خطای بزرگ در ساخت ستون های فولادی

23 آبان 1394 - 16:14
خطای بزرگ در ساخت ستون های فولادی

در ساخت اسکلت ساختمان های فولادی باید کلیه الزامات و ضوابط مندرج در مبحث دهم مقررات ملی ساختمان لحاظ گردد. عدم رعایت ضوابط طرح لرزه ای قطعا عواقب جبران ناپذیری دارد!! نادیده گرفتن موضوعات کوچک، خطا های بزرگی را در پی خواهد داشت. در بازدید از پروژه های ساختمانی رایج در شهر تهران مکررا مشاهده می گردد که ضوابط فشردگی نادیده گرفته می شود.

فشردگی معیاری برای جلوگیری از کمانش موضوعی اجزا تشکیل دهنده یک سازه فولادی است. طبق تعریف مبحث دهم مقررات ملی ساختمان، مقطع فشرده به مقطعی گفته می شود که در آن بالا ها بطور سراسری و پیوسته به جان یا جان ها متصل باشد و همچنین نسبت پهنا به ضخامت اجزای فشاری تشکیل دهنده عضو از مقداری که در جداول این آیین نامه قید شده بیشتر نشوند. در بخش سوم مبحث دهم که ضوابط طرح لرزه ای را شامل می شود بطور صریح گفته شده که تیر ها و ستون های مربوط به سیستم باربر جانبی باید حتما مقطع فشرده لرزه ای باشند که شرایط احراز فشردگی لرزه ای اندکی سخت گیرانه تر از فشردگی غیر لرزه ای است. اما مشکل بزرگ اینجاست که نه تنها فشردگی لرزه ای احراز نمی گردد بلکه گاهی مقاطع حتی شرایط فشردگی را نیز ندارد. در ساخت تیر ورق ها حتما باید بال و جان بطور پیوسته جوش شوند و جوش منقطع قابل قبول نیست. علاوه بر این، نسبت عرض به ضخامت ورق ها استفاده شده باید از حدی که آیین نامه مشخص می کند بزرگتر نشود. استفاده از ستون فولادی ساخته شده از دو تیر آهن (دوبل IPE) همراه با ورق و یا بصورت جفت شده  و یا بست بسیار رواج دارد اما متاسفانه ظوابط طرح لرزه ای در مورد این نوع ستون نادیده گرفته می شود.

جوش منقطع مشابه شکل فوق، در ستون قاب خمشی قابل قبول نیست و باید جوشکاری بصورت پیوسته و سرتاسری انجام شود. درصورتیکه ستون با ورق تقویت می شود نیز جوش بین ورق و پروفیل بصورت پیوسته انجام شود. همچنین نسبت عرض آزاد به ضخامت ورق باید از حداقل مقدار مشخص شده توسط مبحث دهم مقررات ملی ساختمان ” طرح و اجرای ساختمان های فولادی” کمتر نباشد.

 

منبع:+

برچسب ها: 
سوالات مرتبط
عکس کاربر
1پاسخ
فرایند ساخت کدامیک از ستونهای دوبل، اچ و باکس در کارخانه سختتر است؟چرا؟
فرایند ساخت کدامیک از ستونهای دوبل، اچ و باکس در کارخانه سختتر است؟چرا؟
عکس کاربر
2پاسخ
پیشینه ستون های کوتاه و لاغر در سازه بتن ارمه؟
برای این موضوع در پایان نامه ام به مشکل بر خوردم لطفا کمک کنید
عکس کاربر
1پاسخ
ابعاد منطقی برای تیرو و ستون بتنی طبقات زیرزمین ساختمان 15 طبقه

با سلام

من یک ساختمان اسکلت بتن در ایتبس طراحی کردم و فقط با ابعاد ستون ها و تیرهای 130و130*35برای طبقه زیرزمین مشکلO/S#2تیرها و ستونها رفع می شود میخواستم بپرسم که این ابعاد برای یک ساختمان 15 طبقه خیلی زیاد نیست؟

ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...