مقاله تحلیلی: نقش تغییرات اقلیمی و کم‌آبی در جنگ داخلی سوریه (قسمت دوم)

مقاله تحلیلی: نقش تغییرات اقلیمی و کم‌آبی در جنگ داخلی سوریه (قسمت دوم)

در قسمت اول از این مقاله به مطالعات متعددی که در خصوص ارتباط تغییرات اقلیمی و جنگ داخلی سوریه که از سال ۲۰۱۱ آغاز شده و همچنان ادامه دارد، اشاره شد. دلیلی اصلی این درگیری‌ها نارضایتی مردم از دولت است. دلیل این نارضایتی را می‌توان سوء مدیریت دولت در خصوص خشک‌سالی سال‌های اخیر دانست. تغییرات اقلیمی نیز احتمال این خشک‌سالی را افزایش داده است. در این مقاله به ادامه بحث می‌پردازیم.

مطالعه قسمت اول مقاله

نتیجه درگیری‌ها و کشمکش‌ها

شکست جامعه بین‌الملل در تلاش برای مذاکره

علی‌رغم تلاش‌های متعدد برای ایجاد فضایی جهت مذاکره بین دولت سوریه و معترضان، تلاش‌های جامعه بین‌الملل برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه بی‌نتیجه ماند. کشورها و نهادهای مختلفی ازجمله اتحادیه اروپا، کویت، روسیه، مجارستان و ژاپن تلاش می‌کنند با تأمین بودجه برای بخش عملیات بشردوستانه سازمان ملل، نیازهای اساسی مردم سوریه را فراهم کنند و زندگی آن‌ها را به روال عادی برگردانند.

هرگونه اقدام در جهت ایجاد صلح طولانی‌مدت مانند کاهش احتمال درگیری‌ها بر سر کمبود آب، فقط در صورتی قابل‌اجرا خواهند بود که خشونت در این کشور به پایان برسد.

اقدامات مرتبط به رفع علل اصلی مشکلات محیط‌زیست

مقالات حاکی از این هستند که راه‌حل‌هایی برای کمک به رفع علل اصلی مشکلات زیست‌محیطی وجود دارد. در این اقدامات ضعف‌های اصلی که در وهله اول منجر به نارضایتی‌ها می‌شود، هدف قرار داده می‌شوند. اولین اقدام مهم بررسی اثرات تغییرات اقلیمی به‌منظور کسب اطمینان از پایداری و انعطاف‌پذیری طولانی‌مدت در این کشور است.

بهبود زیرساخت‌های آبی

 در وهله دوم با توجه به زیرساخت‌های ناکارآمد آب در این کشور، ضروری است که استفاده از تکنولوژی‌های آبیاری کارآمد و کنترل آب‌های زیرزمینی گسترش یابد. فناوری‌های متعددی ازجمله سیستم آبیاری قطره‌ای، کاشت بدون شخم و کاشت محصولات کم آب و پر محصول به کاهش مصرف آب کمک می‌کنند.

بهبود مدیریت منابع آب در سطح ملی و فرامرزی

در مرحله سوم، برای کسب اطمینان از اجرای قوانین باید یک چارچوب قانونی قوی‌تر وجود داشته باشد. در دهه ۲۰۰۰ قانون آب یا اجرا نشده و یا اصلاً وجود نداشته است. آخرین نکته بهبود بین‌المللی برای مدیریت مشترک رودخانه‌های مشترک فرامرزی است. در حقیقت به توافق نرسیدن ترکیه، سوریه و عراق بر سر مدیریت رود فرات ممکن است تخریب خاک و آلودگی آب را افزایش دهد و در نتیجه فشار وارده بر مردم تشدید می‌شود.

به گفته محققان شوری و آلودگی ناشی از مواد شیمیایی احتمالاً تأثیر به‌مراتب بیشتر و شدیدتری به نسبت کاهش مقدار منابع آبی بر مردم این ناحیه خواهد داشت. ترکیه، سوریه و عراق تا قبل از شروع این درگیری‌ها مسیر خوبی را در جهت همکاری برای مدیرت رود فرات طی می‌کردند. بااین‌وجود خصومت بین دولت‌های ترکیه و سوریه احتمال هرگونه همکاری کوتاه‌مدت را کاهش داد. گروه پ.ک.ک یکی از دلایل اختلافات طولانی‌مدت ترکیه و سوریه است مه احتمالاً در آینده تأثیرات بیشتری بر روابط این دو کشور خواهد داشت.

درنهایت می‌توان این‌گونه گفت که هیچ ارتباط مستقیمی بین تغییرات اقلیمی و نارضایتی‌های مردم سوریه از مارس ۲۰۱۱ وجود ندارد. تغییرات اقلیمی تنها یکی از چند عامل مؤثر است و به این دلیل از عوامل غیرمستقیم محسوب می‌شود که تأثیر آن در نتیجه دهه‌ها سوء مدیریت منابع طبیعی تشدید می‌شود. بااین‌حال طبق مطالعات انجام‌شده طی چند دهه آینده احتمالاً تغییرات اقلیمی تأثیر شدیدتری بر منابع طبیعی خواهد داشت که یکی از آن‌ها افزایش خشک‌سالی است. بااین‌وجود برای محدود کردن تأثیر تغییرات اقلیمی باید مکانیزم های حل تعارض و مدیریت منابع بهبود یابند.

ایجاد صلح و انعطاف‌پذیری

حفظ صلح

جامعه بین‌الملل علی‌رغم تلاش‌های متعدد در ایجاد صلح بین دولت و مردم سوریه ناکام مانده است. ایجاد صلح در طولانی‌مدت تنها زمانی امکان‌پذیر است که خشونت در این کشور متوقف شود.

مشارکت

برای جلوگیری از تخریب خاک و آلودگی آب‌ها لازم است که یک همکاری بین‌المللی برای مدیریت مشترک رودخانه‌های فرامرزی همچون فرات شکل گیرد.

کمک‌های بشردوستانه

کشورها و نهادهای مختلفی ازجمله اتحادیه اروپا، کویت، روسیه، مجارستان و ژاپن تلاش می‌کنند با تأمین بودجه برای بخش عملیات بشردوستانه سازمان ملل، نیازهای اساسی مردم سوریه را فراهم کنند و زندگی آن‌ها را به روال عادی برگردانند.

افزایش بهره‌وری منابع

با توجه به ناکارآمد بودن زیرساخت‌های آبی در این کشور، محققان فناوری‌هایی را معرفی کرده‌اند که می‌تواند به کاهش مصرف آب و خسارت‌های ناشی از زیرساخت‌های آسیب‌دیده کمک کنند. بهبود مدیریت منابع بسیار اهمیت دارد به‌خصوص که نقش تشدیدکننده‌ای در تغییرات اقلیمی دارد. بااین‌وجود دستیابی به بهره‌وری مطلوب در بخش آب نه‌تنها به راهکارهای فنی که به یک چارچوب قانونی قوی برای اجرای قانون آب هم بستگی دارد.

منبع

ترجمه شده توسط تیم مترجمین ۸۰۸

اگر دوست دارید به تیم مترجمین ۸۰۸ بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

مطالب مرتبط:

 

دریافت فایل مقاله:syrian_civil_war_the_role_of_climate_change-part2.pdf

PDF
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
2پاسخ
نشتی اب زیر زمین
سلام زیر زمین خونمون یه چاه یک و نیم متری داره که وقتی میشوریم اب اونجا جمع میشه بعد تخلیه اش میکنیم الان چند روزه دیواره ی چاه سوراخ شده و اب میاد ممکنه سفره ی زیر زمینی باشه یا ترکیدگی لوله باشه؟
عکس کاربر
0پاسخ
کمک برای حل مسائل درس مدل سازی و تحلیل مدیریت منابع آب- ارشد
سلام خسته نباشید میخواستم ببینم شما می تونین توی زمینه حل مسائل مدل ساز ی و تحلیل منابع آب به من کمک کنین؟ دانشجوی کارشناسی ارشد عمران گرایش مدیریت منابع آب هستم.
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .