مقاله تحلیلی: ۶ اصل طراحی بیوفیلیک

مقاله تحلیلی: ۶ اصل طراحی بیوفیلیک

طراحی بیوفیلیک یک روش جدید است که طبیعت را با ساختمان‌ها و معماری مدرن ادغام می‌کند. بیوفیلیا به معنای تعامل انسان به تعامل یا ارتباط نزدیک با طبیعت است. این مفهوم باهدف افزایش ارتباط بین انسان‌ها و محیط‌زیست طبیعی در صنعت ساخت‌وساز وارد شده است.

 در طراحی بیوفیلیک اشکال و الگوهای طبیعت در طرح ساختمان گنجانده می‌شود. این کار را می‌توان مستقیماً با استفاده از نور، هوا، آب، گیاهان یا تصاویر الهام گرفته از طبیعت، رنگ‌ها، شبیه‌سازی‌ها، اشکال طبیعی و ... انجام داد.

در این مقاله به بحث درباره ۶ اصل طراحی بیوفیلک اشاره خواهیم کرد.

۱- ویژگی‌های طبیعی

استفاده از ویژگی‌های دنیای طبیعی مانند آب، نور خورشید، پوشش گیاهی طبیعی و ... به تقویت رابطه بین انسان و طبیعت در قالب طرح بیوفیلیک کمک می‌کند. ساختمان‌هایی با طرح بیوفیلیک استرس را کاهش و حس آسایش ساکنین را افزایش می‌دهد.

۲ اشکال و فرم‌های طبیعی

استفاده از فرم‌ها و اشکالی که در طبیعت پیدا می‌شوند، یکی دیگر از عناصر مهم مورداستفاده در طراحی بیوفیلیک است. این عناصر شامل ستون‌ها، بیضی‌ها، قوس‌ها، مارپیچ‌ها، موتیف های گیاهی و غیره هستند زوایای قائمه و خطوط مستقیم اشکالی هستند که به‌ندرت در طبیعت یافت می‌شوند.

۳- فرآیندها و الگوهای طبیعی

این اصل با داشتن یک نقطه کانونی مرکزی و مرزهای واضح در طراحی ساختمان‌ها محقق می‌شود.

۴- نور و فضا

این اصل بر استفاده از انواع مختلف نورها در فضا استوار است. استفاده از نور طبیعی به‌وفور موجب ایجاد اشکال پویا و متحرک در فضا می‌شود.

۵- ارتباطات مکان محور

تمرکز بیوفیلیک بر ارتباط با اکولوژی و ویژگی‌های جغرافیایی مانند کوه‌ها، بیابان‌ها، رودخانه‌ها و گیاهان تمرکز دارد. این اصل از یکنواختی مرتبط با مکان جلوگیری می‌کند.

۶- ارتباط بین انسان و طبیعت

این اصل بر رابطه ذاتی انسان و طبیعت تأکید دارد. یک طرح بیوفیلیک خوب به ارتباط و تمایل انسان به طبیعت می‌پردازد.

طراحی بیوفیلیک رویکرد جدیدی است که موجب تقویت دوباره ارتباط انسان با طبیعت می‌شود. این طراحی باعث القای احساس مسئولیت ما در قبال سیاره و طبیعت می‌شود.

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۱۰۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

 

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 1,000 تومان
1,000 تومان
پرداخت 1,000 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
پارکینگ مجتمع تجاری
سلام وقت بخیر در مجتمع تجاری طبقه پارکینگ جزو زیربنای مجتمع محسوب میشود ممنون میشوم اگر اطلاعات دقیقی دارین راهنمائی بفرمائید با تشکر از مدیریت سایت
عکس کاربر
1پاسخ
تفاوت دفتر مهندسی و شرکت مهندسی
با سلام تفاوت دفتر مهندسی و شرکت مهندسی در امور اجرایی و حقوقی ،بخصوص در بحث اجرا در چیست؟ و آیا ممکن است دفتر را زیرمجموعه‌ی شرکت به حساب اورد یا خیر
عکس کاربر
1پاسخ
معماری -احتیاج به همکاری دریک پروژه تحقیقاتی
کسی در خصوص نحو فضا یا نرم افزارش اشنای دارد احتیاج به همکاری دریک پروژه تحقیقاتی داریم
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .