مقاله تحلیلی:‌ سقف پوسته ‌ای چیست؟

مقاله تحلیلی:‌ سقف پوسته ‌ای چیست؟

ثابت شده است که سقف‌های پوسته‌ای برای پوشش سازه‌های عظیم بسیار کاربردی هستند. امروزه سقف‌های پوسته‌ای ساخته شده از بتن مسلح (RCC) بسیار محبوب و پرطرفدار هستند. یک سازه پوسته‌ای، غشا یا دال نازک انحناداری است که معمولاً از بتن مسلح ساخته شده است که می‌تواند هم عملکرد پوششی برای سقف و هم عملکرد سازه‌ای داشته باشد. سقف‌های پوسته‌ای معمولاً از صفحات بتنی منحنی، استوانه‌ای یا کروی ساخته شده‌اند تا به مقاومت بیشتری برسند.

سقف پوسته‌ای اساساً شکل اصلاح یافته سقف شیب‌دار است و فضای بزرگی از ساختمان را پوشش می‌دهد. علاوه بر این، سقف پوسته‌ای یک سازه سه‌بعدی تشکیل‌شده از دال‌های غشایی است که در یک یا بیش از یک راستا انحنا یافته است تا بارها را به نقاط تکیه‌گاهی مانند ستون‌ها، تیرها، دیوارها و غیره منتقل کند. سقف‌های پوسته‌ای با مصالح گوناگونی ساخته می‌شوند ازجمله بتن مسلح درجا، چوب، ورق‌های فولادی، سرامیک، شیشه، پلاستیک، مصالح کامپوزیت و مشبک و غیره.

 سقف‌های پوسته‌ای برای پوشاندن سازه‌های یک طبقه با دهانه‌های بزرگ مانند سالن‌های اجتماعات، مراکز تفریحی، آمفی‌تئاترها، کارخانه‌ها، آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. یک سقف پوسته‌ای معمولاً در ساختمان‌های عمومی استفاده می‌شود زیرا سقف پوسته‌ای ازلحاظ زیبایی‌شناختی مطلوب است. 

زمانی که نیاز است فضای درونی ساختمان، باز و بدون دیوار و ستون باشد، سقف پوسته‌ای کاربرد بیشتری نسبت به سقف تخت یا حتی سقف شیب‌دار دارد. سقف‌های پوسته‌ای ازلحاظ وزنی سبک‌تر هستند و باعث صرفه‌جویی در مصرف آرماتور و بتن می‌شوند.

پوسته با انحنای یک‌طرفه و پوسته با انحنای دوطرفه از انواع سقف‌های پوسته‌ای هستند. ضخامت پوسته‌ها با انحنای یک‌طرفه نباید کم‌تر از ۵ سانتی‌متر باشد. پوسته‌ها با انحنای دوطرفه ازلحاظ سازه‌ای مؤثرتر از پوسته‌ها با انحنای یک‌طرفه هستند اما آماده‌سازی و هم مرکز کردن سقف پوسته‌ای با انحنای دوطرفه دشوارتر است. از سقف پوسته‌ای برای جایگزینی دال‌های صلب استفاده می‌شود.

در ساخت‌وساز سقف پوسته‌ای، شیب سقف و انحنای کمان باید به‌دقت طراحی شود تا پایداری ساختمان تأمین شود. سقف پوسته‌ای در مواردی که نیاز است سقف سطوح مختلفی داشته باشد مناسب نیست، زیرا کل سازه سقف باید در یک سطح ساخته شود. در سقف پوسته‌ای نورپردازی و تعبیه سیستم تهویه نیز دشوار است.

طراحی سقف پوسته‌ای دشوار و پرهزینه است و به نیروی کاری ماهر و باتجربه نیاز دارد. یک سقف پوسته‌ای نسبتاً نازک است و به تیرهای نگه‌دارنده نیاز ندارد. هزینه مصالح در ساخت این نوع سقف‌ها کم‌تر از هزینه مصالح موردنیاز برای سقف‌های تخت یا سقف‌های شیب‌دار است.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های مهسا رضوانی

مهسا رضوانی

سابقه مترجمی همزمان برای مدیریت پروژه در یک پروژه ساختمانی با سیستم ICF در بابلسر به مدت یک سال - علاقه مند به بحث ها کارگاه ها و مقالات در زمینه مدیریت ساخت و BIM
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .