یادداشت چهاردهم: در Ebook های تخصصی به دنبال چه هستیم؟

 از زمان راه اندازی وبسایت Civil808 ایده شکل دهی انتشارات مجازی هم شکل گرفت تا بتوانیم هر نوع کتاب را در قالب Ebook و همانند کتابی واقعی ویراستاری شده و حروفچینی شده در وبسایت جهت استفاده همگان قرار دهیم منتها با این فرق که کاملا دسترسی به آنها رایگان باشد.

خوب طبیعیست که همین موضوع خود در اذهان ایجاد سوال میکند که چگونه ممکن است یک انتشارات هزینه های خود را که صرف حروفچینی و ویراستاری وجلد گذاری کتب الکترونیکی خود کرده است نادیده بگیرد و یا چطور مولفین ممکن است از سود حق الزحمه تالیف خود چشم پوشی کنند؟!

اصولا انتشارات مجازی به دلیل کاهش هزینه های تمام شده کتب برای ناشر و نیز مولف از جمله سیستم های محبوب در دنیاست طوریکه ماهانه شاهد بیرون آمد نسخه های مختلف کتابخوان های الکترونیکی (Ebook Reader) همچون kindle fire و انواع تبلت ها به همین منظور هستیم تا بتوانند روش های مطالعه کتاب های الکترونیکی را برای همگان در هر سن و مقطع تحصیلی که هستید ساده سازد.

اما اینکه آیا این سیستم در کشور ما در مقطع کنونی و آنهم برای جزوات تخصصی که خود در سطح و کیفیت کتب واقعی هستند با این ایده جواب بدهد یا خیر خود از مسائل مورد شک بود اما امروز گروه آموزشی 808 در صدد ایجاد فرهنگ جدید و ساخت سلیقه جدید برای کاربران تخصصی خود بر آمده است و آن همان نشر ایبوک های تخصصی رایگان است!

  •        Ebook تخصصی از نظر ما دارای چه مولفه هاییست؟

-         ایبوک ها به جزوه ای تخصصی گفته می شود که حاوی تالیف شخص باشد نه صرفا گرد آوری از جزوات اساتید دانشگاهی یا پروژه های سمینار های دانشگاهی و متفرقه! در واقع ایبوک ها همانند کتاب های واقعی با تمامی مولفه های حرفه ای از جمله ، شابک لاتین ISBN ، جلد مرتبط و حرفه ای ، ویراستاری،صفحه آرایی و حروفچینی میباشد که توسط تیم مجرب انتشارات مجازی 808 کار ویراستاری ظاهر کتاب طی مدت زمانی پس از تحویل رسمی ایبوک  و پس از تائید علمی آن توسط تیم علمی سایت، انجام شده و در قسمت مربوطه از سایت منتشر می شود.

-         بدیهیست چنانچه مشاهده شود ایبوک مربوطه توسط مولف از منبعی بدون ذکر نام مرجع صرفا کپی برداری شده یا حتی با ذکر نام مرجع اما بیش از 70% کپی برداری شده  از چاپ الکترونیکی ایبوک در وبسایت جلوگیری خواهد شد.

-         ایبوک نمیتواند بیش از 20% کپی منابع علمی مراجع ذکر شده خود را به تنهایی داشته باشد و در واقع ایبوک میتواند گرد آوری منابع مرتبط از کتب مروبطه در چند مرجع باشد اما از هر کدام از این مراجع بیش از 20% منابع علمی نمی تواند در ایبوک درج شده باشد.

-         ایبوک می تواند ترجمه تخصصی از کتب لاتین تخصصی مهندسی عمران باشد به شرطیکه صحت ترجمه توسط تیم علمی سایت مورد تائید قرار گیرد.

-         کیفیت علمی ایبوک ها توسط تیم علمی سایت متشکل از اساتید و مدرسین حرفه ای با مدارک کارشناسی ارشد و دکتری در زمینه گرایش مرتبط با هر ایبوک مورد ارزیابی علمی دقیق قرار خواهد گرفت و پس از تائید با قبول شرایط تفاهم نامه همکاری فیمابین مولف و ناشر، بعد از طی مدت زمان مشخص جهت کار ویراستاری، در وبسایت جهت استفاده همگان به انتشار میرسد.

-         ایبوک ها به هیچ عنوان شامل آیین نامه ها و دستور العمل های ملی و بین المللی نمیشود. اما درصددیم که در ارتباط با کنفرانس های علمی و مجلات علمی پژوهشی و علمی ترویجی که مجموعه گروه آموزشی 808 با آنها به نحوی در ارتباط است از خروجی مجموعه مقالات ارائه شده درکنفرانس ومجله مربوطه ایبوکی حاوی محتوای علمی آن برنامه تحت اجازه نامه کتبی و رسمی از دبیرخانه برگزاری کنفرانس و هیئت مدیره مجله با انجمن علمی آموزشی مربوطه در وبسایت جهت استفاده رایگان سایرین به انتشار برسانیم.

  •        سود مولف در چیست؟

سود مولف در بیشتر دیده شدن وی همراه با رزومه مهندسی او  و همچنین بالا رفتن حجم استفاده سایرین از مطلب علمی تولید شده توسط وی است. برای مثال تعداد دانلود ایبوک های بنده طی 5 سال اخیر به حدود صد هزار بار دانلود رسیده است:

 

کدام کتاب کاغذی  در صنعت نشر تخصصی است که طی فقط 5 سال به این حجم مورد استفاده قرار گیرد؟ میدانیم باتوجه به هزینه بالای کتاب های چاپ شده و محدودیت دسترسی جهت خرید آن برای همگان در همه جای دنیا مطمئنا نمیتوان انتظار داشت که در بهترین حالت یک کتاب معتبر طی 5 سال به بیش از 15 سری تجدید چاپ برسد و با چاپ حداکثر 2000 هزار تیراژ در هر نسخه ملاحظه می شود حداکثر یک کتاب تخصصی در کشور می تواند طی 5 سال به دست 30 هزار نفر برسد حال آنکه دانلود رایگان اجازه استفاده بیشتر از محتوای تولید شده و متعاقب آن شناخته شدن بیشتر مولف را در بین جامعه تخصصی فراهم می آورد.

  •       سود ناشر در چیست؟

ناشر از طریق تبلیغات اسپانسر ها که حداکثر  یک صفحه A4 برای هر اسپانسر است میتواند  هزینه های مربوط به نشر الکترونیکی کتاب را برای خود به حداقل برساند.

  •       سود خواننده در چیست؟

خواننده میتواند از تمامی منابع تخصصی مرتبط با کار و حرفه و زمینه دانشگاهی خود به طور نامحدود و و البته رایگان و فارغ از محدودیت های زمان و مکان بهرهمند شود. محدودیت زمان به جهت آنکه هر زمان که نیازمند به مطالعه منابع تخصصی مرتبط با حرفه خود را داشت می تواند به منبع یاد شده جهت کسب اطلاعات مراجعه کند درست همانند کتابخانه ای آنلاین و متحرک که در هر زمان با شماست و محدودیت مکان اینکه اینبار در هر کجای دنیا و دور افتاده ترین نقاط کشور هم که باشید می توانید از این خدمات آموزشی رایگان بهرهمند شوید.

  •       انتظار ما از مولفین چیست؟

درست هست چون روزانه شاهد کپی علم در وبسایت ها و وبلاگ های مختلف هستیم متاسفانه دیدگاه وب تخصصی در سال های اخیر به ابزاری جهت سوء استفاده از نام و اطلاعات علمی افراد متخصص نشان داده شده است و بارها شاهد آن بودیم اساتید دانشگاهی ما از درز جزوات درون کلاسی خود توسط دانشجویانشان در وب ناراضی بودند و گله داشتند در حالیکه هدف ما از انتشارات مجازی 808 چاپ محتوای علمی تولید شده توسط خود شما متخصصین  و درست به هدف اشتراک علم شما با سایرین است.

بدیهیست علم هر فرد برای وی بسیار محترم  و با ارزش است اما ما اعتقاد داریم که زکات علم نشر آن است و روی این زکات شما صاحب نفع مختلفی از جمله شناخته شدن هم میشوید که این بهترین راه تبلیغ است.همچنین همانطور که دیگران در این حالت از علم منتشر شده توسط شما میتوانند بهرهمند شوند خود شما نیز خواهید توانست متعاقبا از علم و دانش تخصصی به رایگان به اشتراک گذاشته دیگران بهرهمند شوید.

این تولید علم می تواند ماحصل تحقیق و فعالیت های پژوهشیتان در گرایش تحصیلی در دانشگاه باشد یا می تواند ماحصل تحقیقات شما در پروژه های اجرایی باشد یا حتی بخشی از کتاب چاپ شده یا در حال چاپ شما باشد که با اجازه نامه کتبی شما جهت استفاده کاربران تخصصی وبسایت برای ما ارسال میکنید. پس بیایید سعی کنیم چارچوب ها را بشکنیم و مرز های جدیدی برای خود ایجاد کنیم.

طبیعیست در این بین ناخودآگاه ممکن است عده ای تصور بر سوء استفاده از منابع علمی در اختیار گذاشته شده توسط آنها به سایت را داشته باشند که اولا انتظار داریم تنها از طریق ایمیل رسمی سایت یعنی info@Civil808.com با ما در ارتباط باشید و به هیچ وجه از هیچ طریق قبل از امضای قرارداد همکاری ناشر و مولف  میان شما و مدیریت گروه آموزشی808، اقدام به ارسال فایل وورد ایبوک خود ننمایید و ثانیا انتظار داریم این ابهام با عقد قرارداد همکاری جها ایجاد تعهد ناشر در مسئول بودن بابت حفظ سورس اطلاعات در اختیار گرفته شده توسط آن برایتان برطرف شود.

قطعا فعالیت های گروه آموزشی 808 در همه زمینه های رادیو اینترنتی-پخش زنده اینترنتی-آموزشگاه مجازی-تیم طراحی مشاوره و انتشارات مجازی خود برگرفته از خدمات نوین مهندسیست که تا قبل این به اینگونه مشاهده نمیشد  و یقین داریم فعالیت جدید ما در ارائه نوآوری در سیستم انتشارات مجازی نیز با کمک شما مهندسان ومتخصصان کشورمان نیز خواهد توانست در بلند مدت تبدیل به خدمات نوینی از بهرهمندی عمومی از فعالیت های مهندسی ارزشمندتان باشد.

سیستم انتشارات مجازی 808 این هفته با انتشار اولین ایبوک که تاریخ نشر آن به سال 86 برمیگردد  با عنوان  «آشنایی با تحلیل و طراحی سازه ها با SAP , ETABS» کلید خواهد خورد و طی هفته های آتی به مرور سعی خواهد شد هر هفته یک ایبوک را منتشر کنیم، در حال حاظر نزدیک به 42 ایبوک تخصصی تالیف شده توسط اعضای تیم علمی 808 در اختیار میباشد و امیدواریم مهندسان و اساتید دانشگاهی ما در نشر ایبوک های  آینده با ما همسو شوند.

 


 

مجتبی اصغری سرخی

مدیرعامل گروه آموزشی 808

10 مهر 1391

درباره نویسنده
عکس‌های مدیریت کل سایت

مدیریت کل سایت

امیدواریم بتوانیم در سیستم کنونی آموزش مهندسی کشورمان با کمک همکارانمان در گروه آموزشی 808 تغییری ایجاد کنیم.در این راه میتوانید با حمایت و همکاری اتان ما را دلگرم سازید.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه