مقاله تحلیلی: الزامات طراحی پیاده‌ رو

مقاله تحلیلی: الزامات طراحی پیاده‌ رو

پیاده‌رو مسیری است که برای عبور تنها عابر پیاده طراحی شده و عبور هرگونه خودرو یا دوچرخه از آن مجاز نیست. پیاده‌روها را درجاهای مختلفی می‌توان دید: مراکز شهرها، مزرعه‌ها و کوه‌ها.

یک پیاده‌رو بر مبنای سطح سرویس (LOS) B طراحی می‌شود، بنابراین عرض آن باید به‌منظور تأمین ایمنی و راحتی عابر پیاده مناسب باشد. بااین‌حال درصورتی‌که محدودیتی وجود داشته باشد می‌توان طبق جدول زیر سطح C را برای LOS انتخاب کرد.

عرض پیاده‌رو بستگی به حجم عبور و مرور عابران پیاده دارد و در حالت کلی نباید از ۱.۸ متر کمتر باشد.

کاربری مناطق مجاور جاده‌ها به‌طور قابل‌توجهی بر تردد عابران پیاده تأثیر می‌گذارد. در جدول زیر عرض پیاده‌روها را بر مبنای کاربری مناطق مجاور جاده‌ها خواهید دید.

الزامات طراحی پیاده‌روها

  1. مسیر پیاده‌رو باید صاف، مسطح و به‌اندازه کافی محکم باشد. سطح پیاده‌رو باید به‌گونه‌ای باشد که امکان راه رفتن و حرکت ویلچر روی آن میسر باشد.
  2. استفاده از سنگ‌فرش، بتن نما و اجر باعث ناهمواری سطح می‌شود و بنابراین حتی‌الامکان باید از آن‌ها اجتناب کرد.
  3. شیب مسیر پیاده‌رو نباید بیشتر ۱:۲۰ باشد.
  4. اگر شیب یک مسیر پیاده‌رو بیشتر از ۱:۲۰ باشد باید آن را به‌صورت رمپ طراحی کرد.
  5. طول یک مسیر پیاده‌رو نباید بیشتر از ۳۰ متر باشد.
  6. اگر طول پیاده‌رو بیشتر از ۶۰ متر باشد، باید در هر ۳۰ متر یک فضای استراحت با تعبیه چند صندلی در نظر گرفت.
  7. ارتفاع صندلی باید بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلی‌متر باشد. همچنین لازم است صندلی دارای تکیه‌گاه و جایی برای استراحت دست‌ها داشته باشد. می‌توان یک سمت را برای استفاده آسان افراد دارای معلولیت بدون تکیه‌گاه دست در نظر گرفت. به‌علاوه لازم است که اطراف محل استراحتگاه برای تسهیل تشخیص افراد کم‌بینا با کنتراست رنگی متمایز گردد.
  8. در پیاده‌روها نباید منهول وجود داشته باشد.

زهکشی پیاده‌روها

  1. در پیاده‌روها باید یک مسیر پله‌ای یا یک سطح شیب‌دار برای تخلیه آب‌های سطحی در نظر گرفته شود.
  2. قسمت‌های بالا و پایین این مسیرهای انتقال آب باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که از انتقال آب به مسیر پیاده‌روی جلوگیری شود.
  3. ساخت یک کانال عمیق در مجاورت رمپ‌ها یا پیاده‌روها مجاز نیست.

منبع

ترجمه شده توسط تیم مترجمین ۸۰۸

اگر دوست دارید به تیم مترجمین ۸۰۸ بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
1پاسخ
درخواست آمورش کامل در خصوص صورت وضعبت نویسی برای پروژه های راهسازی و تونل سازی
با سلام بنده آمورش کامل در خصوص صورت وضعبت نویسی و بررسی آن میخواهم کتاب ،نرم افزار و هر گونه آموزش در خصوص بررسی و نوشتن صورت وضعیت پروژه های راهسازی و تونل سازی
عکس کاربر
0پاسخ
تفاوت بها قیر
سلام وقت بخیر قرارداد ما در سال ۹۶منعقد شده و در شرایط خصوصی نوشته تعدیل دارد ولی مطابق بخشنامه تفاوت بها قیر تعلق نمیگیره.چون ان زمان بخشنامه دادن تفاوت بها مصالح همان در تعدیل پرداخت میشود و جداگانه پرداخت نمیشود. سوال من اینه الان که بخشنامه اومده و تفاوت بها قیر جداگانه قابل پرداخت می باشد، آیا ما میتونیم تفاوت بها قیر بگیریم یا خیر؟ درسته در شرايط خصوصی نوشته تفاوت بهاطبق بخشنامه تعلق نمیگیره اما بعدا بخشنامه اومد که کارکرد های سال ۹۷ به بعد تفاوت بها پرداخت گردد
عکس کاربر
1پاسخ
نحوه محاسبه حجم مورد نیاز مخلوط برای فاصله معین
باسلام خدمت دوستان عذر خواهی میکنم بنده کاراموز هستم در یکی از شرکت های راهسازی میخواستم اگه ممکن باشه یکی راهنماییم کنه برای مثال در متراژ۱۰۰متر در عرض ۴۵ متر اگر بخواهیم ۱۵ سانت لایه بریزیم چگونه محاسبه کنیم که چند کمپرسی مخلوط نیاز داریم و اینکه برای تثبیت همین اندازه از خاک حدودا ۴۰ تن آهک نیاز هست این ۴۰ تن چطور محاسبه میشه ممنون میشم اگه کسی راهنماییم کنه
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .