مقاله تحلیلی: کاربرد محاسبه‌گر بتن در پروژه‌های بتنی

مقاله تحلیلی: کاربرد محاسبه‌گر بتن در پروژه‌های بتنی

 

اگر در حال برنامه‌ریزی پروژه بتنی بعدی خود هستید، لازم است بدانید چه مقدار بتن باید سفارش دهید. به این منظور می‌توان از یک محاسبه‌گر بتن استفاده کرد. در این مقاله قصد داریم به شما آموزش دهیم که چگونه از این محاسبه‌گر یا ماشین‌حساب استفاده کنید.

 محاسبه‌گر بتن وسیله‌ای است که می‌توان از آن هنگام برنامه‌ریزی هر نوع پروژه بتنی استفاده کرد. این وسیله به شما کمک می‌کند که میزان بتن موردنیاز را تخمین بزنید.

برای استفاده از این محاسبه‌گر کافی است ابعاد پروژه شامل طول، عرض و ضخامت دال بتنی را وارد کنید. از نتیجه حاصل‌شده می‌توانید برای برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی پروژه استفاده کنید.

مزایای محاسبه‌گر بتن

محاسبه‌گر بتن مزایای متعددی برای برنامه‌ریزی پروژه بعدی دارد. ازجمله مزیت‌های این محاسبه‌گر می‌توان به تعیین مقدار بتن موردنیاز و اجتناب از خرید کم یا زیاد بتن اشاره کرد. به این صورت در زمان و هزینه صرفه‌جویی می‌شود.

چگونه یک محاسبه‌گر بتن مناسب انتخاب کنیم؟

زمان انتخاب یک محاسبه‌گر بتن باید به موارد زیر توجه کنید:

  1. لازم است ابعاد ناحیه تحت بتن‌ریزی را داشته باشید تا بتوانید میزان بتن موردنیاز را تخمین بزنید.
  2. مورد بعدی که باید بدانید ضخامت المان موردنظر است که به شما کمک می‌کند حجم بتن موردنیاز را تعیین کنید.
  3. همچنین لازم است چگالی بتن را بدانید تا بتوانید وزن بتن را مشخص کنید.

وقتی همه این اطلاعات را در دست داشته باشید می‌توانید به سراغ یک محاسبه‌گر بتن بروید و مقدار بتن موردنیاز را تخمین بزنید.

محاسبه‌گرهای مختلف زیادی در دسترس قرار دارند ولی آنچه اهمیت دارد این است که محاسبه‌گر متناسب با نوع پروژه را انتخاب کنید. به‌عنوان‌مثال محاسبه‌گر مناسب بتن‌ریزی دال با محاسبه‌گر مناسب بتن‌ریزی فونداسیون متفاوت است. وقتی نوع مناسب را انتخاب کردید زمان آن است که ابعاد پروژه و ضخامت را وارد کنید تا مقدار بتن موردنیاز تخمین زده شود.

نکاتی برای استفاده از محاسبه‌گر بتن

هنگام استفاده از محاسبه‌گرها آنچه اهمیت دارد این است که اندازه‌ها را به‌طور دقیق بدانید. اگر در خصوص ابعاد پروژه مطمئن نیستید بهتر است مقدار بتن موردنیاز را دست بالا تخمین بزنید که البته ممکن است منجر به هدر رفت زمان و هزینه شود. همچنین ضخامت و عمق بتن‌ریزی را به‌طور دقیق مشخص کنید چراکه بر میزان بتن موردنیاز تأثیر می‌گذارد.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۱۰۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 1,000 تومان
1,000 تومان
پرداخت 1,000 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نقشه کشی با ایتبس میت
سلام دوستان دوره یا موسسه ایو برای تهیه نقشه های بتنی با ایتبس میت کسی شرکت کرده جایی؟ میخوام مو به مو با ایین نامه خودمون نقشه ها کنترل بشه! کسی هست اموزش بده؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل آرماتور محاسبه شده تیر، کمتر از حد معین در مبحث نهم 9-14-5 (92)
در سازه ای 2 طبقه، ستون ها 30 * 30 بوده و تیرها هم 30 * 40 لحاظ شده است. مقدار آرماتور طولی تیر با در نظر گرفتن رابطه 9-14-5-2-1 و Asmin=pmin*b*d خیلی کمتر است. pmin=0.0035 Asmin=0.0035*30*(40-5)=3.675 عددی که در مقادیر مقاطع پایین تیرها بوسیله نرم افزار محاسبه شده از عدد حاصله بالا خیلی کمتر است. در این موقعیت چه نظر تخصصی دارید؟ چطور باید اقدام کرده و ادامه داد؟ ممنون از توجه تان. عکس مربوطه: https://s6.uupload.ir/files/2022-09-07_copy_f0t3.jpg
عکس کاربر
0پاسخ
در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .