مقاله تحلیلی: تست لرزه‌ ای موازی فونداسیون شمعی

مقاله تحلیلی: تست لرزه‌ ای موازی فونداسیون شمعی

تست لرزه‌ای موازی نوع تکنیک سطحی غیر مخرب برای سنجش کیفیت فونداسیون‌های شمعی است. از این تست برای تعیین طول و یکپارچگی فونداسیونی که دسترس‌پذیر نیست (دارای طول بسیار زیاد و لاغر یا مدفون زیر کلاهک شمع) استفاده می‌شود.

این روش در مقایسه با سایر تکنیک‌های سطحی غیر مخرب در تعیین عمق فونداسیون انعطاف‌پذیری بیشتری دارد. در این مقاله در مورد عملکرد و ویژگی‌های تست لرزه‌ای موازی در ساخت‌وساز صحبت خواهیم کرد.

عملکرد روش لرزه‌ای موازی (PS)

در سیستم لرزه‌ای موازی یک گمانه در مجاورت فونداسیون موردنظر حفر می‌شود. این گمانه با PVC پوشانده و با آب پر می‌شود و سپس هیدروفون ها که در واقع گیرنده‌ها هستند در این گمانه تعبیه می‌شوند.

 سپس امواج لرزه‌ای با برخورد چکش به سازه ایجاد می‌شوند. امواج فشاری یا برشی که از فونداسیون عبور می‌کنند توسط گیرنده‌ها داخل گمانه ثبت می‌شوند. همان‌طور که در شکل بالا نشان داده شده است، هیدروفون ها در هر یک متر تعبیه شده‌اند.

امواج تولیدشده با سرعت بیشتری از سازه عبور می‌کنند تا به کف فونداسیون برسند. وقتی این امواج پایین‌تر می‌روند و به خاک می‌رسند، ‌‌زمان‌ عبور ‌افزایش‌ می‌رباید ‌چراکه ‌‌سرعت ‌امواج‌ در ‌خاک‌‌ کم ‌می‌شود.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این ‌تست ‌بر ‌‌‌‌زمان ‌رسیدن‌ امواج ‌برشی‌ یا ‌فشاری ‌‌به ‌گیرنده‌ها ‌متکی ‌‌است.‌‌ عمق سازه در واقع نقطه‌ای که در آن سرعت سریع کاهش می‌یابد (زمان انتقال افزایش می‌یابد). نمودار عمق-زمان، عمق فونداسیون تحت آزمایش را تعیین می‌کند.

به‌طور مشابه اگر هرگونه ناپیوستگی در فونداسیون وجود داشته باشد، سیگنال‌ها یا امواج از اطراف آن‌ها منحرف می‌شوند. به همین دلیل طول و زمان انتقال افزایش می‌یابد. این انحراف خود را به‌صورت فاصله گرفتن از خط مستقیم در نمودار عمق- زمان نشان می‌دهد.

شکل زیر یک نمونه از نتایج تست لرزه‌ای موازی را نشان می‌دهد. تغییر شیب خط نمودار نشان‌دهنده زمان رسیدن پالس تنش را که تابعی از عمق است نشان می‌دهد. به همین جهت این نمودار عمق شمع را به ما خواهد داد

ویژگی‌های روش تست لرزه‌ای موازی

  • قطر گمانه بین ۱۵۰ تا ۲۲۰ میلی‌متر است. گمانه به‌صورت موازی و در نزدیکی فونداسیون حفر می‌شود. این گمانه معمولاً در فاصله ۱.۵ متری فونداسیون حفاری می‌شود.
  • هر چه فاصله گمانه از فونداسیون بیشت باشد تفسیر داده‌ها و اطلاعات تست دشوارتر خواهد شد.
  • تست لرزه‌ای موازی نسبتاً روش سریعی برای سنجش فونداسیون زیر سازه‌های موجود است.
  • از این تست می‌توان برای فونداسیون‌هایی که روی خاک‌های مرطوب قرار دارند استفاده کرد.
  • از این تست می‌توان برای انواع فونداسیون‌های عمیق استفاده کرد.
  • در این تست طول شمع، نوع فونداسیون و آب شستگی آن مشخص می‌شود.

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
ظرفیت باربری شمع
سلام روز بخیر استاد راهنما ام برای پایان نامه موضوع" بررسی عملکرد سربار ناشی از وزن ساختمان بر ظرفیت باربری شمع" رو داده من نه پایان نامه ای و نه مقاله ای در این زمینه پیدا کردم لطفا راهنمایی کنید مرسی با تشکر
عکس کاربر
1پاسخ
عدم تطابق مقاومت نمونه های بتن با مقاومت طراحی شده
پس از بتن ریزی اسکلت یک سازه، طی نتایج آزمایش های بتن، مشخص می شود که مقاومت بتن به اندازه تعیین شده در نقشه نمی باشد، تکلیف سازه ی اجرا شده چیست؟
عکس کاربر
3پاسخ
صحت سنجی ظرفیت باربری شمع با Plaxis
برای صحت سنجی در مورد گذر زمان بر ظرفیت باربری شمع کوبشی در نرم افزار پلکسیس اگر امکان دارد توضیح فرمایید
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .