام می‌دهیم. زیبایی‌شناسی طراحی شامل استفاده از مصالح، اشکال، سبک و پرداخت باکیفیت می‌شود. طراحی معماری یک ساختمان باید ازنظر زیبایی‌شناختی جذاب باشد تا بتواند توجه یک ناظر را به خود جلب کند. بانک‌ها با یک نمای ساختمانی زیبا و جذاب، توجه مشتریان بیشتری را به خود جلب می‌کنند.

عملکرد:

اگر طرح یک ساختمان، اهداف کاربرانش را برآورده نکند قاعدتاً باید به‌عنوان یک طرح ضعیف یا شکست‌خورده تلقی شود.

عملکرد، فرآیند پاسخ به احتیاجات و خواسته‌های افرادی است که از محصول، ساختمان یا آیتم، استفاده کرده و به‌نوعی احتیاجات خود را برطرف می‌کنند. طراحی عملکردی شامل خروجی و فرآیند می‌شود. به عبارتی محصولاتی را توصیف می‌کند که برای انجام وظایف محوله عملکرد خوبی دارند.

علاوه بر این، هدف از طراحی ساختمان و نظرات کاربران آینده، پیمودن مسیری طولانی برای مشارکت در افزایش کارایی طرح ساختمان است که این مسئله به کمک CAD، بیم و نرم‌افزارهای تولیدکننده مدل‌های سه‌بعدی انجام می‌شود. در نتیجه مشتری حتی پیش از رفتن به محل ساخت‌وساز می‌تواند تصویر واضحی از پروژه‌ها داشته باشد.

 دوام:

اگر ما ساختمانی داشته باشیم که نتواند در برابر باد، نیروهای محیطی خارجی، شرایط آب و هوایی حاد، بارهای مرده و زنده و غیره نتواند مقاومت کند مثل این است که هیچ سرپناهی نداریم، یک طرح معماری زمانی کامل می‌شود که بادوام باشد. پایداری یک ساختمان معمولاً توسط یک مهندس سازه طراحی و محاسبه می‌شود.

 پایداری:

پایداری این اطمینان را ایجاد می‌کند که محیط فعالیت امروز ما تأثیر منفی یا معکوس روی نسل آینده ندارد. یک طرح معماری باید با به حداقل رساندن اثرات محیطی منفی از طریق کارایی و تعدیل استفاده از مصالح، انرژی، اکوسیستم توسعه و حتی هزینه‌ها، پایداری را حفظ کند.

 سادگی:

منظور از سادگی در مورد نقشه‌های معماری یا یک ساختمان، درک آسان و عدم پیچیدگی فرم‌ها و طرح‌ها است. در طراحی قرار نیست طرح‌هایی که پیچیده هستند از همه نظر بهترین باشند، سادگی کلید راه است.

 منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های nickzad

نیکزاد نودهی

مهندس عمران-علاقه‌مند به مهندسی زلزله
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
پارکینگ مجتمع تجاری
سلام وقت بخیر در مجتمع تجاری طبقه پارکینگ جزو زیربنای مجتمع محسوب میشود ممنون میشوم اگر اطلاعات دقیقی دارین راهنمائی بفرمائید با تشکر از مدیریت سایت
عکس کاربر
1پاسخ
تفاوت دفتر مهندسی و شرکت مهندسی
با سلام تفاوت دفتر مهندسی و شرکت مهندسی در امور اجرایی و حقوقی ،بخصوص در بحث اجرا در چیست؟ و آیا ممکن است دفتر را زیرمجموعه‌ی شرکت به حساب اورد یا خیر
عکس کاربر
1پاسخ
معماری -احتیاج به همکاری دریک پروژه تحقیقاتی
کسی در خصوص نحو فضا یا نرم افزارش اشنای دارد احتیاج به همکاری دریک پروژه تحقیقاتی داریم
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .