مقاله تحلیلی: ۶ روش اندازه‌گیری پیشرفت پروژه

مقاله تحلیلی: ۶ روش اندازه‌گیری پیشرفت پروژه

در ساخت‌وساز اغلب اندازه‌گیری دقیق پیشرفت پروژه با چالش همراه است. در اندازه‌گیری پیشرفت پروژه عوامل زیادی تأثیرگذار هستند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: نوع اندازه‌گیری، دقت داده‌ها و سیستم ثبت اطلاعات.

 همیشه نرم‌افزارهایی مانند پریماورا به ما در مقابله با این چالش کمک نمی‌کنند. گزینه‌های متعددی برای اندازه‌گیری پیشرفت پروژه وجود دارد اما بر چه مبنایی باید یکی از این روش‌ها را انتخاب کرد؟

اندازه‌گیری پیشرفت به شکل نادرست سبب می‌شود که نتوانید علائم هشداردهنده و اولیه بروز مشکلات را شناسایی کنید. برای جلوگیری از این مشکل در این مقاله ۶ روش اندازه‌گیری پیشرفت پروژه معرفی می‌کنیم که به شما در اندازه‌گیری مقدار کار انجام شده به بهترین شکل ممکن کمک می‌کنند. ۶ روش زیر برگرفته از کتاب کنترل پروژه: یکپارچه‌سازی هزینه و زمان برندی در ساخت‌وساز نوشته Wayne Del Pico هستند.

۱- کارهای تکمیل‌شده

این روش به‌طور خاص برای مواردی کاربرد دارد که کارها تکرارشونده هستند و هر تکرار را می‌توان به‌راحتی اندازه‌گیری کرد. معمولاً کاری که تکرارشونده است هر بار به زمان، منابع و مقدار کار مشابهی نیاز دارد بنابراین اندازه‌گیری کارهای انجام شده در این موارد شیوه مناسبی است.

۲- روش گام‌به‌گام

این روش عمدتاً برای به‌حساب آوردن هزینه تسک هایی کاربرد دارد که گام‌های فرعی دارند و باید به‌طور منظم تکمیل شوند. نمونه‌ای از این تسک ها دیوار بتنی فونداسیون است که شامل مراحل پی‌ریزی دیوار روی شالوده،‌ نصب پنل‌های دیوار و مهاربندها، آرماتور گذاری و قالب‌بندی می‌شود. همه این مراحل باید به ترتیب اجرا شوند تا تسک مربوطه تکمیل شود.

در این روش داده‌ها را چگونه محاسبه می‌کنید؟ محاسبات در هر مرحله و به‌صورت مقداری برحسب ساعت- کار مورد نیاز برای تسک انجام می‌شوند. هر مرحله‌ای که تکمیل شود به‌عنوان یک مایلستون کوچک ثبت می‌گردد که درصدی از کل تسک را نشان می‌دهد.

 درصد هر مرحله بسته به پروژه ممکن است متفاوت باشد. برای استفاده از این روش می‌توان از ابزار Activity Steps در نرم‌افزار پریماورا استفاده کرد.

۳- شروع/پایان

در این روش تمرکز بر نقطه شروع و پایان تسک است و هیچ عامل دیگری دخیل نیست. این بهترین روش برای تسک هایی است که بازه زمانی کوتاهی دارند. درصورتی‌که برآورد کارها در دسترس نباشد یا ثبت داده‌های میزان پیشرفت انجام شده دشوار باشد می‌توان از این روش استفاده کرد.

با استفاده از این روش نیمی از پیشرفت کار با شروع ثبت و پس از رسیدن به نقطه پایان نیمی دیگر ثبت می‌شود. این درصدها توسط پیمانکار با کارفرما اعلام می‌شوند.

برای استفاده از این روش اغلب از قانون ۵۰/۵۰ یا سایر قوانین استفاده می‌شود:

  • قانون ۵۰/۵۰: وقتی تسک شروع شود، درصد تکمیل %۵۰ ثبت می‌شود.
  • قانون ۲۰/۸۰: برای تسک هایی که زمان بیشتری طول می‌کشند، قابل استفاده است.
  • قانون ۰/۱۰۰: طبق این قانون وقتی تسکی کامل تکمیل شود، درصد تکمیل آن ثبت می‌شود.

۴- نسبت هزینه

این روش برای پروژه‌هایی مناسب است که تسک هایی با فاز طولانی دارند. این تکنیک اغلب برای هزینه‌های سربار کاربرد دارد و اندازه‌گیری بر اساس بودجه تخصیص شده در مقابل ساعت-کار انجام می‌شود. این روش به پیمانکار کمک می‌کند تا ارزش معادل مقدار تکمیل پروژه را محاسبه کند.

۵- تجربی

برخلاف روش‌های فوق که متکی بر داده‌های قطعی هستند، این روش بر تجربه و ذهنیت مدیر پروژه متکی است. استفاده از این روش به‌عنوان آخرین راه‌حل توصیه می‌شود چراکه نظرات هر فرد با دیگری متفاوت است و همین ممکن است باعث درگیری بین کارفرما، پیمانکار و مهندسان شود.

۶- ارزش وزنی یا معادل

این روش بهترین تکنیک است و بااینکه مستلزم کار بیشتری است اما دامنه داده‌های گسترده‌تری را شامل می‌شود. تسک هایی که محاسبه می‌شوند مدت‌زمان طولانی دارند و شامل چندین تسک در زیرمجموعه خود هستند که هرکدام از آن‌ها واحدهای اندازه‌گیری متفاوتی دارند.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نرم افزار AgTek
از دوستان کسی اطلاع داره از این نرم افزار و این که از کجا میتونم پیداش کنم؟
عکس کاربر
2پاسخ
نرم افزار مناسب برای مدیریت پروژه چیست؟
از پریماورا در چه پروژه هایی استفاده می شود؟ این پروژه ها چه تفاوت هایی دارند که در آنها msp قابل استفاده نیست؟
عکس کاربر
9پاسخ
برای ورود به حرفه به کار عملی در رشته عمران بایست از کجا شروع کنم؟
سلام.خسته نباشید.من مدرک کارشناسی عمران دارم ولی متاسفانه با هیچکدام از نرم افزارهای مربوط آشنایی ندارم .به رشته ی خودم خیلی علاقمندم ولی توی دانشگاه مطلب خاصی یاد نگرفتم. میخواستم از شما مشاوره بگیرم که از کجا شروع کنم؟البته ارشد هم قبول شدم در رشته مدیریت پروژه ولی علاقه شدیدی به راهسازی دارم. ممنون میشم راهنماییم کنید که چطور و از چه مباحثی باید شروع به یاد گرفتن نرم افزار بکنم.(تقریبا هیچی بلد نیستم بجز اینکه ریاضیات و استاتیک و تحلیل سازه و فولاد حل کنم)
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .