مقاله تحلیلی: ۵ روش تونل زنی در خاک‌ های نرم

مقاله تحلیلی: ۵ روش تونل زنی در خاک‌ های نرم

روش‌های تونل زنی در خاک‌های نرم معمولاً در ساخت مترو، شبکه فاضلاب و سایر تأسیسات شهری کاربرد دارند. تونل‌های واقع در خاک‌های نرم به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که بتوانند همه بار وارد از سمت بالا را تحمل کنند. دلیل این است که شکل قوسی خاک به مرور زمان و همچنین در اثر تغییر در مقدار بار وارده که خود ناشی ازساخت و سازها در آینده است تغییر شکل خواهد داد.

 در خاک‌های نرم اغلب تونل‌ها به شکل دایره طراحی می‌شوند چراکه مقاومت بیشتری دارد و با تغییرات بار که در آینده رخ می‌دهد سازگارتر هستند.

انواع روش‌های تونل زنی در خاک‌های نرم

  1. روش فورپلینگ
  2. روش نیدل بیم
  3. روش آرمی
  4. روش آمریکایی
  5. روش بلژیکی

روش فورپلینگ

این تنها روشی است که از آن می‌توان در ساخت تونل در خاک‌های ریزشی و مشابه آن استفاده کرد. بااین‌حال این فرآیند کند و زمان‌بر و مستلزم مهارت بالا است.

 بااین‌وجود تونل‌های کوچک مخصوص فاضلاب ولوله‌های گاز در عمق‌های معمولی را می‌توان به این روش ساخت. یکی از موارد مهم در این روش رعایت توالی عملیات است.

روش نیدل بیم

این روش برای خاک‌هایی مناسب است که بتوان قسمت سقف تونل را چند دقیقه‌ای بدون تکیه‌گاه حفظ کرد. در این روش از یک تیر چوبی یا کامپوزیت به‌عنوان یک تکیه‌گاه موقت در طول حفاری استفاده می‌شود.

روش آرمی

این روش اولین بار توسط ارتش ایالات‌متحده امریکا برای ساخت تونل‌های کوچک در اعماق نسبتاً کم استفاده شد. این روش عمدتاً برای ساخت شبکه فاضلاب زیرزمینی استفاده می‌شود.

از مزیت‌های این روش می‌توان به‌سادگی و مقرون‌به‌صرفه بودن آن اشاره کرد.

روش آمریکایی

این روش برای ساخت تونل‌های بزرگراهی یا تونل‌های مخصوص راه‌آهن بزرگ مناسب است.

روش بلژیکی

این روش از محبوب‌ترین روش‌های ساخت تونل است و می‌توان از آن برای تونل زنی در تمام انواع خاک‌های نسبتاً سفت یا سخت استفاده کرد.

منبع

ترجمه شده توسط تیم مترجمین ۸۰۸

اگر دوست دارید به تیم مترجمین ۸۰۸ بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

 

PDF
برچسب ها: 

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
19پاسخ
بررسی لرزه ای یک تونل حفر شده با بارگذاری دوجهته
سلام برای یک تونل قصد دارم بارگذاری دوجهته (افقی) با زلزله واقعی انجام بدم برای اصلاح و اعمال شتابنگاشت ها در دو جهت چه مبنا و مرجعی استفاده کنم بهتره؟ باتشکر
عکس کاربر
1پاسخ
درخواست آمورش کامل در خصوص صورت وضعبت نویسی برای پروژه های راهسازی و تونل سازی
با سلام بنده آمورش کامل در خصوص صورت وضعبت نویسی و بررسی آن میخواهم کتاب ،نرم افزار و هر گونه آموزش در خصوص بررسی و نوشتن صورت وضعیت پروژه های راهسازی و تونل سازی
عکس کاربر
3پاسخ
سه بعدی کردن تونل در نرم افزار Flac3d
باسلام و خسته نباشید. بنده نقشه بردار هستم. میخواستم جویا شوم چگونه یک تونل چند مسیری را میتوان با استفاده از دیتاهای خام سه بعدی نموده و حجم انرا محاسبه نمود؟ ایا سایت فیلم اموزشی در این باره را نیز دارد؟ ممنون از راهنمایی شما. خوشبازان
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .