حمایت 4 میلیون دلاری USGS از سیستم‌های پیش‌هشدار دهنده‌ی زلزله

22 شهريور 1394 - 09:58
حمایت 4 میلیون دلاری USGS از سیستم‌های پیش‌هشدار دهنده‌ی زلزله

سازمان زمین‌شناسی آمریکا (USGS) جهت حمایت از انتقال سیستم‌های پیش‌هشدار دهنده‌ی "اخطار لرزه" به مرحله‌‌ی تولید، حدود 4 میلیون دلار را به چهار دانشگاه (دانشگاه کالیفرنیا، موسسه تکنولوژی کالیفرنیا، دانشگاه واشنگتن و دانشگاه اورگان) اعطا کرد. یکی از عملکردهای سیستم پیش‌هشدار دهنده این است که چند ثانیه ارزشمند را برای اتخاذ اقدامات احتیاطی لازم قبل از رسیدن امواج لرزشی شدید ناشی از زلزله را مهیا سازد.
علاوه بر این، سازمان زمین شناسی آمریکا حدود 1 میلیون دلار برای خرید سنسورهای سیستم EEW صرف نموده است. چنین تلاش‌هایی شدنی هستند؛ چون که در اوایل سال جاری افزایش 5 میلیون دلاری بودجه‌ی برنامه‌ی خطر زلزله‌ی سازمان زمین ‌شناسی آمریکا توسط کنگره به تصویب رسیده است.
براساس توافقنامه جدید تعاونی، سازمان زمین‌شناسی آمریکا و 4 شرکای دانشگاهی آن برای بهبود سیستم هشدار دهنده‌ی لرزش EEW به خصوص در سراسر سواحل غربی ایالت متحده همکاری می‌کنند و در ادامه برای پوشش سراسر مناطق مرکزی کالیفرنیای جنوبی، شمالی و شمال غربی اقیانوس آرام همکاری خواهند کرد. آن‌ها کار خود را جهت گسترش الگوریتم‌های علمی در راستای پی بردن سریع به پتانسیل خرابی زمین‌لرزه‌ها، آزمایش هر چه کامل‌تر سیستم‌ها و بهبود عملکرد این سیستم‌ها ادامه خواهند داد. علاوه بر این، جهت بهبود سرعت و قابلیت اطمینان این هشدارها در نظر دارند تقریباً 150سنسور لرزه‌ای را ارتقا داده و تولید کنند. همچنین آموزش کاربران را گسترش داده و کاربران آزمایشی را اضافه خواهند کرد. هم اکنون 70 سازمان وجود دارند که کاربران آزمایشی از این هشدارها در بخش‌های آب و برق و حمل و نقل، مدیریت بحران، فرمانداری شهرستان‌ها و خود صنایع می‌باشند.
در سال 2006 سازمان زمین‌شناسی آمریکا شروع به تهیه بودجه‌ی چند‌سازمانی نمود و دست به پژوهش مشترک زد تا فرایند آزمایش الگوریتم‌های پیش‌هشدار دهنده‌ی زلزله‌ها در شبکه لرزه‌نگاری زمان-دقیق به همراه شبکه‌ی لرزه‌ای پیشرفته‌ی ملی سازمان زمین‌شناسی آمریکا را شروع نماید. امروزه هشدار لرزه‌ای سیستم EEW، هشدارها را به گروهی از کاربران آزمایشی در سراسر سواحل غربی کالیفرنیا، اورگان و واشنگتن ارسال می‌کند. در کالیفرنیا، این یک تلاش جمعی می‌باشد که در قوانین ایالتی دفتر خدمات اورژانسی کالیفرنیا و با مشارکت سازمان زمین‌شناسی آمریکا در راستای توسعه‌ی سیستم‌های پیش‌هشدار دهنده‌ به تصویب رسیده است. بودجه‌های جدیدی نیز جهت افزایش تعداد کاربران نهایی اختصاص داده می‌شود؛ که گام دیگری جهت بهبود سرعت و اطمینان هشدار لرزه‌ها می‌باشد.
در زلزله‌ی جنوب نپا در ماه اوت سال 2014 با بزرگای 6، هشداری صادر گردید که پیش‌هشدار 9 ثانیه‌ای را به شهر سانفرانسیسکو مهیا ساخت. در حادثه‌ی 3ام ماه می لوس‌آنجلس با بزرگای 8/3، هشداری 3/3 ثانیه بعد از شروع زمین‌لرزه صادر شد؛ بدین معنا که هشدار قبل از امواج ثانویه (برشی) ارسال شد؛ که خود این امواج پتانسیل لرزه‌ای شدیدی دارند. به طوری که حتی می‌توانند به سطح زمین برسند. یک پیام هشدار الکترونیکی که با سرعت نور منتقل می‌شود و می‌تواند از امواج کندتر S ِ زمین پیشی بگیرد، می‌تواند ثانیه‌های ارزشمند به صورت هشدار را مهیا سازد. چنین ثانیه‌های اندک هشدار می‌تواند زمان کافی برای متوقف ساختن قطارها یا آسانسورها، باز کردن در آتش‌نشانی‌ها، متوقف ساختن عمل‌های جراحی حساس و "خارج شدن از ساختمان‌ها و پناه گرفتن" را باعث شود.
برنامه‌های هشدار لرزه با بررسی‌های شدید علمی مورد ارزیابی قرار داده می‌شوند. هیئتی ازکارشناسان، پیشرفت به دست آمده را ستوده و اصلاحات لازم را پیشنهاد دادند. تا جایی که موفقیت این همکاری موثر بین سازمان زمین‌شناسی آمریکا و دانشگاه‌ها موجب شد که کنگره در سال 2015، 5 میلیون دلار به سازمان زمین‌شناسی اختصاص دهد تا به فرایند انتقال به سیستم "عمومیِ" EEW سرعت بخشد. علاوه بر سازمان زمین‌شناسی آمریکا و دانشگاه‌ها، سیستم هشدار لرزه، مشارکت ایالت و دولت ملی، کاربران نهایی و شرکای بخش خصوصی را نیز شامل می‌شود.

ترجمه شده توسط تیم خبری 808

منبع:+

  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه