مقاله تحلیلی: چگونه قاب فولادی سرد نورد شده را به مصالح دیگر متصل کنیم؟

مقاله تحلیلی: چگونه قاب فولادی سرد نورد شده را به مصالح دیگر متصل کنیم؟

قاب فولادی سرد نورد شده بسیار انعطاف‌پذیر است زیرا می‌توان آن را به انواع گوناگونی از مصالح متصل کرد. در اینجا به چند نمونه اشاره می‌کنیم.

 قاب فولادی سرد نورد شده (CFS) یک گزینه چندمنظوره است زیرا می‌توان آن را به انواع گوناگونی از مصالح دیگر متصل کرد. ولی چگونه این اتصالات انجام می‌شوند؟ چگونه CFS به فولاد گرم نورد شده، آلومینیوم، بتن، مصالح بنایی، یا چوب متصل می‌شود؟

برای پاسخ باید به مقررات مربوط به هرکدام از مصالح مورد نظر در استاندارد مراجعه کنیم.

دکتر راجر لابو، مدیر مرکز سازه‌های فولادی سرد نورد شده Wei-Wen Yu در دانشگاه علوم و تکنولوژی میسوری گفت: شما باید برای اتصال، الزامات طراحی مربوط به مصالح مورد نظر را بررسی کنید. چیزی که سعی در به دست آوردن آن دارید، مقاومت اتصال بهینه است.

چرا قاب CFS را با دیگر مصالح ترکیب کنیم؟

طراحان قاب CFS را به دلایل گوناگون به دیگر مصالح متصل می‌کنند. طراح ممکن است یک ظاهر با معماری خاص مدنظر داشته باشد. برای مثال، معمار ادارات کارخانه صنایع چارت، ساختمانی با نمای بیرونی آلومینیوم می‌خواست؛ بنابراین در این پروژه قاب CFS با عایق فوم بیرونی صلب، عایق رطوبت از جنس فیبر معدنی و پنل‌های آلومینیومی ترکیب شد.

در بعضی موارد، آیین‌نامه محلی الزام به استفاده از ترکیبات خاصی از مصالح می‌کند. برای مثال شهرداری ممکن است قانونی را وضع کند که همه سازه‌های جدید از آجر یا روکش سنگ استفاده کنند؛ بنابراین سازندگان باید از رابط‌های خاصی برای اتصال قاب CFS با آجر یا سنگ استفاده کنند.

برای ساخت یک سیستم با مقاومت جانبی مؤثر، از بتن یا مصالح بنایی در شفت آسانسور یا پله‌ها استفاده می‌شود. ولی از دیوارهای برشی CFS می‌توان برای تقسیم برخی بارهای جانبی استفاده کرد.

چگونگی انتقال بار بین مصالح

کلید دستیابی به اتصال موفق CFS و مصالح دیگر مستلزم درک ویژگی‌های هرکدام از مصالح است. بدین منظور می‌توانید از منابع زیر استفاده کنید:

  • بخش طراحی اعضای سازه فولادی سرد نورد شده از استاندارد موسسه آهن و فولاد آمریکا (ویرایش AISI S100-16, 2016)
  • استاندارد آمریکای شمالی برای قاب‌بندی سازه‌های فولادی سرد نورد شده (ویرایش AISI S240-15,2015)
  • استانداردهای مربوط به هر یک از مصالح ترکیبی – بتن، مصالح بنایی، چوب و غیره.

برای مثال، در AISI S240-15 و بخش B1.5.6، با عنوان «اتصال به مصالح دیگر» ذکرشده است که:

بولت ها، میخ ها، انکر بولت ها یا دیگر اتصالات که باید قاب CFS را به چوب، مصالح بنایی، بتن یا دیگر اعضای فولاد متصل کنند باید مطابق با آیین‌نامه ساختمانی یا اسناد ساختمانی تائید شده طراحی و نصب شوند.

فرآیند اتصال CFS به مصالح دیگر هیچ‌چیز منحصربه‌فرد و خاصی نیست. این یک موضوع تشخیصی است که ما نیاز به یک مسیر بار داریم. مسیر بار باید بار را از فولاد سرد نورد شده به متصل‌کننده‌ها و سپس مصالح دیگر انتقال دهد.

در اینجا نیاز به مقاومت مصالح دیگر دارید- مشخصات بتن، مشخصات مصالح بنایی، مشخصات چوب و غیره. طبق AISI S100-16، وقتی‌که یک عضو سازه‌ای فولاد سرد نورد شده به مصالح دیگر متصل می‌شود، مانند فولاد گرم نورد شده، آلومینیوم، بتن، مصالح بنایی یا چوب، مقاومت اتصال باید کوچک‌ترین مقدار از بین مقادیر مقاومت اتصال‌دهنده، مقاومت بست اتصال به عضو سازه‌ای سرد نورد شده، یا مقاومت بست اتصال به مصالح دیگر باشد.

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های poorya_n

پوریا نخعی

لیسانس مهندسی عمران از دانشگاه فردوسی مشهد و در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مدیریت منابع آب دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران سابقه ترجمه مقاله و کتاب تخصصی اشنا به نرم افزارهای matlab, lingo,Gams,hec-hms,modsim, etabs, safe
سوالات مرتبط
عکس کاربر
1پاسخ
سقف تک شیب در فریم کد
سلام، وقت بخیر میخواستم بدونم سقف تک شیب در فریم کد چجوری مدل میشه من فقط سقف دو شیب (gable) رو تو نرم افزار دیدم
عکس کاربر
2پاسخ
طراحی سازه LSF با SAP
با سلام بنده به دنبال مدلسازی ساختمان ال اس اف با سپ 2000 هستم ایا کسی یا شخصی این کار رو انجام داده است
عکس کاربر
1پاسخ
نحوه تهیه نرم افزار FrameCad
با سلام، ممکن هستش راهنمایی بفرمایید که نرم افزار frame cad را چطوری میتونم تهیه کنم؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .