مقاله تحلیلی: گچ مصنوعی - کاربردها، رنگ‌ها، مشکلات و تعمیر

مقاله تحلیلی: گچ مصنوعی - کاربردها، رنگ‌ها، مشکلات و تعمیر

گچ، یک پلاستر نرم است که برای پوشش سطوح دیوار یا مدل‌سازی طرح معماری استفاده می‌شود. در بعضی از مناطق مطلوب‌تر است که از گچ که جذابیت بیشتری برای افراد دارد، استفاده شود. یک مصالح جدید معرفی‌شده است که سیستم پرداخت و عایق خارجی یا EIFS نامیده می‌شود. معمولاً به نام گچ مصنوعی شناخته می‌شود. این گچ از پانل‌های پلی استایرن سبک ساخته‌شده که دو اینچ ضخامت داشته و یک پوشش آکریلیک دارد که در واقع تداعی‌کننده گچ سنتی است. در این مقاله نگاهی به جنبه‌های مختلف گچ مصنوعی ازجمله کاربرد، رنگ‌ها، مشکلات، تعمیرات و هزینه‌های آن خواهیم داشت.

 کاربرد گچ مصنوعی

گچ مصنوعی از دو لایه ساخته می‌شود: یک روکش پایه و یک روکش نهایی. این دو لایه روی عایق فومی نصب می‌شوند. از یک روکش پایه استفاده کنید که از قبل آماده‌شده است. این کار از خرید روکش پایه و سپس ترکیب آن با آب و ماسه بهتر است. پنل عایق را نصب کنید. این تخته باید 1 اینچ ضخامت داشته باشد. تخته‌ عایق را به دیوار تخته چندلایه یا قاب باپیچه‌ای با پوشش سرامیکی و واشرهای پلاستیکی مهار کنید.

بعد از نصب عایق، باید مش پلاستیک روی آن اجرا شود. این مش از لبه‌های عایق حفاظت خواهد کرد. ابتدا با استفاده از یک کاردک به جلو، پشت و لبه‌های فوم پوشش پایه اعمال‌شده و سپس با مش پلاستیک پوشانده می‌شود. مش باید در داخل پوشش پایه کارشده و به آن اجازه بدهیم که در طول شب خشک شود.

سپس با پیروی از توصیه‌های سازنده روکش پایه را انجام دهید. روکش پایه باید به کل دیوار باضخامت 8/3 تا 2/1 اینچ اعمال شود. روکش پایه باید برای حداقل یک روز یا بیش‌تر خشک شود. روکش نهایی را به‌صورت یک روکش نازک اجرا کنید. اجازه بدهید که این روکش خود را بگیرد و سپس از ماله استفاده کنید.

پرداخت‌ها و رنگ‌های گچ مصنوعی

  • بدون ترکیبات آلی فرار، بدون حلال – بدون حلال‌های مضر ساخته‌شده و بدون تابش و ترکیبات آلی فرار عمل‌آوری می‌شود.
  • گچ مصنوعی مانند گچ سیمانی شکننده نیست. گچ مصنوعی به نحوی طراحی‌شده که بسیار انعطاف‌پذیر بوده و از طرفی ویژگی‌های طبیعی گچ سنتی را هم دارا است.
  • رنگ‌ها و بافت‌های متعددی برای گچ مصنوعی وجود دارد که قابل‌دستیابی با گچ طبیعی نیست. این گچ برای هر طراحی معماری مناسب است.

مشکلات گچ مصنوعی

علیرغم اینکه گچ مصنوعی جایگزین مناسبی برای گچ سنتی به نظر می‌رسد، بدون مشکل هم نیست. وقتی رطوبت در حفرات دیوار محبوس می‌شود، در آنجا باقی می‌ماند. این یک نقص در طراحی است که این رطوبت راهی برای فرار ندارد. رطوبت محبوس شده با گذر زمان به‌مرور پوشش، قاب سازه‌ای و حتی نازک‌کاری‌های داخلی را می‌خورد.

دیگر مشکل گچ مصنوعی کپک‌زدگی است که ممکن است در دیوارهای متخلخل مرطوب ایجاد شود. با چرخش رطوبت در داخل اتاق و انتقال آن در حفرات دیوار و اتاق‌های داخلی، کپک ممکن است به داخل فضاهای دیگر منتقل شود.

ابتدا گمان می‌رفت که مشکل رطوبت در اقلیم‌های مرطوب و به دلیل نصب نامناسب توسط نصاب ایجاد شود؛ اما حالا گچ مصنوعی باعث ایجاد مشکلاتی در بعضی از مناطق خشک هم می‌شود.

موریانه‌ها هم ممکن است یک تهدید برای گچ مصنوعی باشند. موریانه‌های مهاجم ممکن است از هر ترکی در ساختمان وارد شوند و چوب را بخورند. موریانه‌هایی که در خانه‌های با گچ مصنوعی وجود دارند، باعث آسیب بیشتری می‌شوند.

تعمیر گچ مصنوعی

تعمیر سریع گچ مصنوعی در هنگام کشف آسیب وارده بسیار مهم است. تعمیرات دائمی برای گچ مصنوعی نمی‌توان انجام داد، اما تعمیرات موقت را می‌توان انجام داد. گام‌های زیادی وجود دارد که باید دنبال کنید تا از صحت تعمیر انجام‌شده اطمینان داشته باشید.

تعمیر گچ مصنوعی

  1. محل آسیب را تعیین کرده و ارزیابی کنید: ابتدا باید پیدا کنید که کجا آسیب‌دیده است و آن را ازنظر شدت ارزیابی کنید. این کار به شما این امکان را می‌دهد که نحوه‌ انجام تعمیر را به‌درستی تعیین کنید. دو آسیب معمول برای گچ مصنوعی آسیب به‌وسیله‌ آب و موریانه‌ها هستند.
  2. اقدام مناسب را انتخاب کنید: اگر موریانه‌ها باعث ایجاد آسیب شده‌اند، باید به نابودکننده‌ حشرات تماس بگیریم تا آن‌ها را حذف کند. اگر آب باعث ایجاد آسیب شده باشد، در محل در معرض خطر در بام فلاشینگ نصب کنید.
  3. بتونه‌کاری: استفاده از بتونه در تمام درزهای اطراف پنجره‌ها، درها و چارچوب‌ها، به جلوگیری از رطوبت برای رسیدن به گچ مصنوعی کمک می‌کند. مطمئن شوید که مقدار کافی بتونه استفاده کرده‌اید، این کار به درزبندی مناسب کمک می‌کند.
  4. استفاده از آب رو در اطراف پنجره‌ها: مطمئن شوید که آب روی مخصوص پنجره در اطراف درز پنجره نصب‌شده است. انواع مختلفی از آب‌روهای مخصوص پنجره‌ها وجود دارد که برای انواع مختلف پنجره ساخته‌شده است.
  5. آب روی اطراف دودکش: همیشه بهتر است که از آب رو در اطراف پایه‌ دودکش استفاده کنیم. این کار به جلوگیری از نفوذ آب از محل اتصال دودکش و سقف کمک می‌کند.
  6. بتونه‌کاری ترک‌ها: مطمئن شوید که در هر منطقه‌ دردسرساز یا ترکی که نیاز به تعمیر دارد اما آسیب آن خیلی بزرگ نیست، از بتونه استفاده شود. بسیاری از مواقع موریانه‌ها می‌توانند از داخل محل‌های غیرمعمول و ترک‌ها وارد شوند، پس از مقدار کافی بتونه استفاده کنید تا مقداری از آن از لبه‌ها بیرون بزند و درزبندی کامل انجام شود.
  7. آب‌بند کردن محل‌های دردسرساز: آب رو باید در مواقعی به کار برود که بتونه به‌تنهایی نمی‌تواند کار درزبندی را انجام دهد. سبک‌های مختلفی از آب‌روها در دسترس هستند که می‌توان از آن‌ها مطابق با نمای ساختمان استفاده کرد.
  8. به دنبال آسیب بیشتر باشید: نسبت به مناطقی که تعمیر شده است هوشیار باشید. اگر متوجه شوید که تعمیر انجام‌شده کفایت نمی‌کند یا آسیب بیشتری در حال رخ دادن است، باید تعمیرات دیگری انجام دهید. اگر آسیب گسترده باشد، جایگزین کردن گچ باید انجام شود.

 منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .