مقاله تحلیلی: قاب فولادی سرد نورد شده - مزایا

مقاله تحلیلی: قاب فولادی سرد نورد شده - مزایا

ازآنجایی‌که قاب فولادی سرد نورد شده سبک (CFS)، بسیار مقاوم، غیرقابل اشتعال و نصب آن نسبتاً آسان است، در بازار ساخت‌وساز تجاری برای ساخت دیوار داخلی و دیوارهای پارتیشن غیر باربر رواج یافته است. در حال حاضر، با پیشرفت‌های تکنولوژیکی مانند سیستم‌های پنلی، از CFS برای کاربردهای سازه‌ای در ساختمان‌های متوسط و مجتمع‌های مسکونی استفاده می‌شود.

 در حقیقت، قاب فولادی سرد نورد شده به‌سرعت در حال تبدیل‌شدن به گزینه انتخابی برای خوابگاه دانشجویان و هتل‌ها است چراکه کارفرمایان محتاط علاقه‌مند به حداکثر بازده سرمایه خود هستند.

فولاد سرد نورد شده چیست؟

اعضای فولادی سرد نورد شده (CFS) از ورق فولادی باکیفیت سازه‌ای ساخته‌شده که دارای سطح مقطع به شکل C یا به شکل‌های دیگر می‌باشند و از طریق غلطاندن فولاد روی یک سری از غلتک‌ها تشکیل می‌شوند. هیچ‌گونه گرمایی برای ساخت این فولادها (برخلاف فولاد گرم نورد شده) لازم نیست، ازاین‌رو نام آن‌ها فولاد سرد نورد شده گذاشته‌شده است.

ارزش - سود 

CFS به‌عنوان یک ماده ساختمانی دارای مزایای بسیاری است. برای مثال، CFS منقبض نمی‌شود یا ترک نمی‌خورد، رطوبت را جذب نمی‌کند و در برابر اعوجاج، حمله موریانه‌ها و آتش‌سوزی مقاوم است.

CFS دارای کیفیت بسیار یکنواختی است. بدین معنی که ضایعات کمتری دارد - همه آن قابل بازیافت است. علاوه بر کاهش هزینه دفع ضایعات، مقاومت CFS در برابر آتش‌سوزی، همچنین می‌تواند به کاهش هزینه‌های پروژه از طریق کاهش حق بیمه ریسک ساخت‌وساز کمک کند.

ویژگی‌های فیزیکی CFS امکان استفاده آن را در محدوده گسترده‌ای از محیط‌ها می‌دهد. برای مثال مقاومت و انعطاف‌پذیری، آن را برای ساخت‌وساز در مناطق در معرض بادهای شدید یا زمین‌لرزه‌ایده آل می‌کند. علاوه بر این، مطالعه‌ای انجام‌شده که نشان می‌دهد پوششی از جنس روی می‌تواند از خوردگی فولاد تا صدها سال جلوگیری نماید.

و ازآنجاکه هر قطعه CFS حاوی حداقل ۲۵ درصد مواد بازیافت شده است، در پایان عمر ۱۰۰ درصد آن قابل بازیافت است و هیچ‌گونه ترکیب شیمیایی آلی فراری در آن وجود ندارد.

CFS همچنین مزایای متعددی ازنظر فرآیند ساخت‌وساز دارد. CFS سبک است و حمل آسانی دارد و به‌سادگی می‌توان آن را نصب کرد.

علاوه بر این، مقاومت بیشتر به معنای مصالح کمتر است. به‌عنوان‌مثال، اگر یک پروژه نیازمند قاب چوبی باشد، مقاومت CFS این اجازه می‌دهد که آن را در فواصل ۲۴ اینچی به‌جای فواصل ۱۶ اینچی در قاب چوبی متداول نصب کرد - به این معنی که داربست کمتری برای نصب نیاز است.

و به این دلیل که CFS با استانداردهای دقیق تولید می‌شود، به‌طور ایده آل برای ساخت پانل‌ها و خرپاها مناسب است، زیرا CFS دارای وزن بسیار کمی است به‌سرعت و به‌آسانی نصب می‌شود.

با توجه به این مزایا، برخی از سازندگان دریافته‌اند که سفارش پانل‌های فولادی و خرپاهای از پیش ساخته‌شده، یک راه ایده آل برای اسکلت‌سازی فولادی است زیرا که نیاز به کارگران ماهر قاب‌بندی را کم می‌کند و استفاده از مزایای طراحی و طرح‌های پیشرفته‌تر را نیز ممکن می‌کند.

علاوه بر سرعت بخشیدن به فرایند اسکلت‌سازی، پانل‌های CFS دارای سوراخ‌های از پیش تعبیه‌شده‌ای هستند که به‌راحتی امکان نصب‌های سریع تأسیسات مکانیکی، الکتریکی و لوله‌کشی‌ها را پس از تکمیل اسکلت‌سازی فراهم می‌آورد.

آموزش

آموزش کارکنان برای کار با CFS دشوار نیست. اسکلت بندهای باتجربه بسیار آسان‌تر یاد می‌گیرند که چگونه قاب فولادی بسازند. اسکلت بندان تنها نیاز به‌صرف کمی زمان دارند تا به نحوه استفاده از تعداد کمی از ابزارها و اتصالات جدید تسلط پیدا کنند.

۵ دلیل اصلی استفاده از قاب فولادی سرد نورد شده

چرا بهتر است از قاب فولادی سرد نورد شده در پروژه‌های ساخت‌وساز خود استفاده شود؟ در اینجا به پنج دلیل اصلی اشاره می‌کنیم.

۱ - مقرون‌به‌صرفه بودن

قاب CFS در طول کل دوره ساخت‌وساز به علت نرخ بیمه کمتر، سیکل‌های پروژه کوتاه‌تر، پیش‌بینی پذیری و دقت اجزای فولادی و بهبود بهره‌وری در طراحی؛ مقرون‌به‌صرفه است.

۲ - دوام

دوام فولاد سرد نورد شده شامل مقاومت در برابر خوردگی، فرم دادن و آفت‌ها است که طول عمر آن را نشان می‌دهد به‌طوری‌که با مصالح ساختمانی متعددی می‌تواند رقابت کند.

۳ - پایداری

قاب فولادی سرد نورد شده همیشه شامل حداقل 25٪ فولاد بازیافت شده (و اغلب بیش از 70٪ فولاد بازیافتی) است و بالاترین الزامات پایداری تمام استانداردهای ساختمان‌های سبز را ارضا می‌کند.

۴ - غیرقابل‌احتراق و انعطاف‌پذیر

قاب فولادی سرد نورد شده غیرقابل اشتعال، مقاوم در برابر بارهای محیطی و لرزه‌ای، انفجار و حملات بالستیکی است که آن را تبدیل به یکی از مصالح ساختمانی انعطاف‌پذیر و در دسترس کرده است.

۵- نصب آسان

فولاد سرد نورد شده سبک است که حمل، کاربرد و نصب آن را آسان کرده است.

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های ناشناس

سوالات مرتبط
عکس کاربر
1پاسخ
سقف تک شیب در فریم کد
سلام، وقت بخیر میخواستم بدونم سقف تک شیب در فریم کد چجوری مدل میشه من فقط سقف دو شیب (gable) رو تو نرم افزار دیدم
عکس کاربر
2پاسخ
طراحی سازه LSF با SAP
با سلام بنده به دنبال مدلسازی ساختمان ال اس اف با سپ 2000 هستم ایا کسی یا شخصی این کار رو انجام داده است
عکس کاربر
1پاسخ
نحوه تهیه نرم افزار FrameCad
با سلام، ممکن هستش راهنمایی بفرمایید که نرم افزار frame cad را چطوری میتونم تهیه کنم؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .