یادداشت تحلیلی: تاثیرات بلاک چین روی آینده صنعت ساخت و ساز

یادداشت تحلیلی: تاثیرات بلاک چین روی آینده صنعت ساخت و ساز

 قبلا در این یادداشت در مورد آینده صنعت ساخت و ساز در سال 2025 صحبت کردیم حال در این یادداشت با فن آوری نوینی که امروز زندگی ما را درگیر خود کرده است بیشتر آشنا میشویم:

قبل از هرچیز لازم است ابتدا درباره خود بلاک چین بدانیم که اصلا چه هست و چه کاربردی دارد، برای این منظور توصیه میکنم این صفحه از ویکی پدیا را مطالعه بفرمایید. در مدت اخیر مقالات و یادداشت های نسبتا زیادی راجع به مقوله بلاک چین در وبسایت های فارسی زبان نوشته شده است که اغلب دارای اصطلاحات زباد و گیج کننده با پرداخت همزمان به جزئیات است که لازم است یکبار قبل شروع بحث تعریف خلاصه ای از اینکه بلاک چین چی هست داشته باشم: (همچنین شنیدن این پادکست را نیز توصیه میکنم)

بلاک چین به زبان ساده یک دیتا بیس پخش شده ایست که تو کامپیوتر آدم های مختلف تو سراسر دنیا ذخیره شده و از طرفی مرکزیتی هم ندارد یعنی همه کپی برابر اصل اون رو دارند. بنابراین اینجوری هر نفر میتونه به اطلاعات خاصی که دنبالش هست بدون هیچ دردسر و کسب اجازه نامه ای از یک ارگان دولتی یا نیمه دولتی مثل نظام مهندسی ، شهرداری و غیره از هر کجای دنیا دسترسی داشته باشه  و هر زمان هم که دوست داشت بهش اضافه کنه بدون اینکه به اصل اون لطمه ای بزنه (یه جورایی مثل صفحات ویکی پدیاست که هر کسی میتونه ادیتش کنه منتها تو ویکی پدیا کنترل صفحات توسط مدیرانش هست طوریکه هر زمان هر مطلبی که مدیران ویکی پدیا دوست نداشتن میتونن حذف کنن اما اینجا در بلاک چین کاربران مالک اطلاعات هستند و کسی نمیتونه اونو حذف کنه) و این باعث ایجاد تسریع در روند اجرای امور خاص کار های همزمان میشود.

 و اما کاربرد بلاک چین در صنعت ساختمان:

1- ساخت زنجیره جهانی از اطلاعات شرکت های ساختمانی و کلیه ساخت و ساز های موجود در کشور های مختلف

ابتدا لازم است یک خبر را که اخیرا در این ارتباط در این صفحه منتشر شده است را مرور کنیم. اخیرا اعلام شده است که کمپانی Probuild که یکی از بزرگترین شرکتهای ساختمانی استرالیا است، با بنیاد Brickschain آمریکا برای مدیریت زنجیره عرضه جهانی ساخت و ساز، همکاری کرده است."Probuild بر این عقیده است که Blockchain، IoT و Big Data می تواند زنجیره تامین ساخت و ساز را متحول کند."

 آنطور که در این مقاله آمده است در نهایت تمام نقشه‌های کاغذی به خانه‌ها و آسمان‌خراش‌های واقعی تبدیل می‌شوند. اما نکته مهم این است که با استفاده از بلاک‌چین می‌توان تمام مراحل ساخت و ساز را به طور دقیق ثبت و حفظ کرد. برای درک بهتر این موضوع میتونید تصور کنید که ساختمانی که در آن زندگی میکنید از تمام مراحل اولیه ساخت گرفته تا بعد مراحل تعمیر، مقاوم سازی یا نوسازی های مربوطه همه  و همه درون آرشیوی قابل دسترسی برای شما و همه قابل استفاده باشد

صنعت ساختمان می‌تواند در ابعاد مختلفی از مزایای فناوری بلاک‌چین بهره‌مند شود و در حل چالش‌هایی پیرامون توسعه در طول و بعد از فرایند ساخت و ساز مورد استفاده قرار گیرد. در واقع مأموریت Uledger افزایش یکپارچگی داده‌ها است که بار سنگینی را از دوش این صنعت که با پراکندگی ارادی و غیرارادی داده‌ها همراه است بر می‌دارد.

2- تسریع در روند بازررسی و نظارت ساختمان ها

سازه های مورد استفاده توسط مردم باید برای اطمینان از تامین ضوابط استانداردهای ایمنی مورد نیاز هر از چند گاهی مورد نظارت و بازرسی قرار گیرند. این نظارت ها اغلب به صورت تقسیم شده انجام می شود. برای مثال ناظر عمرانی ، ناظر معماری ، ناظر بخش تاسیسات و ... . این باعث می شود که این فرآیند به شدت به ناظر مشخص در هر رشته وابسته شود و ممکن است منجر به خطا شود. در حالیکه در زنجیره بلوکی هر ناظر نتایج نظارت خود را وارد میکند و همزمان هرکدوم از نتایج سایر ناظرین نیر مطلع خواهند شد.

از طرفی چنانچه اطلاعات مربوط به هر بازرسی با جزئیات کامل آن در اختیار همه از جمله دفاتر مشاور املاک قرار گیرد میتوانید با اطلاع از جزئیات بیشتری اقدام به خرید ملک خود کنید کافیست سری به آرشیو بازرسی های قبلا صورت گرفته از این ملک کنید.

منبع این خبر

3- برنامه ریزی دقیق تر در حوزه زیر ساخت ها

در حال حاضر، یک روند طولانی برای تامین بودجه عمومی برای سرمایه گذاری در زیرساخت وجود دارد. با حرکت به طرف شهرهای هوشمند آینده، افزایش ارتباط و دسترسی به اطلاعات می تواند به طور قابل توجهی سرعت تایید برای سرمایه گذاری زیربنایی جدید را افزایش دهد. به عنوان مثال، یک سازمان دولتی می تواند به سرعت یک پرونده را نشان دهد که نشان دهنده افزایش جریان ترافیکی در یک منطقه خاص است، با استفاده از داده های سنسور از یک بلوک زنجیره ای. این باعث سرمایه گذاری در ساخت و ساز سریع تر در بهبود جاده ها، اقدامات آرام بخش ترافیکی یا سایر ابزارها می شود.

منبع این خبر

 

4-بلاک چین و مدیریت پروژه های ساختمانی

آنطور که از تحقیقات منتشر شده در این مقاله برداشت میشود:

در مراحل فشرده سازی اطلاعات، تمرکز مدیریت اطلاعات به دلیل تکنولوژی ضروریست. بلاک چین می تواند زیرساخت قابل اطمینان برای مدیریت اطلاعات در تمام مراحل ساخت چرخه ساختمان ایجاد کند. حتی اگر در پروژه ای مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) مورد استفاده قرار گیرد، نقش blockchain برای مدیریت اطلاعات جهت اینکه چه کسی و چه زمانی کار مربوطه را انجام داده است ضروریست. ما نتیجه می گیریم که بلاک چین راه حل هایی را برای بسیاری از مشکلات موجود در مدیریت اطلاعات ساختمانی فراهم می کند. 

کلام آخر:

با توجه به تمام امتیازات استفاده از بلاک چین تنها در یک حالت میتوان امیدوار به تغییر در روند فعلی صنعت ساخت و ساز در کشورمان بود آنهم زمانی که  در مرحله اول شناخت کافی در مسئولین و مهندسان صنعت ساختمان کشور در این خصوص رخ دهد و ثانیا تعاملات لازم بین ارگان های مختلف جهت توجه بیشتر به استفاده از این تکنولوژی فراهم شود.بنابراین، با فرض بر اینکه صنعت ساختمانی کنونی کشورمان می تواند انعطاف پذیر باشد، بلاک چین می تواند در آینده برای سازندگان ارزش قابل توجهی به همراه داشته باشد.

در این خصوص مقالاتی توسط تیم مترجمین موسسه 808 در وبسایت تهیه و ترجمه شده است که در ادامه شما را به مطالعه این مقالات دعوت میکنم:

مطالب مرتبط:

مقاله تحلیلی: فناوری بلاک چین و ساخت‌ و ساز- فرصت‌ ها و چالش‌ ها

مقاله تحلیلی: بلاک چین چگونه آینده ساخت‌ و ساز و بیم را تغییر می‌ دهد؟

مقاله تحلیلی: بلاک چین چگونه باعث تغییر در صنعت ساخت‌ و ساز می‌ شود؟

یادداشت تحلیلی: آینده مهندسی عمران و سازه در سال 2025

درباره نویسنده
عکس‌های mojtaba808

مجتبی اصغری سرخی

مجتبی اصغری هستم ، پژوهشگر،محقق و نویسنده حوزه صنعت ساختمان ، دیوانه ای که فکر میکند میتواند دنیا را تغییر دهد ، علاقه عجیبی به وب و IT دارم. از درون دانشگاه متوجه به علاقه همزمان تکنولوژی و مهندسی عمران در خودم شدم و سعی کردم در حرفه آینده خودم این دو علاقه مندی رو با دو توانایی دیگرم در آموزش و کارآفرینی ادغام کنم و ماحصل اون شد 808 (از مهر ماه 86) و امروز امیدوارم تونسته باشم در صنعت ساختمان کشورمون با کمک همکارانم در شبکه اجتماعی 808 تغییری ایجاد کرده باشم.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .