یادداشت 24: مزایای انتشارت مجازی-همکاری اساتید در انتشار رایگان بخش هایی از کتاب

انتشارات مجازی 808گروه آموزشی 808 برای اولین بار اقدام به انتشار کتاب های تخصصی در مارکتینگ مجازی نموده است به نحویکه کتاب های تخصصی که حتی در دنیای چاپ فیزیکی هم تابحال نمونه های آن به چاپ نرسیده و در عین حال مخاطبان زیادی هم دارد را در غالب ایبوک منتشر نموده است که استقبال زیادی از این جزوات مقدماتی و پیشرفته شده است.

Engineering Virtual Publishing

الف) ایبوک (کتاب های الکترونیکی)

کتاب های الکترونیکی تماما در غالب حرفه ای همراه با ویراستاری و صفحه آرایی حرفه ای منتشر می شود و حق مولف و ناشر از انتشار این کتاب از تبلیغاتی که درون این ایبوک ها منتشر می شود تامین خواهد شد دسته ای  از ایبوک ها  رایگان عرضه میشود و دسته ای دیگر که صورت پولی در فضای مجازی منتشر می شوند و همچنین درون دی وی دی های محصولات آموزشی 808 عرضه می شوند.

 

ب) مجله اینترنتی عمران

گروه آموزشی 808 برای اولین بار در فضای مجازی اقدام به انتشار مجله اینترنتی فصلنامه  تخصصی مهندسی عمران نموده است که در واقع این مجله حاوی کلیه فید های خروجی مطالب بخش های مختلف سایت های گروه آموزشی 808 است به عنوان مثال بخش متنی رادیو 808 و مصاحبه های انجا گرفته در طول یک فصل، وبلاگ و یادداشت ها و اخبار گروه آموزشی 808  و مقالات تخصصی و معرفی ایبوک ها و ... که به نوعی مالکیت محتوای تمامی بخش های کاری گروه آموزشی 808 را انحصاری نموده است. مطالعه مجله  هم به صورت آنلاین از طریق ایبوک ریدر سایت امکانپذیر است و هم به صورت دانلود نسخه PDF

برخی از مز ایای انتشارات مجازی:

  • مزیت انتشار کتاب های الکترونیکی نسبت به انتشار حقیقی کتاب ها
  •  گسترش فرهنگ کتابخوانی الکترونیکی میان مهندسان
  •  سهولت دسترسی به انواع کتاب ها
  •  و رایگان بودن تعداد نسبتا زیادی از کتاب ها و همچنین مجله اینترنتی!

در این شیوه آموزش مجازی راه تامین هزینه های ما و مولفان ما درج تبلیغات اسپانسر های طلایی سایت است، پس اگر به دنبال حمایت این شیوه نشر مجازی هستید می توانیدبا ما در تماس باشید.

 

تعریف Ebook :

-         ایبوک ها به جزوه ای تخصصی گفته می شود که حاوی تالیف شخص باشد نه صرفا گرد آوری از جزوات اساتید دانشگاهی یا پروژه های سمینار های دانشگاهی و متفرقه! در واقع ایبوک ها همانند کتاب های واقعی با تمامی مولفه های حرفه ای از جمله جلد مرتبط و حرفه ای ، ویراستاری،صفحه آرایی و حروفچینی میباشد که توسط تیم مجرب انتشارات مجازی 808 کار ویراستاری ظاهر کتاب طی مدت زمانی پس از تحویل رسمی ایبوک  و پس از تائید علمی آن توسط تیم علمی سایت، انجام شده و در قسمت مربوطه از سایت منتشر می شود.

-         ایبوک می تواند ترجمه تخصصی از کتب لاتین تخصصی مهندسی عمران باشد به شرطیکه صحت ترجمه توسط تیم علمی سایت مورد تائید قرار گیرد.

در همین رابطه در مصاحبه شماره 42 رادیو 808 نیز صحبتی با دکتر ساسان محاسب شد که پیشنهاد میکنم قسمتی از این مصاحبه را اینجا بشنوید:

 توضیحات جناب دکتر ساسان مجاسب در ارتباط با رعایت قانون کپی رایت در ترجمه کتب تخصصی:

-         ایبوک ها به هیچ عنوان شامل آیین نامه ها و دستور العمل های ملی و بین المللی نمیشود. اما درصددیم که در ارتباط با کنفرانس های علمی و مجلات علمی پژوهشی و علمی ترویجی که مجموعه گروه آموزشی 808 با آنها به نحوی در ارتباط است از خروجی مجموعه مقالات ارائه شده درکنفرانس ومجله مربوطه ایبوکی حاوی محتوای علمی آن برنامه تحت اجازه نامه کتبی و رسمی از دبیرخانه برگزاری کنفرانس و هیئت مدیره مجله با انجمن علمی آموزشی مربوطه در وبسایت جهت استفاده رایگان سایرین به انتشار برسانیم.

 

انواع Ebook :

1) قسمتی از کتاب یا کل کتاب چاپ شده اساتید اهدا شده توسط مولف یا ناشر

چندی پیش از این لینک خبری را خواندم که به نظرم خیلی شبیه به این کاری اومد که چند وقتیست در Civil808 در حال انجام است. در واقع در این شیوه نه تنها تبلیغ برای کتاب چاپ شده انجام میپذیرد بلکه این حق به خواننده داده می شود که با مطالعه بخشی از کتاب نیاز های خود را در خرید و مطالعه تمام آن کتاب بیابد، ضمن اینکه این حرکت یک فرهنگ خوب در راستای مطالعه کتابخوانی الکترونیکی ایجاد خواهد کرد.برای مطالعه بیشتر میتوانید به این لینک مراجعه فرمایید.

برای نمونه:

» کتاب راهنمای طراحی سازه های فولادی،طراحی به روش LRFD,ASD

به تازگی شاهد آن بودیم که این فرهنگ سازی خوشبختانه توانسته جواب بدهد تا آنجا که چند تن از اساتید مشهور عمرانی که دارای کتب شناخته شده ای بودن هم کتاب های جدیدشونو برای استفاده کاربران سایت چند فصلشو ارسال کردند تا برای دانلود رایگان تو سایت قرار بدهیم تا اگر کسی خواست تهیه کند یا اینترنتی یا به صورت خرید از کتابفروشی ها بتواند آنها را تهیه کند:

 » کتاب «روش اجزای محدود مقیاس شده»،ترجمه دکتر محاسب

مشاهده کلیپ اهدای این ایبوک به گروه آموزشی 808

 

 و البته یکی دیگه از اساتید شناخته شده کشور کتابی را که خودشان اسپانسر چاپ آن بودند را به رایگان برای استفاده کاربران سایتمان به ما به صورت نسخه PDF اهدا کردند:

» کتاب «آشنایی با مهندسی ارزش» تالیف دکتر داود رضا عرب

مشاهده کلیپ اهدای این ایبوک به گروه آموزشی 808

 

2) ایبوک های گرد آوری شده از یک یا چند یادداشت یا تاپیک یک سایت توسط مولف آن متن:

اگر متنی را به صورت یک صفحه ای و به صورت پست تو سایت ها بگذاریم خیلی سریع خواهیم دید که بدون اینکه نام مولف اثر ذکر شود  سر از سایت ها و وبلاگ های دیگر در می آورد  و صاحبان آن وبسایت ها و وبلاگ ها حتی به خودشان زحمت منتشر کردن نام مولف اثر یا حداقل وبسایت وی را در کنار معرفی اثر نمی دهند. در چنین فرهنگی برای اینکه احترام به کپی رایت در بین وبلاگ ها و وبسایت ها به طور جدی تر رعایت شود بهترین حالت اینست کیفیت ظاهری و انتشار متن ها و مقالات تخصصی را همانند مجلات و کتاب های حقیقی در آوریم و به جای انتشار متن های چند صفحه ای با گرد آوری همه متن ها همه آنها را در یک یا چند ایبوک گرد آوری کنیم تا از این طریق کپی رایت جدی تر رعایت شود.

برای نمونه میتوان این ایبوک را مثال زد که جمع آوری هست از یادداشت های شماره 18 تا 20 وبسایت Civil808:

» بررسی وبسایت های آموزش مجازی مهندسی عمران در دنیا

یا این ایبوک که اخیرا در وبسایت به دو صورت رایگان و پولی عرضه شده است و در واقع جمع آوری مطالب منتشر شده مولف در یکی از تاپیک های وبسایت ایران سازه است:

» راهنمای گام به گام طراحی پروژه های سازه های فولادی و بتنی

 

3) ایبوک جزوات پیشرفته آموزش مهندسی مانند:

» آموزش پیشرفته طراحی و محاسبات سازه های فضاکار

» آموزش پیشرفته نرم افزار OpenSees

4) مجموعه مقالات ارائه شده در کنفرانس های عمرانی کشور یا مجموعه شماره های مجلات منتشر شده توسط انجمن های علمی تخصصی کشور

5) گرد آوری صوت به متن مصاحبه های تخصصی با اساتید مطرح عمرانی کشور

6) WorkBook یا جزوات PDF ارائه شده در ورکشاپ های آموزش مجازی سایت


مولفینی که تمایل به همکاری با انتشارات مجازی 808 را دارند می توانند ضمن مطالعه دقیق فایل PDF منتشر شده در این لینک،  از طریق ایمیل سایت با ما در ارتباط باشند.

دانلود قوانین مولفین

 

 

 

 


 

 مجتبی اصغری سرخی

مدیرعامل گروه آموزشی 808

27 آذر 1391

 

مطالب مرتبط:

» یادداشت چهاردهم: در Ebook های تخصصی به دنبال چه هستیم؟
» یادداشت دوازدهم: مجله الکترونیکی تخصصی808 تجربه ای متفاوت از مجله(سرمقاله مجله شماره1)

درباره نویسنده
عکس‌های مدیریت کل سایت

مدیریت کل سایت

امیدواریم بتوانیم در سیستم کنونی آموزش مهندسی کشورمان با کمک همکارانمان در گروه آموزشی 808 تغییری ایجاد کنیم.در این راه میتوانید با حمایت و همکاری اتان ما را دلگرم سازید.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه