مقاله تحلیلی: راهنمای انتخاب تکنیک مناسب بهسازی خاک

مقاله تحلیلی: راهنمای انتخاب تکنیک مناسب بهسازی خاک

هدف از بهسازی خاک بهبود مقاومت برشی و تراکم خاک،‌جلوگیری از روانگرایی و تأمین ظرفیت باربری کافی در فونداسیون است.

 انتخاب تکنیک بهسازی خاک به عوامل متعددی همچون نوع و شرایط خاک، عمق مؤثر بهسازی، در دسترس بودن مصالح و تجهیزات و هزینه‌ها بستگی دارد. در ادامه به توضیح چند روش بهسازی می‌پردازیم.

۱- فشرده‌سازی عمیق درجا برای خاک‌های غیرچسنبده

این تکنیک برای متراکم سازی رسوبات خاک به‌صورت درجا و به وسیله وارد کردن ضربات سنگین، ایجاد ارتعاش و انفجار انجام می‌شود. در این فرایند ساختار خاک غیرچسنبده از سست به متراکم تبدیل می‌شود.

۲- تزریق و گروت ریزی

تزریق و گروت ریزی باعث بهسازی مقاومت و سفتی خاک به‌واسطه تزریق پرفشار ملات سیمانی از طریق یک لوله با قطر کوچک در عمق از پیش تعیین‌شده می‌شود. از این تکنیک در ساخت سدها و تونل‌ها استفاده می‌شود.

۳- پیش فشرده‌سازی

پیش فشرده‌سازی یک روش بهسازی است که قبل از اعمال بار و تحت‌فشار انجام می‌شود.

۴- افزودنی‌ها

اصلاح یک یا چند ویژگی خاک موجب بهبود مقاومت خاک و کاهش انبساط و انقباض خاک می‌شود. این کار را می‌توان با افزودنی‌هایی مثل آهک، سیمان و افزودنی‌های چسبنده غیر متورم شونده انجام داد.

۵- بهسازی حرارتی

بهسازی حرارتی خاک به دو شکل انجام می‌شود:

  • انجماد: حذف گرما از خاک و تبدیل آب منفذی به یخ یکی از روش‌های قوی بهسازی خاک است که منجر به عدم نفوذپذیری خاک و مقاومت بیشتر آن در برابر مصالح تحکیم نیافته می‌شود.
  • گرمایش: اعمال دماهای بالا به خاک رس موجب آزاد کردن آب منفذی می‌شود. آب جذب‌شده روی سطوح ذرات موجب شکل‌گیری ماده‌ای سخت و بادوام می‌شود.

۶- تسلیح خاک

تسلیح خاک تکنیکی است که برای بهسازی سفتی و مقاومت خاک با استفاده از آرماتور گذاری، نیلینگ، شمع گذاری و ... انجام می‌شود.

منبع

ترجمه شده توسط تیم مترجمین ۸۰۸

اگر دوست دارید به تیم مترجمین ۸۰۸ بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .