یادداشت هجدهم: بررسی وبسایت های موجود آموزش مجازی مهندسی عمران در دنیا-قسمت اول

به مناسب شروع ترم پاییز آموزشگاه مجازی 808  لازم شد برای مقایسه دقیقتر یادداشت هجدهم از وبسایت را به بررسی سیستم های موجود آموزش مجازی در بین وبسایت های مهندسی عمران در دنیا اختصاص دهم. البته به جهت گرایش تخصصی خودم که سازه است بیشتر این بررسی را به وبسایت های در برگیرنده آموزش مجازی مهندسی سازه و زلزله اختصاص دادم اما امیدوارم این پست قسمت اول بررسی این موضوع باشد و در پست های دیگر با کمک شما به بررسی سایر وبسایت های آموزش مجازی در گرایش های دیگر مهندسی عمران بپردازیم:

 

  • وبسایت S. K. Ghosh Associates :

www.skghoshassociates.com

این وبسایت در فوریه 1998 توسط Dr.S.K.Ghosh  و با همکاری اعضای تیم علمی سایت در کشور آمریکا تاسیس شده است که موسسه SCI یا همان انجمن سازه و آیین نامه ها جزو زیر مجموعه های آن محسوب میشود. بیشتر فعالیت های این سایت اختصاص دارد به آموزش از هر دو نوع قیزیکی  و مجازی از طریق برگزاری دوره های آموزشی تخصصی مهندسی سازه و زلزله و ارائه ایبوک آیین نامه های ملی کشور آمریکا که کمپانی S.k.Ghosh در تدوین آن نقش داشته که به صورت تماما پولی عرضه می شود. لیست برخی از مشتریان این وبسایت را از این صفحه می توانید مشاهده کنید. البته این تنها هدف سایت نیست بلکه تیم علمی سایت با ارائه این رزومه قوی از خودشان توانسته اند انجام پروژه های بزرگی را در کشور آمریکا که لیست آنرا در این صفحه می توان دید بر عهده بگیرند.

این وبسایت با همکاری مراکزی چون انجمن مهندسان سازه کالیفرنیا(SEAOC) و کمیته ملی مهندسی سازه آمریکا(NCSEA) اقدام به برگزاری دوره های مشترک آموزش مجازی به صورت وبینار میکند که بیشتر با موضوع معرفی ویرایش جدید آیین نامه های ملی منتشر شده در کشور آمریکا  و موارد تخصصی مهندسین سازه و زلزله میباشد که همراه با اعطای گواهینامه معتبر نیز میباشد.

لیست برخی از دوره های آموزش حضوری برگزار شده در این موسسه

یرخی از دوره های مجازی برگزار شده در این وبسایت عبارت است از:

  • تغییرات ایجاد شده در ACI 318-11
  • تغییرات بین ASCE 7-05  و ASCE 7-10
  • تغییرات 2006 IBC و  2009 IBC
  • بررسی مهارشدگی در بتن طبق پیوست (ACI 318-11 Appendix D)
  • و ...

یک نمونه از وبینار های برگزار شده توسط این وبسایت را می توانید از این لینک به رایگان مشاهده کنید. قیمت دوره های آموزش آنلاین تک جلسه ای برگزار شده معمولا بین 100 تا 200 دلار قیمت گذاری شده که به نسبت رقم قابل توجه ایست.(البته اگر با دید یک ایرانی به آموزش نگاه کنیم!)

انتشارات مجازی وبسایت S.K.Ghosh :

سیستم انتشارت مجازی این وبسایتبه گونه است که پس از دریافت DVD یا خرید آنلاین ایبوک نیاز به پر کردن فرم این صفحه جهت دریافت رمز اختصاصی شما برای باز کردن ایبوک مربوطه استه البته این مورد در هنگام خرید آخرین نسخه آیین نامه های AISC,ACI,ASCE,... نیز به همین منوال میباشد. به این ترتیب که اگر یکی از خریداران ایبوک مربوطه یه سرش زد که ایبوک را در سایتی به اشتراک بگذارد از روی کد لایسنس مندرج در ایبوک قفل شکسته شده  بتوانند شخص خاطی را شناسایی کنند.

 

5 نکته قابل توجه از بررسی این وبسایت:

1- سیاست درآمد زایی سایت تنها به ثبت نام برای برگزاری آنلاین دوره های آموزشی و فروش ایبوک های رمز دار خلاصه نمیشود بلکه پاورپوینت ها و فایل های ارائه شده در سمینار تحت عنوان Seminar WorkBook و نیز فیلم ضبط شده وبینار و سمینار های فیزیکی برگزار شده نیز بعدا از طریق سایت برای متقاضیان دوره با دریافت هزینه ارسال می شود که البته در این مورد مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان چند سالیست با فعال سازی این امکان برای مهندسین امکان خریداری DVD دوره های برگزار شده توسط این مرکز را از طریق این صفحه فراهم میکند اما جا دارد دیگر نهاد ها نیز این امکان خرید اینترنتی را بر روی وبسایت های مرکز خود جدی تر دنبال نمایند.

البته ایکاش که مهندسان سازه ما در ایران نیز میتوانستند با استفاده از سرویس مبادلات نامحدود ارزی در کلاس های انلاین این وبسایت شرکت کنند و یا با پرداخت هزینه حداقل از DVD دوره های برگزار شده وبسایت استفاده ببرند!

 

2- اما نکته دیگری که در این سایت توجه امان را جلب میکند اینست که در کشور آمریکا تنها یک کمیته یا یک سازمان اونم از نوع دولتی متولی تدوین مقررات ملی و استانداردهای مرتبط با مهندسی عمران این کشور نیست بلکه با برون سپاری کار تدوین آیین نامه به شرکت های خصوصی ذی صلاح، در قسمت ترویج، نشر کتب و نرم افزار مربوطه و تدریس دوره های مرتبط با آیین نامه ، خود شرکت به عنوان تدوین کننده آیین نامه مربوطه این وظیفه را بر عهده میگیرد.

البته در کشورمان از جند سال گذشته با واگذاری امور مربوط به تدوین آیین نامه های ملی ساختمان از سوی مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان به دفتر تدوین امور مقررات ملی ساختمان  و سپس صدور بخشنامه ای جهت واگذاری تدوین راهنمای ایین نامه های ملی ساختمان برای شروع مباحث 7و9 و10 استارت این واگذاری به بخش خصوصی شکل گرفت که امیدواریم با تکمیل روند این واگذاری بتوانیم به امید خدا شاهد رونق گیری وبسایت های شرکت های مربوطه در جهت جداقل آموزش اختصاصی موارد مندرج در این آیین نامه ها و نیز انتشار کتب و احیانا نرم افزار های بومی راهنمای آیین نامه  مربوطه در کشور باشیم.

 

3- شاید با خودتان گفته باشید فایده وبسایتی که همه خدمات آن پولیست چیست چراکه اکثریت ما تابحال اصولا به وب تخصصی به عنوان محیطی جهت هزینه کردن در قبال دریافت کالا به این شکل نیاندیشیده بودیم! اما خوب حداقل مزیت عمده همه سایت های به این شکل اینست که قسمتی برای دانلود رایگان هم باقی میگذارند. در سایت S.K.Ghosh در کنار این موارد قسمت Resources یا همان منابع سایت هم جهت دانلود موارد رایگان منتشر شده در سایت مورد استفاده میباشد که البته نسیت به حجم فایل های در معرض فروش سایت حجم به نسبت کمتری را شامل میشود که اگر این ویژگی را به ویژگی وبسایت های فارسی خودمان مقایسه کنیم خواهیم دید که در حال حاضر ما در کشورمان در زمینه وبسایت داری عمرانی بیشتر در کار زکات علم هستیم تا درآمدزایی!

 

4- از دیگر نکات جالب این سایت فعال بودن خبرنامه ایمیلی سایت است به طوریکه هر چند وقت یکبار آفر ها یا همان تخفیفات مقطعی قابل توجهی از طریق ایمیل به اعضای عضو خبرنامه سایت اطلاع داده میشود که برای مثال می توان به تخفیف ویژه در خرید یکی از دوره های قدیمی برگزار شده در سایت اشاره کرد. برای آنکه دوره های جدید این سایت از طریق ایمیل به اطلاع شما برسد پیشنهاد میکنم در خبرنامه ایمیلی این سایت عضو شوید شاید شما هم جزو آندسته از افرادی باشید که اصولا سودی در عضویت در خبرنامه یک وبسایت نمیبینند جز اینکه اینباکس ایملتان پر شود از اخبار نا مرتبط که البته به نظر من این کار ضرری به شما نمیرساند جز اینکه مطمئن خواهید بود که خبری از اخبار مهم این سایت را از دست نداده اید و خوب اگر خبری مورد طبع شما نبود خوب میتوانید اسپم کنید به همین سادگی!

 

5- اما نکته آخر قابل توجه وبلاگ داران و وبسایت داران عمرانی کشور که میزان اعتبار و شهرت یک وبسایت را صرفا با رتبه الکسا یا همان میزان بازدید کنندگان وبسایت می سنجند، وبسایت S.K.Ghosh دارای رتبه الکسا تقریبا 2 میلیون جهانی میباشد اما به نظر من یکی از بی نظیر ترین و کار راه بنداز ترین وبسایت های تخصصی در زمینه مهندسی سازه است که البته علاقه مندان سازه ای نسبتا زیادی هم در سراسر دنیا دارد، اما آیا الگوی کاری این وبسایت یا وبسایت های تخصصی نظیر آن بر مبنای مراجعه روزانه کاربران جهت بالا رفتن رتبه الکسا سایت چیده شده است؟! شاید در بین فضای وبلاگ نویسی و وبمسترینگ عمرانی کشور وقت آن رسیده باشد که برای بالا رفتن کمیت ها کیفیت را فدا نکنیم و با داشتن طرح کسب کار یا همان بیزینس پلان مالی مشخص به دنیال هدف خود از وب دولاپینگ یا همان توسعه وب بگردیم...

 

قسمت دوم این یادداشت به زودی...

  • بررسی وبسایت انجمن سازه های فولادی آمریکا AISC:

www.Aisc.org

NightSchool

 

معرفی چند سایت مشابه:

  • آموزش مجازی انجمن بین المللی مهندسین عمران و پل IABSE:

www.elearning-iabse.org

  • بخش سازه وبسایت Georgia Institute of Technology :

www.pe.gatech.edu/subjects/structural-engineering

  • وبسایت آموزشی مهندسین ژئوتکنیک :

www.geoengineer.org

توضیح: اگر از کاربران قدیمی وبسایتمان باشید حتما به خاطر دارید که چند وقت پیش وبسایت thestructuralengineer.info را معرفی کردیم که توسط Dimitrios Zekkos مدیریت میشود. این وبسایت کار جدید از همین تیم مدیریت میباشد که به تازگی افتتاح شده است.

+ سایر وبسایت های بین المللی مفید...

اگر موافقید که در پست های آتی وبلاگ سایت به معرفی اینچنین وبسایت های مفید عمرانی بین المللی اشاره ای داشته باشیم می توانید نظر خودتان را به پیوست این پست برایمان ارسال فرمایید یا اگر خود شما هم وبسایت های خوبی در این زمینه در گرایش های دیگر مهندسی عمران میشناسید لطفا به ما اطلاع دهید تا یادداشت بررسی آنرا به اطلاع سایر مهندسین برسانیم.


مجتبی اصغری سرخی

مدیرعامل گروه آموزشی 808

23 آبان 1391

پست مرتبط:

درباره نویسنده
عکس‌های مدیریت کل سایت

مدیریت کل سایت

امیدواریم بتوانیم در سیستم کنونی آموزش مهندسی کشورمان با کمک همکارانمان در گروه آموزشی 808 تغییری ایجاد کنیم.در این راه میتوانید با حمایت و همکاری اتان ما را دلگرم سازید.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه