مقاله تحلیلی: خطرات معمول در پروژه‌ های بتنی

مقاله تحلیلی: خطرات معمول در پروژه‌ های بتنی

باوجوداینکه سازه‌های بتنی پایه و اساس کسب‌وکار و محل زندگی ما هستند اما ساخت آن‌ها همراه با مخاطراتی است که در ادامه در مورد برخی از معمول‌ترین آن‌ها و راهکارهای جلوگیری از آن‌ها صحبت می‌کنیم.

۱- سوختگی ناشی از مواد شیمیایی

سیمان مرطوب به دلیل وجود کلسیم اکسید، PH بالایی دارد. وقتی سیمان با آب مخلوط شود؛ کلسیم اکسید به کلسیم هیدروکسید تبدیل می‌شود و PH به ۱۲ تا ۱۴ تغییر می‌کند. اگر این سیمان با سطحی از پوست که هیچ‌گونه محافظی ندارد، تماس پیدا کند منجر به سوختگی جدی خواهد شد.

بااین‌وجود به‌راحتی می‌توان از این آسیب با رعایت پروتکل‌های ایمنی شامل استفاده از شلوار، چکمه، پیراهن آستین‌بلند و دستکش جلوگیری کرد.

۲- آسیب‌های ناشی از بلند کردن اجسام

بتن خشک به‌طور قابل‌توجهی سنگین است. بسته به طرح اختلاط وزن بتن ممکن است تا ۱۵۰ پوند در هر فوت مکعب برسد؛ بنابراین صدمات ناشی از بلند کردن المان‌های بتنی قابل پیش‌بینی است به‌خصوص اگر فرد بدون تجهیزات مناسب اقدام به بلند کردن این‌گونه قطعات کند.

با استفاده از تجهیزات مناسب برای بلند کردن اجسام مثل لیفتراک و جک پالت به‌سادگی می‌توان از وقوع این خطر جلوگیری کرد. 

در شرایطی که لازم اجسام به‌صورت دستی جابجا شوند، به کارگران تکنیک‌های بلند کردن اصولی اجسام را آموزش دهید. توجه کنید که نباید برای بلند کردن اجسام فقط کمر خود را خم کنید بلکه لازم است کامل بنشینید و سپس برخیزید. همچنین در حین بلند کردن و حمل اجسام به سمت راست یا چپ بدن خود را نچرخانید.

۳- آسیب‌های ناشی از گردوغبار

مخلوط خشک بتن شامل ذرات ریز سیلیکا است که به‌راحتی با تنفس وارد بدن می‌شوند. کار مداوم در محیطی که این ذرات وجود دارند موجب فیبروز شدن ریه‌ها و بیماری سیلیکوزیس می‌شود. ازآنجاکه کارگران ساختمانی در معرض ذرات سیلیس هستند، باگذشت زمان ممکن است دچار مشکلات جدی شوند.

ساده‌ترین راه جلوگیری از قرار گرفتن در معرض ذرات سیلیس، محدود کردن میزان سیلیسی است که هر کارگر در طی فعالیت روزانه‌اش با آن سروکار دارد. اگر این کار ممکن نباشد باید از تجهیزات محافظتی کافی به‌منظور جلوگیری از استنشاق سیلیس استفاده شود.

منبع تهیه مصالح ساختمانی هم ممکن است یکی از عوامل ایجادکننده آسیب‌های ناشی از ساخت‌وساز باشد. مصالح تهیه‌شده از لایروبی آبراه‌ها ممکن است حاوی فلزات و مواد شیمیایی خطرناکی که باشند در کف رودخانه ته‌نشین شده‌اند.

۴- سقوط افراد یا اجسام

سقوط از ارتفاعات زیاد همیشه در ساخت‌وساز با صدماتی همراه بوده و هست تا جایی که سازمان بهداشت و ایمنی شغلی آن را جزء یکی از چهار عامل مرگ‌ومیر در ساخت‌وساز می‌داند. سقوط اجسام در پروژه‌های ساخت سازه‌های بتنی به دلیل وزن زیاد بتن سخت شده، بسیار خطرناک است.

سقوط افراد و سقوط اجسام دو حادثه خطرناک در کارگاه‌های ساختمانی هستند که به‌سادگی می‌توان از وقوع آن‌ها با پیروی از دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های سازمان بهداشت و ایمنی شغلی جلوگیری کرد.

به‌منظور جلوگیری از سقوط افراد، کارگران باید ملزم به استفاده از تجهیزات مهار سقوط شوند. در مورد سقوط اجسام باید اطمینان حاصل کرد که همه افراد از تجهیزات محافظتی فردی استفاده می‌کنند و هنگام بلند کردن اجسام از عبور و مرور افراد جلوگیری شود.

۵- آسیب‌های ناشی از گرما

این آسیب هر موقع که در فضای باز قرار داشته باشید ممکن است رخ دهد اما در ساخت‌وساز شرایط منحصربه‌فردی برقرار است که این آسیب را جدی‌تر می‌کند. بتن وقتی در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار گیرد گرما را جذب می‌کند و بعد به‌تدریج این گرما را آزاد می‌کند. این یعنی ممکن است کارگرانی که در طول شب هم کار می‌کنند، گرمای زیادی را متحمل شوند و نهایتاً دچار آسیب‌های مرتبط شوند.

با توجه به اینکه حتی‌الامکان بتن‌ریزی در زمان‌هایی از روز که دمای هوا بسیار بالا است، انجام نمی‌شود برای جلوگیری از این آسیب تنها کافی برای کارگران آب آشامیدنی و نوشیدنی‌های الکترولیتی کافی فراهم کنید. همچنین برای اعضای تیم خود زمان‌های متناوبی برای استراحت در سایه یا فضای داخلی در نظر بگیرید.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نقشه کشی با ایتبس میت
سلام دوستان دوره یا موسسه ایو برای تهیه نقشه های بتنی با ایتبس میت کسی شرکت کرده جایی؟ میخوام مو به مو با ایین نامه خودمون نقشه ها کنترل بشه! کسی هست اموزش بده؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل آرماتور محاسبه شده تیر، کمتر از حد معین در مبحث نهم 9-14-5 (92)
در سازه ای 2 طبقه، ستون ها 30 * 30 بوده و تیرها هم 30 * 40 لحاظ شده است. مقدار آرماتور طولی تیر با در نظر گرفتن رابطه 9-14-5-2-1 و Asmin=pmin*b*d خیلی کمتر است. pmin=0.0035 Asmin=0.0035*30*(40-5)=3.675 عددی که در مقادیر مقاطع پایین تیرها بوسیله نرم افزار محاسبه شده از عدد حاصله بالا خیلی کمتر است. در این موقعیت چه نظر تخصصی دارید؟ چطور باید اقدام کرده و ادامه داد؟ ممنون از توجه تان. عکس مربوطه: https://s6.uupload.ir/files/2022-09-07_copy_f0t3.jpg
عکس کاربر
0پاسخ
در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .