نویسنده میهمان: مهندسی ارزش چیست؟

نویسنده میهمان: مهندسی ارزش چیست؟

مهندسی ارزش  برخورد نظام یافته برای مديریت هزينه ها با تغييرات خلاقانه و نوآورنه و کارتیمی یا مديريت تغيير می باشد به بیان دیگر تکنیک مدیریتی است که کارایی آن درعمل به اثبات رسیده وبا برخورد نظام یافته  برای ایجاد تعادل میان هزینه ها، اتکا پذیری وعملکرد یک محصول یا پروژه یاخدمت مورد نطر تلاش می کند وعبارت است از بکار گیری دستاوردهای علوم پایه در ارائه راه حلهای اقتصادی و مطمئن برای مسائل عملی پیش روی انسان و افزایش رفاه است. نیازمندیها،خواسته ها،انتظارات والزامات توسط کارفرما و بهره بردار مشحض گردد و مشاور وطراح به تطبیق نیازها به مشخصات سیستم می پردازد (بیان نیاز به زمان عملکرد نه اجزای سیستم – ارتباط منطقی میان نیاز با محصول – پایه ای برای تفکر خلاق در مهندسی ارزش )و ارزش هنگامی ایجاد می شود که خواسته ها تأمین شود.

برای توجیه ناتوانی های مهندسی در مطالعات پروژه های عمرانی و روشهایی برای کاهش چشم گير هزينه های طرحهای عمرانی فنون مهندسی ارزش که زاييده رکود اقتصادی ایلات متحده آمریکا در دهه های گذشته است ، ایجاد گردیده است.در تعاریف بین الفاظ قيمت Price   بها  Worth وارزش Value  ، کارکرد  Function،رفتار Performance  و نقش Role تفاوت وجود دارد. مسائل در مهندسی به 2 دسته تحلیلی و ترکیبی تقسیم می شوند که در مسائل ترکیبی با پارامترهای زیادی مواجه هستیم که بایستی ترکیب بهینه ارائه کنند و تصمیم گیری پیجیده و دشوار خواهد بود . در شیوه تحلیلی مهندسی ارزش به دنبال تحلیل کارکردها ، تفکر خلاق برای یافتن راهکارهای جایگزین، تعهد در مقابل حفظ یکپارچگی رفتاری ، تعيين هزينه های مرتبط می باشد. در یک مطالعه مهندسی ارزش هدف گذاری از ابتدا مشخص می شود و مطلوب کارفرما و هدف عمده در پروژه های عمرانی کاهش هزینه کل (شامل هزینه سرمایه گذاری،بهره برداری ونگهداری) یا کاهش مدت زمان کل (زمان طراحی واجرا) با حفظ کیفیت طرح می باشد. ایده مهندسی ارزش از توانایی کارکنان خلاق در واحدهای طراحی و تولید پایه گذاری شد وبا کمک انجام مطالعات مهندسی ارزش، صرفه جویی هزینه طرح تا 30 % انجام شده است.

به طور کلی ارزش نسبت کیفیت طرح ( کارکرد) به هزینه طرح می باشد ، بنابراین با کاهش هزینه یا افزایش کیفیت سبب افزایش ارزش می گردد. یک برنامه مهندسی ارزشی در صورتی موثر خواهد بود که  تمامی فازهای گردش کاری رارعایت کند و گردش کاری شامل فرآيند گروهی Team work و پويايي گروهی Group Dynamics می باشد همچنین شيوه های مسائل مهندسی ارزش حساس به یک نظم سیستماتیک در اجرا است و برای یک گردش کاری موفق ضرورت دارد که در مطالعات مهندسی ارزش از ابتدا تا پایان آن پيوستگی وجود داشته باشد،تأمين زیرساخت مناسب برای حفظ مستندات ، حصول اطمینان از لجاظ شدن آن دسته واقعيتهایی که در طراحی اصلی پروژه به فراموشی سپرده شده است، تفکیک منطقی مطالعات مهندسی ارزش به واحدهای جداگانه ای که قابل زمان بندی،بودجه بندی،بودجه ريزی وتحقق اهداف باشند.درمهندسی ارزش به دنبال طراحی ساده تر، قابل اعتمادتر،با کیفيت تروبا کاربری مناسب تر خواهيم بودومهندسان تحليل کننده هزينه ها هستند.

نسخه PDF  و کامل تر این خبر تحلیلی آموزشی را میتوانید از طریق زیر دانلود کنید:

دانلود
 

 

 


 نویسنده میهمان:

ایمان الیاسیان، کارشناس ارشد سازه (رزومه

 

اخبار مرتبط:

» دانلود کتاب «آشنایی با مهندسی ارزش» تالیف دکتر داود رضا عرب

» جزوه دوره آموزش مجازی 2ساعته «آشنایی با مهندسی ارزش»- مدرس دکتر عرب

» رادیو 808-شماره 37-مصاحبه با دکتر داود رضا عرب-قسمت دوم:«آشنایی با مهندسی ارزش»


مطالب مرتبط:

- دسته بندی بخش اخبار تحلیلی وبسایت Civil808

» اخبار تحلیلی:حداقل هایی که مهندسان و دانشجویان مهندسی بایست از اینترنت بدانند

چند توضیح:

  • شما نیز اگر مطالب مرتبط با مهندسی عمران دارید که به صورت چالشی موضوع مربوطه را  مورد تحلیل قرار داده اید می توانید به عنوان نویسنده میهمان با ما همکاری داشته باشید. کافیست از طریق ایمیل ما مطلب خود را برایمان ارسال فرمایید تا پس از بررسی در سایت منتشر شود.
  • Civil808  تنها میتواند میزبان آندسته از اخبار و مقالات تخصصی مرتبط با مهندسی عمران باشد که رعایت کننده قانون کپی رایت بوده و تحت تالیف مستقیم انتشار دهنده محتوا باشد.
  • Civil808  تنها میزبان مطالبیست که برای اولین بار چه در سطح وب و چه در سطح فیزیکی به چاپ میرسد،
  • محتوای مندرج از اطلاعات بخش نویسندگان میهمان اخبار تحلیلی آموزشی 808 با مسئولیت مستقیم نویسندگان مربوطه میباشد.
درباره نویسنده
عکس‌های مدیریت کل سایت

مدیریت کل سایت

امیدواریم بتوانیم در سیستم کنونی آموزش مهندسی کشورمان با کمک همکارانمان در گروه آموزشی 808 تغییری ایجاد کنیم.در این راه میتوانید با حمایت و همکاری اتان ما را دلگرم سازید.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .