یادداشت چهارم: ورود تکنولوژی های جدید به فضای آموزش مجازی

چندین سال است که از پیدایش دنیای وب میگذرد،تیم برنرز لی (TimBL) در سال ۱۹۸۹ وب و مرورگر وب را اختراع کرد و وب را ابزاری مناسب برای شفاف سازی و اشتراک اطلاعات دانست و از این رو برای دسترسی هر چه بیشتر مردم سراسر جهان٬ این پلتفرم را رایگان ساخت. سال های اول ورود وب به کشورمان حدودا به سال 1376 بر میگردد، روز هایی که ما را به یاد صدای نوستالژیک کانکشن دایل آپ Dail up کیس کامپیوتر می اندازد.

وب اما مثل هر تکنولوژی دیگری در ابتدا شاید کمی مظلوم واقع شد و کمتر کسی به قدرت این تکنولوژِی و میزان تاثیر گذاری آن در زندگی روزمره ما به مانند زمان کنونی می اندیشید. کم کم از اوایل دهه 80 و همزمان با پیدایش سرویس های ارائه دهنده وبلاگ به زبان فارسی در کشورمان ، دایره استفاده از خدمات وب روز به روز افزایش یافت و برای یک عده وب به معنای زندگی اول تعریف شد.

همواره در این سال ها چگونگی تطبیق وب با فضای آموزشی یکی از دغدغه ها و سوال های اصلی آموزش دهندگان دنیای وب بوده است. هرچند در این بین بوده اند افرادی که روند اینگونه آموزش ها را  زودگذر و سطحی مینگریستند اما در مقابل هم کسانی بودند که آموزش از طریق وب را از جمله کارهای اصلی خود انتخاب نمودند و به طور مستمر طی سال های زیاد این حرفه را به عنوان کار و هدف اصلی زندگی خود ادامه داده اند.

گروه آموزشی 808 پس از صرف زمان و بررسی های فراوان از حدود شهریور 1390 به این نتیجه رسید که از روی نیاز موجود و کمبود هایی که در این زمینه در وب فارسی و بین المللی مشاهده می شود جنبه های مختلف آموزش مجازی را در قالب زیر مجموعه های مختلف  صوتی ، ویدئویی ، آموزشگاهی ، انتشاراتی و تیم طراحی مشاوره برای اولین بار در کنار هم در فضای وب پیاده سازی کند که شروع این فعالیت ها فعلا تا حدود یکسال تنها به زبان فارسی ارائه می شود.

  • هدف از رادیو 24 ساعته آموزش

در این راه به جز کمبود امکانات لازم برای پوشش آنلاین ویدئو های آموزشی از طریق اینترنت، پوشش صوتی آموزش محتمل ترین گزینه مطابق با سرعت فعلی اینترنت در کشور بوده است  که آنرا در قالب پروژه آموزشی 24 ساعته رادیو اینترنتی میهن پیاده سازی کرده ایم. در این رادیو اینترنتی آموزش برای همه رشته ها  و توسط زیر گروه های هر رشته در استدیو رادیو میهن ضبط و برای پخش آماده می شود و سعی شده تا علاوه بر مخاطبین رشته عمران، سایر رشته ها از امکانات ضبط و پخش با کیفیت پادکست های آموزشی برخوردار شوند. همچنین مصاحبه با افراد موفق در همه زمینه ها از دیگر اهداف رادیو اینترنتی میهن است.

  • پخش زنده کنفرانس ها و انجمن ها ، چالش جدی در مسیر ورود تکنولوژی به فضای آموزشی کشور

یکی از اهداف رادیو آموزشی 24 ساعته امکان پوشش پخش زنده همایش های عمرانی و کنفرانس های ملی و بین المللی عمران در کشور است اما از معضلات کنونی عدم آشنایی کافی انجمن ها و کنفرانس های کشوری با امکان ورود تکنولوژی به مسیر آموزشی کشور است. توجیح مزایای استفاده از این شیوه جدید برای این نهاد ها به نحویکه حتی اگر هیچگونه هزینه ای هم برای  نهاد آموزشی مربوطه به همراه نداشته باشد خود از معضلات جدی در این راه میباشد.

متاسفانه این عدم اعتماد منجر شده تا قشر عظیمی از مهندسین و دانشجویان مهندسی کشور فعلا نتوانند از اینگونه خدمات رایگان آموزشی تحت وب بهره مند شوند.

  • معضلات ترول ها در فروم ها و انجمن های علمی آموزشی مجازی

تاکنون از جمله مشکلات اصلی آموزش های مجازی وجود افرادی با نام "ترول" در فروم های عمومی در ارسال تاپیک و پست و همچنین در ارسال نظرات برای وبلاگ های تخصصی مختلف بوده است. به طور کلی ترول به فرد یا افرادی گفته می شود که بدون توجه به موضوع تاپیک به مخالفت تمام قد با انتشار دهنده نظر میپردازد و در اکثر مواقع برای مخالفت خود نیز دلیلی قانع کننده ندارد.

در نگاه اول در فضای آموزشی با ورود بسته های انجمنی آماده شده تحت وب،  وبسایت های مختلف اقدام به راه اندازی انجمن های عمومی متفاوت نموده اند با آنکه در سال های ابتدایی شروع اینگونه انجمن ها انگیزه اشتراک دانش های تخصصی و عمومی در اینگونه انجمن ها بر جذابیت شرکت در بحث های متفاوت انجمن ها افزود اما با گسترش روز به روز افرادی که در زبان روزمره کامپیوتر به ترول ها شناخته می شوند انگیزه ها برای ورود به بحث های آزاد از این طریق برای متخصصان ما کاسته شده است چه بسا بسیاری از اساتید ما که تا آن زمان در اینگونه انجمن ها با اسامی واقعی ومستعار شرکت داشتند از ادامه فعالیت خود در اینگونه انجمن ها منصرف شده اند.

اما گروه آموزشی 808 به همه جوانب آموزش مجازی با دقت  بررسی لازم را داشته است تا  آنکه به شیوه های جدیدی از آموزش مجازی که بعضا در نوع خود در دنیای وب نوآوری  محسوب می شوند دست یافته است که به زودی از اوایل تیر ماه با شیوه های جدید آموزش مجازی با شما همراه خواهیم بود.

مجتبی اصغری

درباره نویسنده
عکس‌های مدیریت کل سایت

مدیریت کل سایت

امیدواریم بتوانیم در سیستم کنونی آموزش مهندسی کشورمان با کمک همکارانمان در گروه آموزشی 808 تغییری ایجاد کنیم.در این راه میتوانید با حمایت و همکاری اتان ما را دلگرم سازید.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه