مسجد حمزه - کاشمر

مسجد حمزه - کاشمر

مسجد و آرامگاه حمزه در کاشمر یا باغ مزار، کهن ترین مسجد در کاشمر، دربرگیرندهٔ آرامگاه منسوب به حمزه بن موسی کاظم، باغ و گورستان عمومی می باشد و نزد شیعیان به عنوان یک امامزاده گرامی داشته می شود. این اثر در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۸۷۳۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران با دیرینگی صفوی به ثبت رسیده است.

در قسمت شمال شهر کاشمر در باغی به نام باغمزار، زیارتگاه سید حمزه فرزند حضرت موسی ابن جعفر (ع) قرار دارد. هر چند اقوال دیگری مبتنی بر دفن ایشان در اماکن دیگری وجود دارد. حتی مقابر و آرامگاه هایی هم با همین نام در سیرجان، قم، شیراز، مدینه منوره، چهار فرسنگی کربلای معلا و … وجود دارد، اما برخی از مورخین قبر تکاشمر را واقعی تر می‌ دانند. چنان که در کتب عالم آرای عباسی آمده‌ است: به اتفاق جمهور عالمان انساب، از اولاد نامدار حضرت موسی کاظم، امامزاده عالی مقام ابوالقاسم حمزه به قول اصح، در سوفید ترشیز (کاشمر) مدفون و مرقد شریفش، مطاف مردم آن ولایت است.

ساختمان این مرقد مطهر دارای گنبدی مرتفع با کاشی کاری سبز رنگ و ایوان آیینه کاری شده و ۲ گلدسته بلند است. نمای درون گنبد و اطراف رواق نیز آیینه کاری شده است.

سلاطین صفویه که خود را از اعقاب حمزه ابن موسی می دانستند، در آبادانی این مزار اهتمام خاصی داشتند. سند اصلی موقوفات امامزاده دارای تاریخ ۹۳۰ هجری قمری، سال درگذشت شاه اسماعیل صفوی است.

در داخل باغمزار کاشمر سروهای زیبا و باستانی وجود دارد که گفته می شود این سروها حدود ۸۰۰ سال عمر دارند

درباره نویسنده
عکس‌های Elahe.karimi

الهه كريمي

عضو تیم انتشار محتوای بخش معماری وبسایت 808
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه