مقاله تحلیلی: نکاتی که باید در متره و برآورد به خاطر داشته باشید

متره و برآورد برای یک قرارداد ساخت طبق نقشه‌ها و طراحی‌ها و با هدف پیش‌بینی هزینه‌ها انجام می‌شود. یک برآورد دقیق به تیم پروژه کمک می‌کند که طبق بودجه تعیین‌شده عمل کنند، مدیریت زمان بهتری داشته باشند و بتوانند هزینه‌ها را به نحوی مؤثر پیگیری کنند.

ازآنجاکه برآورد فرآیند بچیده‌ای است، احتمال خطا و دوباره‌کاری در آن زیاد است. این اشتباهات از همان ابتدا و از مرحله پیش ساخت ممکن است بروز پیدا کنند اما معمولاً در طی فرآیند برآورد اصلاح می‌شوند.

در این مقاله به بحث درباره چند نکته مهم و کاربردی در برآورد هزینه‌های پروژه‌های ساخت‌وساز می‌پردازیم. در ادامه به چند استراتژی مهم اشاره خواهیم کرد که دقت و کیفیت برآورد را بهبود می‌بخشند.

۱- کاهش و حذف برآورد دستی

برآورد دستی یک فرآیند به‌شدت زمان‌بر است. در این روش مترور معمولاً از برنامه اکسل و الگوهای آماده آن برای برآورد استفاده می‌کند. علاوه بر این هنگام وارد کردم داده‌ها، احتمال بروز خطای انسانی بسیار زیاد است.

با استفاده از نرم‌افزارهای متره می‌توان در مدت‌زمان کمتری، برآورد دقیق‌تری انجام داد. به‌علاوه اغلب این نرم‌افزارهای دارای امکاناتی هستند که می‌توان گزینه‌های آن‌ها را بنا بر نیاز مترور و پروژه به‌صورت دلخواه تنظیم کرد.

استفاده از این نرم‌افزارها به ما کمک می‌کنند که کارهای زیر را در زمان کمی انجام دهیم:

•برآورد قسمت‌های تکراری و مشابه

•شمارش دستی آیتم‌های مختلف

•بررسی پلان

•انجام برآورد آیتم‌های متعدد در یک ناحیه مشابه

۲- استفاده از تکنولوژی مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM)

تکنولوژی BIM درواقع یک گام فراتر از راهکارهای دیجیتالی است که در بالا به آن‌ها اشاره شد. BIM از یک روش مبتنی بر مدل برای انجام یک برآورد دقیق استفاده می‌کند. به‌عنوان‌مثال Assemble یک نوع نرم‌افزار BIM است که به این شیوه عمل می‌کند.

BIM با استفاده از داده‌های بصری و مشخصات دقیق پروژه یک فرآیند برنامه‌ریزی دقیق ارائه می‌کند.

۳- در نظر گرفتن هزینه‌های نوسان دار مصالح

هزینه مصالح ساخت‌وساز همواره در حال نوسان است؛ بنابراین در برآوردی که هزینه‌های غیرمنتظره لحاظ نشده باشند، ‌سود و برنامه زمان‌بندی پروژه تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

با تعیین عوامل و زمان افزایش هزینه‌ها می‌توان هزینه مصالح را برای بدترین وضعیت ممکن تخمین زد. این می‌تواند به یک برآورد دقیق‌تر منجر شود.

۴- بهینه‌سازی جریان کار

با افزایش محدوده پروژه تعداد برآوردها هم افزایش می‌یابد. این شرایط مستلزم این است که کل فرآیند مدیریت شود. گردش کار را می‌توان با استفاده از ابزارهای ابری بهبود داد و به این طریق مدیریت بهتری بر برآوردها داشته باشد.

استفاده از ابزار ابری در برآورد موجب می‌شود که بتوانیم اطلاعات را در هرلحظه ویرایش و ذخیره کنیم. تکنولوژی ابری سبب کاهش هدر رفت زمانی می‌شود که در جلسات صرف رفع خطاهای ناشی از عدم ارتباطات درست می‌گردد.

۵- استفاده از چک‌لیست

یک چک‌لیست باید شامل تمامی آیتم‌های موردنظر در یک برآورد معمول باشد. این آیتم‌ها معمولاً در همه برآوردها مشترک هستند. ازاین‌رو داشتن این چک‌لیست به هر متروری توصیه می‌شود. به‌علاوه این چک‌لیست را می‌توان به‌طور مرتب به‌روز کرد تا مواردی که قبلاً لحاظ نشده‌اند اضافه گردند.

۶- ادغام فرآیند متره با فرآیند برآورد هزینه‌ها

با استفاده از نرم‌افزارهای خاص می‌توان فرآیند متره را با فرآیند برآورد هزینه‌ها ادغام کرد. ادغام این دو فرآیند در یک نرم‌افزار سبب می‌شود که با سرعت بیشتری بتوان تغییرات لازم را در هزینه‌های مصالح و دیگر هزینه‌ها اعمال کرد. همین منجر به‌صرفه جویی در زمان و کار مورد نیاز می‌شود.

خلاصه

برای اینکه بتوان محدوده و بودجه پروژه را آنالیز کرد، انجام فرآیند متره ضروری است. با استفاده از استراتژی‌های مناسب هر پروژه و تکنولوژی‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد می‌توان کیفیت این فرآیند را بهبود بخشید.

منبع

ترجمه شده توسط تیم مترجمین ۸۰۸

اگر دوست دارید به تیم مترجمین ۸۰۸ بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نرم افزار AgTek
از دوستان کسی اطلاع داره از این نرم افزار و این که از کجا میتونم پیداش کنم؟
عکس کاربر
1پاسخ
نا برابری قیمت ایتم در فهرست بهای جدید و قدیم
سلام و عرض ادب چرا قیمت یک ایتم در فهرست بهای جدید برابر با قیمت همون ایتم در فهرست بهای قبلی بعلاوه شاخص تعدیل سه ماه چهارم نیست؟
عکس کاربر
2پاسخ
بین متره و براورد و طراحی و محاسبه سازه.کدامیک درامد بهتری دارد؟

سلام من دانشجوی عمران هستم و بین متره و براورد پروژه و طراحی و محاسبه سازه شک دارم.کدوم یکی درامد بهتری داره؟

ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .