مقاله تحلیلی: عمل‌ آوری داخلی بتن

مقاله تحلیلی: عمل‌ آوری داخلی بتن

عمل‌آوری داخلی بتن طبق ACI فرآیندی است که در آن هیدراتاسیون سیمان به دلیل مقدار آب اضافه داخلی در دسترس که جزء نسبت‌های طرح اختلاط نیست، رخ می‌دهد. عمل‌آوری داخلی سبب می‌شود که بتن همه پتانسیل‌های خود را به شیوه‌ای پایدار و مقرون‌به‌صرفه کسب کند.

 این رطوبت وقتی رطوبت داخلی بتن به زیر %100 می‌رسد در بتن پخش می‌شود تا خمیر سیمان مرطوب باقی بماند و همین باعث هیدراتاسیون بیشتر سیمان می‌شود. در نتیجه مقاومت و دوام بتن افزایش می‌یابد.

عمل‌آوری داخلی به معنای اضافه کردن یک جزء به بتن است که سبب عمل‌آوری می‌شود. این جزء می‌تواند سنگ‌دانه‌های متخلخل اشباع یا پلیمرهای سوپر جاذب باشد. شِیل منبسط‌شده، سرباره، پوکه، پرلیت و رس از سنگ‌دانه‌هایی هستند که می‌توان از آن‌ها باهدف عمل‌آوری داخلی استفاده کرد.

سنگ‌دانه‌های متخلخل مانند یک منبع آب داخلی هستند که رطوبت ازدست‌رفته ناشی از انقباض شیمیایی و خشک شدن خود به خودی را جبران می‌کنند. این منبع باعث هیدراتاسیون مواد سیمانی تشکیل‌دهنده بتن می‌شود. در نتیجه انقباض خود به خودی و متعاقباً ترک‌خوردگی به حداقل می‌رسد.

عمل‌آوری به‌طور خاص وقتی‌که نسبت آب به سیمان کم است کاربرد دارد. دلیل این است که عمل‌آوری خارجی تأثیر زیادی بر هیدراتاسیون بتن دخلی ندارد.

باید توجه داشت که عمل‌آوری داخلی جایگزین عمل‌آوری سطحی خارجی نمی‌شود بلکه در کنار آن سبب می‌شود که بتن عملکرد بهتری داشته باشد. درواقع عمل‌آوری داخلی ضعف ناشی از اقدامات نادرست در محل ساخت‌وساز و شرایط آب هوایی در بتن را جبران می‌کند.

عمل‌آوری داخلی بتن به سه عامل بستگی دارد: حجم آب موردنیاز از سنگ‌دانه‌های سبک، خاصیت رهاسازی سنگ‌دانه‌های سبک و فاصله سنگ‌دانه‌های سبک در بتن.

پلیمرهای سوپر جاذب

 استفاده از پلیمرهای سوپرجاذب یکی دیگر از راه‌های تأمین رطوبت برای عمل‌آوری داخلی است. این پلیمرها بعد از تماس با آب متورم می‌شوند و به یک ماده ژل‌مانند تبدیل می‌شوند. میزان تورم از 20 تا 2000 برابر جرم متغیر است. آب درون این ژل‌ها وقتی آزاد می‌شود که در تماس با مواد یونی مانند نمک قرار بگیرند.

مزایای عمل‌آوری دخلی

  • افزایش مقاومت بتن
  • کاهش نفوذپذیری
  • کاهش پیچ‌خوردگی بتن
  • افزایش مقاومت در برابر ترک‌های اولیه
  • افزایش پایداری ابعاد
  • افزایش مقاومت در برابر چرخه انجماد و ذوب، مواد شیمیایی یخ‌زدا و مواد شیمیایی مضر
  • افزایش مقاومت بتن در برابر خزش

کاربردها

عمل‌آوری داخلی در ساخت پل‌ها، روسازی‌ها و زیرساخت‌های حمل‌ونقل و کاربرد دارد. این نوع عمل‌آوری به‌طور خاص برای اجرای روسازی‌های بتنی پیوسته، رویه‌های بتنی سفید، رویه‌های سفید بسیار نازک و روسازی‌های بتنی ساده قابل‌استفاده است.

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۱۰۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 1,000 تومان
1,000 تومان
پرداخت 1,000 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نقشه کشی با ایتبس میت
سلام دوستان دوره یا موسسه ایو برای تهیه نقشه های بتنی با ایتبس میت کسی شرکت کرده جایی؟ میخوام مو به مو با ایین نامه خودمون نقشه ها کنترل بشه! کسی هست اموزش بده؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل آرماتور محاسبه شده تیر، کمتر از حد معین در مبحث نهم 9-14-5 (92)
در سازه ای 2 طبقه، ستون ها 30 * 30 بوده و تیرها هم 30 * 40 لحاظ شده است. مقدار آرماتور طولی تیر با در نظر گرفتن رابطه 9-14-5-2-1 و Asmin=pmin*b*d خیلی کمتر است. pmin=0.0035 Asmin=0.0035*30*(40-5)=3.675 عددی که در مقادیر مقاطع پایین تیرها بوسیله نرم افزار محاسبه شده از عدد حاصله بالا خیلی کمتر است. در این موقعیت چه نظر تخصصی دارید؟ چطور باید اقدام کرده و ادامه داد؟ ممنون از توجه تان. عکس مربوطه: https://s6.uupload.ir/files/2022-09-07_copy_f0t3.jpg
عکس کاربر
0پاسخ
در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .