آشنایی با مجموعه استانداردهای ساختمان اتحادیه اروپا (Euro Codes)

حتما شده گاهی کنجکاو شده باشید بدانید که تو آیین نامه های عمرانی کشور های دیگر چی میگذره و اینکه آیا این اختلاف در آیین نامه ها منجر به تفاوت در نتایج حاصل از طراحی با آن آیین نامه ها میشود یا خیر؟ تعدد آیین نامه های عمرانی در کشور های مختلف باعث شده تا تحقیقات دانشگاهی در مورد تفاوت و تشابه این آیین نامه ها با یکدیگر داشته باشیم.(برای مثال برای مقایسه آیین نامه های مختلف در تعیین کنترل پایداری می توانید این فایل را مطالعه بفرمایید). حالا فرض کنید شما طراح محاسب هستید و بنا به ضرورت پروژه ای مجبور به طراحی سازه ای برای کشور های اطراف خودتان هستید آیا میبایست طبق آیین نامه آن کشور طراحی کنید یا همچنان منطبق با آیین نام ملی کشور خودتان؟ برای حل این مشکل اروپا دارای آیین نامه واحدیست که طبق آن طراحان محاسبان سازه ای در کل اروپا قادرند سازه را بر طبق یک استاندارد طراحی کنند.  تو این شماره از اخبار تحلیلی آموزشی 808 تصمیم گرفتیم شما را با یکی از پر کاربرد ترین آیین نامه های عمرانی دنیا آشنا کنیم ، آیین نامه EuroCode همان آیین نامه متحد اروپا است:

 

پس از شکل گیری اتحادیه اروپا به منظور وحدت رویه در زمینه های مختلف از جمله صنعت ساخت و ساز، این اتحادیه تصمیم به تدوین و انتشار یک سری استاندارد گرفت. این استانداردها تحت عنوان اختصاری EC شناخته شده که با کدهای مربوطه از یکدیگر تفکیک می شوند. بن مایه اصلی استانداردهای اروپا در صنعت ساختمان آیین نامه ملی انگلستان BS می باشد. در حال حاضر 10 استاندارد EC در زمینه ساخت و ساز منتشر و به رسمیت شناخته شده است. این استانداردها عبارتند از :

ردیف

شماره استاندارد

عنوان

اولین ویرایش

1

EC0

اصول طراحی سازه ها

1990

2

EC1

رفتار سازه

1991

3

EC2

طراحی سازه های بتنی

1992

4

EC3

طراحی سازه های فولادی

1993

5

EC4

طراحی اعضای مرکب از بتن و فولاد

1994

6

EC5

طراحی سازه های چوبی

1995

7

EC6

طراحی ساختمانهای با مصالح بنایی

1996

8

EC7

طراحی ژئوتکنیکی سازه

1997

9

EC8

طراحی سازه های مقاوم در برابر زلزله

1998

10

EC9

طراحی سازه های آلومینیومی

1999

 

اهداف اتحادیه اروپا از انتشار آیین نامه متحد چیست؟

  • ایجاد ابزاری جهت حصول از اطمینان در رابطه با مقاومت، پایداری و ایمنی سازه به ویژه در برابر آتش سوزی با توجه به قوانین اتحادیه اروپا.
  • ایجاد یک سری قوانین واحد جهت عقد قراردادهای مقاطعه کاری در صنعت ساختمان در اتحادیه اروپا.
  • ایجاد یک چارچوب مشخص و واحد جهت کنترل کیفیت مصالح و اخذ نشان استاندارد اروپا CE.

در حال حاضر کشورهای عضو اتحادیه اروپا مجاز هستند که از آیین نامه ملی خود و یا آیین نامه واحد اروپا پیروی نمایند. البته یک سری سیاست های تشویقی نیز در نظر گرفته شده تا میل به استفاده از آیین نامه متحد اروپا به وجود آمده و دوره گذار از آیین نامه های محلی به آیین نامه واحد تسریع شود. به هر حال اتحادیه اروپا در سال 2010 یک ضرب العجل جهت انقضای آیین نامه های محلی تعیین می کند. بنابراین دولت های عضو اتحادیه موظف به پیروی تمام و کمال از استاندارد اروپا پس از موعد مقرر خواهند بود. در همین راستا در سال 2010 بریتانیا در یک اقدام خودجوش اقدام به جایگزینی آیین نامه های بتن و فولاد اروپا با آیین نامه ملی خود می نماید. به هر حال انگلیس همچنان پول واحد اروپا را به رسمیت نشناخته اما منافع ایجاب می کند یک سری از قوانین را پیش از سایرین اجرایی نماید.

شاید این سوال در ذهن شما نقش ببندد، اصولاً آگاهی از استانداردهای اروپایی چه ضرورتی برای یک مهندس ایرانی می تواند داشته باشد؟ همانطور که می دانید کشور آمریکا در بسیاری از زمینه ها پیشرو بوده و در زمینه تحقیقات و فناوری حرف اول را می زند، اما نه در تمام زمینه ها، برای مثال امروزه طراحان داخلی در بسیاری موارد به آیین نامه های داخلی کشورهایی مثل هند و استرالیا مراجعه می کنند. بنابراین بدیهی است، استانداردهایی که برای یک قاره، آن هم اروپا تدوین می شود حاوی نکات مفیدی باشد. به عنوان مثال در زمینه سازه های صنعتی به شخصه آیین نامه اروپا را قوی تر از آیین نامه های آمریکا دیدم.

از سوی دیگر با شکسته شدن مرزهای فناوری و ورود مهندسان و شرکتهای ایرانی به بازارهای بین المللی ضرورت آشنایی با استانداردهای روز دنیا بیش از پیش احساس می شود. گواه این امر موفقیت همکاران مان در عرصه تولید نرم افزارهای رقابتی در مارکت های بین المللی می باشد.

 

با توجه به تعدد کشورهای عضو اتحادیه اروپا استفاده از ضوابط واحد منطقی می باشد؟

جالب است بدانید غالب مناطق قاره سبز زلزله خیز نبوده (به استثنای حاشیه شمالی دریایی مدیترانه و کشورهای ترکیه و بلغارستان)، به همین مناسبت آیین نامه جهت لحاظ اثر زلزله یک سری ترکیبات طراحی اضافی و یک سری ضرایب افزاینده به جهت اینکه کیفیت ساخت ساز در برخی مناطق پایین است ارائه داده است.

 

آیا من به عنوان یک مهندس محاسب ایرانی می توانم به آیین نامه اروپا مسلط شوم؟

می توان گفت غالب آیین نامه ها از یک سری اصول پیروی می کند و در مجموع تفاوت ها اندک بوده و قطعاً تسلط بر یک آیین نامه معتبر فهم سایر آیین نامه ها را تسهیل خواهد کرد. البته این به معنی ساده انگاری در این زمینه نبوده و نیاز به مطالعه فراوان خواهید داشت. برای مثال بر شما پوشیده نیست که مبحث دهم مقررات ملی ساختمان، در واقع ترجمه ای از آیین نامه فولاد آمریکا ویرایش سال 2005 است. در همین راستا یک مهندس ترک تبار به نام سرکان شاهین در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد خود، تحقیقات گسترده ای در زمینه مقایسه آیین نامه فولاد اروپا و آمریکا انجام داده و با ارائه تعداد زیادی گراف نشان می دهد، نتایج حاصل از طراحی این دو آیین نامه انطباق بسیار خوبی با یکدیگر دارند.

روش طرح سازه ها در آیین نامه اروپا به روش حالت حدی نهایی می باشد. در این آیین نامه سه سطح مورد بررسی قرار می گیرد: حد سرویس ، حد نهایی و حد دوام. در آینده نزدیک با آیین نامه اروپا بیشتر آشنا خواهید شد. بنابراین با ما باشید.

جهت دریافت کل اطلاعات منتشر شده در این خبر در قالب یک فایل PDF می توانید از لینک زیر دانلود بفرمایید:

دانلود

 

 مطالب مرتبط از همین نویسنده:

درباره نویسنده
عکس‌های سیدصادق-علوی

سید صادق علوی

طراح سازه های فولادی و صنعتی - پایه 2 محاسبات
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .