مقاله تحلیلی: ۳ اشتباه در برآورد هزینه‌ های ساخت ‌و ساز

مقاله تحلیلی: ۳ اشتباه در برآورد هزینه‌ های ساخت ‌و ساز

برآورد هزینه ساخت، بخشی مهم و اساسی در هر پروژه ساخت‌وساز است.

به‌منظور ارتقای مهارت‌ها‌ی برآورد، ابتدا باید دریافت که هر پروژه با پروژه دیگر متفاوت است و هیچ دو پروژه‌ای یکسان نیستند.

دکتر صالح مبارک، کارشناس برنامه‌ریزی و زمان‌بندی ساخت‌و‌ساز، درباره رایج‌ترین اشتباهات در برآورد هزینه‌های ساخت و این‌که چگونه می‌توان از آن‌ها جلوگیری کرد توضیح داده است.

از روش‌های مختلفی برای برآورد هزینه‌ها استفاده می‌شود، اما ۳ روش زیر بیشتر از سایر روش‌ها کاربرد دارند:

  1. برآورد تقریبی
  2. برآورد دقیق
  3. برآورد مدل (این مورد تا حدودی شامل دو مورد بالا نیز می‌شود)

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید برآورد هزینه، تعیین و یا پیش‌بینی هزینه‌های موردنیاز برای ساخت، تجهیز، تولید یا ارائه یک خدمت در یک حوزه مشخص است.

برخی از اشتباهات در برآورد هزینه ممکن است ناچیز به نظر برسند، اما ممکن است فاجعه‌بار‌ترینِ آن‌ها به‌حساب آیند.

برای کمک به جلوگیری از این اشتباهات و مقابله با آن‌ها، در ادامه به ۳ مورد از اشتباهات رایج در برآورد هزینه‌ها و نیز نحوه رفع آن‌ها اشاره می گنیم.

اشتباهات رایج در برآورد هزینه‌های ساخت

اشتباه شماره ۱: عدم قضاوت صحیح روی اعداد و ارقامی که توسط خود فرد یا دیگران تولید می‌شوند

افراد معمولاً برای پاسخگویی به سؤالات به تکنولوژی یا ماشین‌آلات وابسته هستند که ممکن است بعضاً پاسخ نادرستی ارائه دهند. این اشتباه معمولاً مورد توجه قرار نمی‌گیرد زیرا توسط ماشینی محاسبه شده ‌است که تصور می‌شود همواره خروجی‌های صحیحی ارائه می‌دهد.

ما کورکورانه به خروجی‌های کامپیوتر اعتماد می‌کنیم.

ما دیگر از مغزمان برای به خاطر سپردن چیزی استفاده نمی‌کنیم. در این دوره و زمانه، همه چیز در نوک انگشتان ما (ذخیره شده در تلفن‌های همراه) درست به نظر می‌رسد. همه ما مرتکب اشتباه می‌شویم و هیچ عیبی هم ندارد اما آگاهی از این موارد کوچک می‌تواند در طولانی‌مدت کمک‌کننده باشد.

راه‌حل: همیشه روی قضاوت خود بر اساس «شهود ریاضی» و «عقل سلیم» کار کنید.

یک مثال برای کمک به تقویت «شهود ریاضی» یا «عقل سلیم»، خرید مواد غذایی است. هنگام خرید ۴۰ قلم، سعی کنید قبل از مراجعه به صندوق، مبلغی را که باید پرداخت کنید تخمین بزنید.

روش‌های دیگر عبارت‌اند از:

  • هنگام تخمین مساحت، از یک روش دومی هم استفاده کنید: هزینه هر فوت مربع (یا هر مترمربع) یا هزینه واحد را محاسبه کنید. آیا پاسخ‌ها منطقی است؟
  • همیشه برای تحریک ذهنی با فلش کارت خود را بیازمایید و به چالش بکشید.
  • می‌توانید مهارت‌های جسمی و ذهنی را نیز حفظ نمایید و همواره بهبود ببخشید.

اشتباه شماره ۲: عدم پیش‌بینی و محاسبه جریان نقدینگی

جریان نقدینگی بسیار حیاتی است. بیشتر ناکامی‌های شرکت‌های ساختمانی نتیجه سو مدیریت مالی است.

آنچه باید درباره جریان نقدینگی بدانید یا در نظر بگیرید:

  • تنها مقدار مهم نیست و باید به زمان‌بندی هم توجه کرد. شما باید در جریان باشید که ماهانه چه مقادیری وارد و چه مقادیری خارج می‌شوند.
  • «ارزش زمانی» پول. در اغلب موارد، بایستی درصورتی‌که از سود و بهره آگاهی دارید و بر اساس این‌که چقدر برای شما هزینه دارد، وام بگیرید.
  • نحوه تعهد به استفاده از اعتبار بانکی. شما نهایتاً تا یک حد مشخص می‌توانید به بانک بدهکار باشید و بیش از آن حد بانک‌ها به شما وام نخواهند داد؛ باید بدانید که حداکثر بدهی مجاز شما چه میزان است.
  • چگونگی تأثیر تغییرات یا تسریع در جریان نقدینگی بر پروژه. وقتی پروژه سرعت می‌گیرد، مبلغ بیشتری را در زمان کمتری پرداخت می‌کنید، بنابراین ممکن است جریان نقدینگی افزایش یابد.

نمونه‌ای از آن سقوط کاریلیون (Carillion)، دومین شرکت ساختمانی بزرگ انگلستان است. هزینه بیش‌ازحد بود و پرداخت‌های مشتریان با تأخیر انجام می‌شد. این یک مورد رایج از تأخیر در مسائل مالی و بالا رفتن بدهی است تا جایی که دیگر قادر به گرفتن وام و یا پرداخت هزینه‌ها نیستید. در حقیقت آن‌ها باید آنچه هزینه می‌کردند را در مقابل آنچه باید هزینه می‌کردند کنترل کنند.

راه‌حل: با بخش برنامه‌ریزی در زمینه تهیه نمودار‌های جریان نقدینگی کار کنید و اطمینان حاصل کنید که به‌روز هستند. از رنگ‌های قرمز و زرد استفاده کنید که این موارد را متذکر شوند و آن‌ها را برای اطلاع مدیریت یادداشت کنید تا پیش از آن‌که دیر شود برطرف شوند.

اشتباه شماره ۳: عدم تعدیل مناسب

صرف‌نظر از نوع پایگاه داده مورد استفاده، اعداد و ارقام باید به‌طور مداوم بسته به عواملی مانند موقعیت مکانی، موقعیت زمانی در سال، فصل، اقلیم، اندازه پروژه و پیچیدگی طرح تعدیل شوند.

علاوه بر این، تغییراتی در کارایی به وجود می‌آیند که باید موردبررسی قرار گیرند چراکه می‌توانند بر مدت‌زمان پروژه تأثیرگذار باشند.

تعدیلاتی که روی مصالح، نیروی کار، تجهیزات و بالاسری اعمال می‌شوند با یکدیگر تفاوت دارند. به‌عنوان‌مثال، در هوای بسیار گرم یا بسیار سرد، می‌بایست تعدیل روی بهره‌وری (نیروی کار + تجهیزات) صورت گیرد، نه روی هزینه مصالح.

راه‌حل: اطمینان حاصل کنید که تعدیل‌های دقیق به‌طور جداگانه روی هر پروژه اعمال می‌شوند. نباید خطاها و موفقیت‌ها فرضی باشند، بلکه باید همواره قیمت واحد را برای هر‌یک بررسی کنید.

 منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های مهسا رضوانی

مهسا رضوانی

سابقه مترجمی همزمان برای مدیریت پروژه در یک پروژه ساختمانی با سیستم ICF در بابلسر به مدت یک سال - علاقه مند به بحث ها کارگاه ها و مقالات در زمینه مدیریت ساخت و BIM
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نرم افزار AgTek
از دوستان کسی اطلاع داره از این نرم افزار و این که از کجا میتونم پیداش کنم؟
عکس کاربر
1پاسخ
نا برابری قیمت ایتم در فهرست بهای جدید و قدیم
سلام و عرض ادب چرا قیمت یک ایتم در فهرست بهای جدید برابر با قیمت همون ایتم در فهرست بهای قبلی بعلاوه شاخص تعدیل سه ماه چهارم نیست؟
عکس کاربر
2پاسخ
بین متره و براورد و طراحی و محاسبه سازه.کدامیک درامد بهتری دارد؟

سلام من دانشجوی عمران هستم و بین متره و براورد پروژه و طراحی و محاسبه سازه شک دارم.کدوم یکی درامد بهتری داره؟

ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .