مقاله تحلیلی: تست غیر مخرب سازه‌های بتنی زیرآب

مقاله تحلیلی: تست غیر مخرب سازه‌های بتنی زیرآب

آزمایش‌های غیر مخرب (NDT) در مورد سازه‌های بتنی زیرآب معمولاً باهدف بررسی سازه،‌ انجام برنامه‌های نگه‌داری پیشگیرانه یا بررسی شرایط به وجود آمده ناشی از حوادث یا یک اتفاق فاجعه‌بار انجام می‌شوند. برخی از تکنیک‌های NDT شامل اکویِ صدا و سونار اسکن جانبی هستند.

 در این مقاله به بحث درباره تکنیک‌های NDT و ابزار لازم برای بررسی سازه‌های بتنی زیرآبی می‌پردازیم.

۱- تکنیک صدا

تکنیک صدا یکی از روش‌های ابتدایی در ارزیابی غیر مخرب سازه‌ها است. در این روش صداها (داده‌های جمع‌آوری‌شده از صداهای دریافتی)‌ به‌واسطه ضربه‌های وارد شده بر سطح بتنی ضبط می‌شوند. در این تکنیک موقعیت حفره‌های داخلی یا لایه شدگی کاور بتن تعیین می‌شود.

وضعیت کلی بتن با استفاده از صداهای دریافتی مشخص می‌شود. نتایج کیفی اما سریع و مقرون‌به‌صرفه هستند. اگر این تکنیک در زیرآب استفاده شود،‌ طبیعتاً توانایی تشخیص صدا کاهش می‌یابد.

۲- مکان‌یاب مغناطیسی میلگردها

مکان‌یاب مغناطیسی درواقع موقعیت میلگردها را در بتن، عمق کاور بتن و سایز میلگردها را تعیین می‌کند. از این تکنیک می‌توان در زیرآب هم استفاده کرد.

۳- ضربه چکش

از یک تست استاندارد ضربه چکش اصلاح شده می‌توان برای بررسی سریع و تعیین سختی سطح بتن در زیرآب استفاده کرد. نتیجه‌های این تست به‌طورکلی در مقایسه با شرایط خشک بیشتر هستند. ازاین‌رو باید برای زیرآب چکش را طراحی مجدد کرد. به‌منظور اصلاح مقادیر خوانده‌شده داده‌های دریافتی نرمالیزه می‌شوند.

۴- سرعت پالس اولتراسونیک

در این روش زمان انتقال یک پالس انرژی در یک فاصله مشخص از بتن تعیین می‌شود. نتایج به‌دست‌آمده به مقدار سنگ‌دانه و موقعیت میلگرد بستگی دارد. سرعت پالس اولتراسونیک به ارزیابی وضعیت سازه‌های بتنی کمک می‌کند.

۵- رادار

از رادارها برای بررسی وضعیت بتن‌هایی که ضخامت تا ۳۰ اینچ دارند استفاده می‌شود. رادارها می‌توانند لایه‌لایه شدگی، خرابی، ترک‌ها و حفره‌ها را مشخص کنند. به‌علاوه می‌توانند هرگونه تغییر در ویژگی مصالح را تشخیص دهند.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نقشه کشی با ایتبس میت
سلام دوستان دوره یا موسسه ایو برای تهیه نقشه های بتنی با ایتبس میت کسی شرکت کرده جایی؟ میخوام مو به مو با ایین نامه خودمون نقشه ها کنترل بشه! کسی هست اموزش بده؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل آرماتور محاسبه شده تیر، کمتر از حد معین در مبحث نهم 9-14-5 (92)
در سازه ای 2 طبقه، ستون ها 30 * 30 بوده و تیرها هم 30 * 40 لحاظ شده است. مقدار آرماتور طولی تیر با در نظر گرفتن رابطه 9-14-5-2-1 و Asmin=pmin*b*d خیلی کمتر است. pmin=0.0035 Asmin=0.0035*30*(40-5)=3.675 عددی که در مقادیر مقاطع پایین تیرها بوسیله نرم افزار محاسبه شده از عدد حاصله بالا خیلی کمتر است. در این موقعیت چه نظر تخصصی دارید؟ چطور باید اقدام کرده و ادامه داد؟ ممنون از توجه تان. عکس مربوطه: https://s6.uupload.ir/files/2022-09-07_copy_f0t3.jpg
عکس کاربر
0پاسخ
در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .