مقاله تحلیلی: ۶ تکنولوژی کاربردی در ساخت‌ و سازهای آینده

مقاله تحلیلی: ۶ تکنولوژی کاربردی در ساخت‌ و سازهای آینده

صنعت ساخت‌وساز همواره نقش بزرگی در اقتصاد جهان داشته است. بااینکه صنعت ساخت‌وساز مقاومت زیادی در برابر تغییرات داشته اما ظهور تکنولوژی‌های جدید موجب تحول سریع آن شده است. تکنولوژی‌ها از اختراع چرخ تا پهپادهای مدرن امروزی و پرینترهای سه‌بعدی، همگی موجب سرعت بیشتر ساخت‌وساز،‌تسهیل و کارآمدی بیشتری آن شده‌اند.

 در سال‌های اخیر فناوری‌های نوآورانه‌ای را در این صنعت شاهد بوده‌ایم که همگی موجب تغییر شیوه ساخت‌وساز شده‌اند. بسیاری از فناوری‌های جدید به‌طور قطع تأثیر بزرگی بر آینده این صنعت خواهند داشت.

به‌واسطه همین موضوع امروزه شرکت‌های ساختمانی می‌توانند پروژه‌ها را سریع‌تر به پایان برسانند. فناوری‌های جدیدی را در آینده شاهد خواهیم بود که دقت،‌پایداری و سرعت را در ساخت‌وساز افزایش می‌دهند. آنچه برای شرکت‌های ساخت‌وساز اهمیت دارد این است که خود را با تکنولوژی‌های جدید به‌روز کنند. در این مقاله به ۶ مورد از تکنولوژی‌های جدید و کاربردی در ساخت‌وسازهای آینده اشاره می‌کنیم.

۱- اپلیکیشن های جمع‌آوری داده

شکی نیست که فناوری تأثیر قابل‌توجهی بر صنعت ساخت‌وساز داشته است. از پهپادها گرفته تا مدل‌سازی اطلاعات ساختمان، تکنولوژی‌های جدید همگی موجب افزایش دقت و کارآمدی در پروژه‌های ساختمانی می‌شوند. یکی از این تکنولوژی‌ها به جمع‌آوری داده‌ها مربوط می‌شود.

اپلیکیشن‌های جمع‌آوری داده‌ها که در سال‌های اخیر به‌طور فزاینده‌ای رواج یافته‌اند، پتانسیل زیادی در ساخت‌وسازهای آینده دارند. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های ساخت‌وساز جمع‌آوری داده‌ها است. البته که این کار را می‌توان به‌صورت دستی انجام داد اما فرآیند دستی به‌شدت وقت‌گیر و دشوار است.  به همین دلیل است که بسیاری از شرکت‌های ساخت‌وساز به اپلیکیشن‌های جمع اموری داده روی آورده‌اند. این اپلیکیشن ها موجب تسهیل این فرایند و سرعت و کارآمدی بیشتر آن می‌شوند. انتظار می‌رود که این اپلیکیشن‌ها در سال‌های آینده نقش بسزایی در ساخت‌وساز داشته باشند.

۲- پهپادها

پهپادها درواقع هواپیماهای بدون سرنشین هستند که شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی دارند. مدت زیادی از زمان ظهور این تکنولوژی نمی‌گذرد ولی به دلیل مزیت‌های متعددی که دارند به‌سرعت محبوب شده‌اند. کاربرد پهپادها در ساخت‌وساز هنوز شد آن‌چنانی نداشته اما این تکنولوژی پتانسیل زیادی در تحول شیوه مدیریت پروژه‌های ساختمانی دارد. پهپادها در ساخت‌وساز کاربردهای مختلفی ازجمله نقشه‌برداری، بازرسی ساختمان‌ها و پل‌ها و کنترل ترافیک دارند. از پهپادها همچنین می‌توان برای انتقال مصالح به محل ساخت‌وساز استفاده کرد. از دیگر کاربردهای پهپادها می‌توان به مدل‌سازی سه‌بعدی، عکس‌برداری و فیلم‌برداری از پیشرفت پروژه اشاره کرد.

۳- نرم‌افزار مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM)

مدل‌سازی اطلاعات ساختمان یکی از مهم‌ترین ابزار در حوزه تکنولوژی‌های ساخت‌وساز است. در سال‌های اخیر BIM به دلیل قابلیت‌هایی که در بهبود نتایج و تسهیل ارتباطات بین ذینفعان پروژه دارد به‌شدت رواج یافته است. از این ابزار برای مدل‌سازی سه‌بعدی یک ساختمان استفاده می‌شود. BIM به مدیران پروژه، مهندسان، معماران و دیگر متخصصان کمک می‌کند که درک بهتری از سازه و عملکرد آن داشته باشند. کاربرد نرم‌افزارهای BIM روزبه‌روز بیشتر می‌شود چراکه افراد بیشتری پی به مزایای متعدد آن می‌برند.

BIM برای نمایش دیجیتالی ساختمان استفاده می‌شود و به متخصصان کمک می‌کند تا پروژه‌ها را به نحو مؤثرتری مدیریت کنند. از BIM می‌توان برای اهداف مختلفی ازجمله طراحی، مهندسی،‌ ساخت‌وساز و مدیریت تأسیسات استفاده کرد.

۴- ابزارهای پوشیدنی و واقعیت مجازی

واقعیت مجازی و ابزارهای پوشیدنی تأثیر قابل‌توجهی بر بسیاری از صنایع داشته‌اند و البته که صنعت ساخت‌وساز از این قاعده مستثنا نیست. این تکنولوژی‌ها مزایای متعددی در صنعت ساخت‌وساز دارند که ازجمله آن‌ها می‌توان به بهبود ایمنی، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها اشاره کرد.

هدست های واقعیت مجازی تجربه‌ای بی‌نظیر ارائه می‌کنند و به‌علاوه همکاری و ارتباط بین متخصصان را افزایش می‌دهند. ابزارهای پوشیدنی مثل عینک گوگل دستورالعمل‌ها و اعلان‌های مهم را مستقیماً در دایره دید کاربر نمایش می‌دهند. هر دو تکنولوژی موجب افزایش ایمنی، بهره‌وری و کارایی در پروژه‌های ساخت‌وساز می‌شوند.

۵- پرینترهای سه‌بعدی

کاربرد پرینترهای سه‌بعدی به اشیای کوچک محدود نمی‌شود. از این پرینترها در صنعت ساخت‌وساز در مقیاس بزرگ استفاده می‌شود. همین مزیت باعث شده که تقاضا برای استفاده از این چاپگرها در ساخت‌وساز افزایش یابد.

پرینترهای سه‌بعدی به‌طور قابل‌توجهی موجب تحول تکنولوژی‌های ساخت‌وساز می‌شوند. این پرینترها به دلیل مزایای متعددی که دارند ازجمله فناوری‌های پر تقاضا در آینده خواهند بود. با استفاده از این پرینترها می‌توان مدل پروژه را حتی قبل از شروع تهیه کرد. به این صورت می‌توان مشکلات احتمالی را قبل از شروع کار شناسایی و اصلاح کرد. علاوه بر این از پرینترهای سه‌بعدی می‌توان برای ساخت قطعات سفارشی استفاده کرد و به این صورت زمان و هزینه‌ها را کاهش داد.

۶- هوش مصنوعی

هوش مصنوعی به شیوه‌های مختلفی موجب تحول صنعت ساخت‌وساز می‌شود. هوش مصنوعی با توجه به پتانسیل‌هایی که دارد موجب افزایش دقت و کارایی در پروژه‌ها می‌شود. برخی از کاربردهای هوش مصنوعی در ساخت‌وساز عبارت‌اند از:

  • از هوش مصنوعی متوان در برنامه‌ریزی و طراحی پروژه‌ها باهدف افزایش دقت و کارایی استفاده کرد.
  • از هوش مصنوعی می‌توان در ایجاد مدل‌های ساختمان در کارگاه‌های پیش‌ساخته سازی استفاده کرد که موجب کاهش زمان و هزینه می‌شود.
  • از هوش مصنوعی همچنین می‌توان برای کنترل شرایط ایمنی در کارگاه و همچنین شناسایی خطرات محتمل قبل از وقوع حادثه استفاده کرد.

در سال‌های آینده قطعاً هوش مصنوعی نقش چشمگیری در ساخت‌وساز خواهد داشت که از دلایل آن می‌توان به مدیریت مؤثر داده‌ها اشاره کرد. به‌علاوه هوش مصنوعی به شناسایی و اصلاح خطاها در پروژه‌ها کمک می‌کند و به این شکل موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود.

نتیجه‌گیری

صنعت ساخت‌وساز هم مثل سایر صنایع فناوری‌های جدیدی را همواره تجربه می‌کند. به همین دلیل شرکت‌های ساختمانی برای باقی ماندن در میدان رقابت باید خود را به‌روز نگه دارند. وسایل نقلیه خودران و رباتیک برخی از مهم‌ترین فناوری‌هایی هستند که آینده ساخت‌وساز را شکل خواهند داد.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
ساختن حساب در سایت Green building studio
سلام با عرض خسته نباشید من در ساخت اکانت در سایت Green building studio به مشکل برخوردم به این صورت که بعد از آپلود دو عدد پروژه، حساب بنده منقضی شد و دیگه چیزی نمیتونم داخلش آپلود کنم و عملا بی فایده شده برام! لطفا اگر کسی راه حلی برای فعالسازی دوباره حساب داره، ممنون میشم راهنماییم کنه
عکس کاربر
2پاسخ
برای یادگیری مدل سازی در رویت، از چه آموزش هایی باید استفاده کرد؟
سلام . من میخوام رویت رو یاد بگیرم و اول معماری و بعد به صورت تخصصی مکانیک برای شروع معماری من باید چه پک هایی رو به ترتیب ببینم؟ و خیلی هم نمیخوام حرفه ای معماری رو یاد بگیرم در حد پروژه های ساده آپارتمانی چند طبقه ممنون میشم راهنماییم کنید
عکس کاربر
2پاسخ
نحوه اختصاص متریال در نرم افزار رویت
سلام.رویت 2019 را نصب کردم.الان یه طرحا میخام متریال بدم ولی پنجره متریالم باز نمیشه.یعنی روش که کلیک میکنم اصلا اتفاقی نمی افته.از طریق paint هم که میرم همینطوره
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .